25.08.2014

Proboj na nova tržišta

Španski franšizni lanac Telepizza otvara prve lokale na tržištima na kojima do sada nije bio prisutan. Razvoj će voditi iskusni primaoci franšize.

Kao što smo pisali, međunarodna ekspanzija franšiznih sistema koji dolaze iz Španije svake godine je sve značajnija. Ne samo da se povećava broj zemalja u kojima se danas mogu pronaći franšize španskih brendova, već i pozicije na renomiranim listama pokazuju da iz Španije dolaze sistemi koji se svrtavaju među najuspešnije franšize na svetu. Na ovogodišnjoj listi portala FranchiseDirect.com, recimo, tri španska sistema – Dia, Naturhouse, No+Vello – našla su se među prvih 120, pri čemu je trgovinski lanac Dia dospeo i među prvih deset. Kad se uzme u obzir da najveći stepen međunarodne ekspanzije postižu franšizni sistemi iz Sjedinjenih Američkih Država, kompanije iz ostatka sveta koje nađu svoje mesto na tržištu među njima, svakako zaslužuju posebnu pažnju.

Telepizza Fot. Telepizza

U Poljskoj, Telepizza je jedan od najvećih lanaca i vodeći brend po dostavi pizze na kućnu adresu. Samo u Poljskoj Telepizza ima 115 prodajnih mesta - 31 piceriju u svom vlasništvu i 84 franšize.

Prema poslednjim podacima Španske franšizne asocijacije, kompanije koje su svoje poslovanje proširile van matičnog tržišta kroz franšizing najčešće dolaze iz oblasti mode, estetike i – ugostiteljstva. Sistemi iz ove tri oblasti, naime, čine više od polovine ukupnog broja internacionalizovanih španskih franšiza. 

Među njima, jedan od najuspešnijih je i lanac picerija Telepizza. 

U poslednjih nekoliko godina, Telepizza je uspela da "izveze" franšizni model poslovanja u više od desetak zemalja – od Portugalije, preko Poljske do Kolumbije, Čilea, Ekvadora, Perua, Paname, Bolivije i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Prema stepenu ekspanzije, Telepizza je, zapravo, dospela na prvo mesto u Evropi i peto u svetu u poređenju sa najvećim svetskim lancima picerija. Nedavno, međutim, španski brend je ušao i na dva nova tržišta – Rusiju i Angolu, a svojevremeno se pominjala i mogućnost ulaska na tržišta ovog regiona.

Kada se odluče za ulazak na nova tržišta, Telepizza uglavnom traži primaoca master franšize – preduzetnika ili kompaniju koja bi bila spremna da razvija poslovanje i mrežu pojedinačnih (singe unit) franšiza. Ugovor se najčešće zaključuje na period od 10 godina (5+5). Zanimljivo je da je Telepizza za partnere u Rusiji i Angoli odabrala kompanije koje već imaju iskustva, to jest, posluju u oblasti ugostiteljstva i maloprodaje. 

U Angoli, lanac picerija će biti razvijen u simbiozi sa lancem supermarketa koji, inače, pripada aktuelnom primaocu master franšize Telepizza. Lokalni lanac supermarketa jedan je od najvećih na tom tržištu, a pokretanje Telepizza lokala unutar postojećih trgovina, samo će dodatno olakšati proboj i pozicioniranje na novom tržištu – računaju u Telepizzi. Prva picerija je već otvorena u Luandi, glavnom gradu Angole, a za dalje poslovanje ne treba zanemariti ni to što je Telepizza prvi strani brend u toj afričkoj državi koji, pored klasične usluge, nudi i uslugu dostave pizze na kućnu adresu. 

Primalac master franšize u Rusiji, pak, kompanija je koja razvija lanac restorana. Prva picerija je otvorena u rezidencijalnom delu Moskve. Trenutno traju pripreme za otvaranje sledeća tri lokala koji će takođe biti u glavnom gradu Rusije. Telepizza u ovom slučaju računa na trenutno stanje na tržištu – interesovanje za španski brend zapravo je i posledica opšteg ubrzanog razvoja sektora restorana brze usluge (QSR) u Rusiji. 

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank