Prilikom izbora franšize kandidat mora da bude veoma obazriv i to treba da učini na osnovu pažljivog praćenja tržišta. Mi smo analizirali sve aspekte pre potpisivanja ugovora sa turskim proizvođačem i vlasnikom brenda Tudors. Samo dva meseca nakon otvaranja radnje u Beogradu, otvorili smo radnju i u Nišu.
Bojan Mitić
(treći sleva, na svečanom otvaranju radnje u Beogradu)
Četvrtak
11.09.2014.
Kompanija BJN je svom bogatom portfelju brendova čiji je primalac franšize dodala još jedan – turski Tudors, a mrežu već uspešno širi posle svega nekoliko meseci poslovanja.
 

Prva franšizna prodavnica košulja Tudors otvorena je u junu ove godine u Beogradu, a nedavno je ovaj turski brend stigao i u Niš. Primalac master franšize za tržište Srbije je kompanija BJN koja već u svom portfelju ima nekoliko, pre svega modnih brendova, čiji je primalac franšize. Bojan Mitić, direktor kompanije, kaže da početni rezultati pokazuju da brend ima potencijal i sigurno mesto na tržištu. – Pažljivo smo analizirali sve aspekte pre potpisivanja ugovora sa turskim proizvođačem i vlasnikom brenda, firmom Ayaydin Textile Group. Potrudili smo se da što bolje lansiramo brend. Dva meseca nakon otvaranja radnje u Beogradu, otvorili smo i prodavnicu u Nišu, dok smo u pregovorima sa tržnim centrima i drugim zakupodavcima na „premium“ lokacijama – kaže Mitić.

Tudors je mlad turski brend koji postoji svega tri godine, ali je za to vreme „narastao“ do ozbiljnog igrača. Njegova maloprodajna mreža broji već 140 radnji na dva kontinenta. Prilikom izbora franšiza, prema rečima Mitića, kandidat mora da bude veoma obazriv i to treba da učini na osnovu pažljivog praćenja tržišta. – Kada je BJN sa kompanijom Grandi Progetti iz Rima, vlasnikom brenda 7camicie, potpisao ugovor o master  frnanšizi 2008. tada je u samoj Italiji postojalo svega 36 7camicie radnji. Pored toga, ni mi u kompaniji nismo mnogo znali o maloprodaji. Danas, skoro sedam godina kasnije, 7camicie postoji u 60 zemalja sa više od 500 maloprodajnih objekata. Uz njih smo rasli i mi, učili i otvarali svoje maloprodajne objekte, u Srbiji, Bugarskoj, Makedoniji, Južnoafričkoj Republici, Kosovu. Sada taj potencijal vidimo i u brendu Tudors. Koncept brenda je odličan, a sama organizacija kompanije je besprekorna – objašnjava Mitić.

On dodaje da nije zanemarljiva ni činjenica u kojoj se fazi razvoja nekog brenda postaje i njegov primalac. –Uslovi dobijanja franšize u „infant“ fazi koncepta su daleko povoljnij, a koncept može da bude duže uspešan, jer svaki proizvod se nakon lansiranja i faze sazrevanja ipak nekada mora naći i u fazi pada ili nestajanja... Setimo se brendova kao što je bio Simod kod nas, ili, recimo, strani Carera, Diadora, And1, Asics – navodi Mitić.

Kompanija BJN želi da do kraja godine otvori još tri Tudors radnje. Na žalost onih koji bi eventualno želeli da postanu pojedinačni primaoci ove franšize, BJN nije u mogućnosti da i na taj način širi brend. – Primalac franšize mora da ima direktan kontakt sa principalom, tako da ne postoji mogućnost da dalje dajemo franšizu jer principal ne želi posrednike u odnosu sa primaocima franšize. Postoji mogućnost da ukoliko revnosno ispunjavamo ugovorne obaveze, postanemo i glavni partner brenda Tudors u regionu, a da Beograd bude logistički centar, možda čak da u Srbiji bude otvoren i proizvodni centar. To su nam cilj i misija – naglašava Mitić.

Vlasnik brenda i kreativni um celog koncepta, Yasar Ayaydin je, kako kaže Mitić, već izrazio želju da sa kompanijom BJN razvija maloprodaju u regionu. – On je sam uočio da Beograd može i treba da bude veliki distributivni centar za Tudors, i to ne samo za region Balkana, već i šire – kaže Mitić.


Vesna Lapčić
saradnik