15.09.2014

"Ekstremne" pripreme za franšizu

Domaći modni brendovi imaju potencijal da se šire i van Adriatik regije, ali pre toga treba da načine nekoliko važnih koraka, kažu u kompaniji Jasmil, vlasniku brenda Extreme Intimo.

Od porodičnog preduzeća Jasmil je narastao do internacionalne kompanije koja svoje poslovanje na inostranim tržištima širi uglavnom kroz franšizu. Iza njih je sada već decenija iskustva razvoja mreže kroz ovaj model poslovanja, a pored toga što su prisutni u zemljama regiona – Hrvatskoj, Sloveniji, Crnoj Gori, Makedoniji i BiH –njihov najuspešniji brend Extreme Intimo može se naći i u Češkoj, Dominikanskoj Republici i Rusiji.

Extreme Intimo, prodavnica u Tetovu Fot. Extreme Intimo

Teško je igrati Ligu šampiona, biti rame uz rame sa najpoznatijim svetskim brendovima u svojoj oblasti, i to na terenu koji je za nas nepoznat, ali mi znamo da to nije i nemoguće. Već smo četiri godine na tržištima izvan Srbije i Adriatik regiona i imamo više od 20 prodavnica.
Jovan Blažić

Jovan Blažić, izvršni direktor kompanije Jasmil, kaže da franšizni modni sistemi iz Srbije imaju potencijal da se šire i van granica Adriatik regije, ali da uspeh zavisi od unutrašnje organizacije. – Možda je mogućnosti izlaska na inostrana tržišta najlakše objasniti na primeru sporta – fudbala. Igrate regionalnu ligu, a želite u Ligu šampiona. Prvo treba da osvojite domaću ligu, da prođete kvalifikacije u Adriatik regiji, pa da dovedete par iskusnih igrača koji su već igrali Ligu šampiona. Za to vam je, osim vaše unutrašnje organizacije, potrebna i doza rizika koji preuzimate i dovoljna finansijska stabilnost koja ne sme nikako da ugrozi poslovanje na domaćem tržištu – objašnjava slikovito Blažić.

On kaže da je prilikom izlaska na inostrana tržišta kroz franšizu, kao i u svakom drugom poslu, bio najteži početak. Kako uspeh ne bi izostao, prvo su morali da naprave jasna pravila i da ih primene u sopstvenim prodavnicama. Želeli su, kako kaže, da budu sigurni da je ono što budu prezentovali potencijalnim primaocima franšize realno i primenjivo. – Sledeći korak je bio da franšizni sistem Extreme Intimo počnemo da razvijamo u Srbiji da bismo bili bliži partnerima zbog podrške koja im je potrebna u početku. Pored toga, domaće tržište nam je bilo poznato, a brend je već bio prepoznatljiv. Tek nakon uspešnog završetka prva dva koraka krenuli smo sa širenjem franšiznog koncepta Extreme Intimo i u inostranstvu. Dobar i proveren franšizni sistem na jednom tržištu  je samo pola puta do uspešnog širenja na ostala. Najteže je steći poverenje budućih partnera, uveriti ih da ste vi taj, pravi sistem. Za to je potrebno  vreme, ljudi i dobra strategija. Kada kažem “ljudi” mislim na svoje kolege i ispravan odabir budućih franšiznih partnera, jer svaki pogrešan korak vas vraća tri koraka unazad – objašnjava Blažić.

Blažić smatra da franšizni sistem ne treba da počiva na kontroli iako je suštinski važno da ona postoji. Mnogo je važnije, kako kaže, da je sistem proveren, a izbor budućih partnera ispravan, te da se obuke i treninzi sprovedu na adekvatan način. – Tek kada se načine ta tri koraka, moguće je praviti projekcije prodaje, prihoda i rashoda. Kolege koje su za to zadužene kod nas u firmi redovno posećuju franšizne partnere sa jasnom, unapred definisanom agendom posete, pri čemu zajedno prolaze kroz oblasti poslovanja. Ukoliko nešto nije po standardima, potrebno je objasniti kako i zašto to treba uraditi, kroz trening i konsultacije. Naš zajednički cilj je što više zadovoljnih kupaca – naglašava Blažić.

Zahvaljujući tome što se drže svih navedenih koraka, brend Extreme Intimo je, prema njegovim rečima, uspeo da se proširi ne samo van Srbije, već i Adriatik regije. – Teško je igrati Ligu šampiona, biti rame uz rame sa najpoznatijim svetskim brendovima  u svojoj oblasti, i to na terenu koji je za nas nepoznat, ali mi znamo da to nije i nemoguće. Već smo četiri godine na tržištima izvan Srbije i Adriatik  regiona i imamo više od 20 prodavnica – dodaje on.

Doći na tržišta Rusije, Evropske unije pa i dalje, nije bilo nimalo lako, ali su uspeli, kako kaže, zahvaljujući upornim radom svih zaposlenih. – Kada kažem svih zaposlenih, to zaista i mislim, jer osim direktora, ostalih rukovodilaca, kolega iz prodaje i ostalih odeljenja ne smemo da zaboravimo ni sve zaposlene u našoj proizvodnji koji svojim predanim radom ispunjavaju sve standarde Evropske unije i Rusije po pitanju kvaliteta i, što je vrlo bitno, po pitanju termina isporuke. Poštovanje dogovorenih standarda kvaliteta i termina je od ključnog značaja ako želite da opstanete i razvijate se na tržištu Evropske unije i Rusije – ističe na kraju Blažić. 

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank