07.10.2014

Još ima prostora za rast

Tržište franšiza u Rusiji pokazuje ogroman potencijal za rast. Kada su i kako stvoreni uslovi za razvoj franšizinga u Rusiji, reći će nam Ekatarina Sojak.

Ekatarina Sojak je generalna direktorka kompanije EMTG, član Upravnog odbora Ruske franšizne asocijacije i idejni tvorac i pokretač prvog sajma franšiza u Rusiji. Tokom ovih 12 godina, kako kaže, tržište franšiza je značajno evoluiralo, a BuyBrand Expo je od skromnog sajma narastao do jednog od najvećih franšiznih događaja na svetu koji poslednjih godina privlači više od 150 franšiznih sistema iz svih delova sveta. Samo pre deset godina, međutim, situacija je bila potpuno drugačija.

sajam, Rusija, BuyBrand

Tržište franšiza u Rusiji se ništa značajno ne razlikuje od drugih zemalja. Franšizing se razvijao na isti način kao na drugim tržištima, baš kao što su ruski franšizni sistemi morali da „preleže“ tipične „dečije bolesti“. Neke među njima su „živim od danas do sutra“, „ne umem da predvidim šta će biti na duge staze“, „ništa me ne pitaj“ i „nikom ne verujem“...
Ekatarina Sojak

Kako ste došli na ideju da organizujete sajam franšiza u Rusiji?

Kada sam 2002. počela da razmišljam o sajmu franšiza, još uvek nisam živela u Rusiji, ali sam zbog posla vrlo često boravila u zemlji. U to vreme, u medijima se uveliko pričalo o podršci i modelima razvoja malih i srednjih preduzeća. Tako se i "uvukla" ideja o sajmu franšiza. Shvatila sam da je franšizing, zapravo, jako dobar alat za razvoj malih i srednjih preduzeća jer podstiče širenje dokazanih, razrađenih i uspešnih poslovnih ideja. Međutim, u Rusiji, sam pojam franšizinga je još uvek bio velika nepoznanica! Rusko tržište, mogu da kažem, u to vreme nije bilo zrelo i nije moglo da prihvati ovakav vid poslovanja. I pored toga, donela sam odluku – ako Muhamed neće bregu, breg je, izgleda, morao Muhamedu! Uz sve teškoće, 2003. smo uspeli da održimo prvi sajam franšiza u Moskvi – BuyBrand Expo.

Kako je tekao proces „uvođenja“ franšizinga? Koliko je bilo lako ili teško uvereti preduzetnike u Rusiji da prihvate ovaj model poslovanja?

Prvo smo počeli sa edukacijom preduzetnika. Organizovali smo na desetine radionica u Moskvi i drugim gradovima zemlje i stvorili zaista veliku grupu ljudi zainteresovanih za kupovinu franšize. Mnogo teži posao je bio privoleti izlagače, to jest, franšizne sisteme da učestvuju i predstave svoje koncepte na sajmu. Zapravo, sistemi koji su poslovali na tržištu u to vreme su se mogli nabrojati na prste jedne ruke. Shvatili smo da moramo da se fokusiramo na strane franšizne brendove. Posetila sam sve značajnije događaje posvećene franšizingu u svetu, ali nije bilo lako ubediti strane izlagače da dođu u Rusiju, jednostavno, većina njih je Rusiju povezivala sa nepravdom, korupcijom, razbojnicima i medvedima koji jure po ulicama.

Prvi sajam je okupio ne više od 20 izlagača, i opet su, uglavnom, to bili franšizni sistemi iz inostranstva. Iako je u početku bilo teško, sajam je u međuvremenu značajno evoluirao. Izložbeni prostor je već 2008. „porastao“ na 10.000 kvadratnih metara, a danas, BuyBrand Expo spada među pet najvećih franšiznih događaja u svetu. I ne želimo na tome da stanemo.

sajam, Rusija, BuyBrand

Na ovogodišnjem BuyBrand sajmu, koji se održao od 23. do 25. septembra u Moskvi, učestvovala su 162 franšizna sistema iz 15 zemalja, a događaj je posetilo više od 9.000 ljudi.

Koliko se tržište franšiza u Rusiji promenilo tokom ovih godina? Da li šansu za razvoj imaju i franšizni sistemi iz zemalja srednje i jugoistočne Evrope?

Razlika između sajma franšiza danas i onih od pre 10 godina je očigledna. Tada su, recimo,  dominirali  brendovi iz oblasti trgovine, i to najviše iz sveta mode. Danas, pak, vladaju sistemi iz oblasti usluga, najviše iz gastronomije, odnosno, fast-food restorana. Moram da naglasim da koncept brze hrane nije tipično „ruska tema“, i razumljivo je zašto su ovi koncepti postali popularni tek poslednjih godina – i to pre svega zahvaljujući velikim američkim brendovima kao što su Subway, McDonald’s i Burger King. Oni su brzo razvijali svoje mreže i postavili vrlo visoke standarde usluge. Što je najvažnije, na taj način su podigli lestvicu i za domaće brendove i podstakli ih da razmišljaju o franšizingu kao modelu razvoja. Drugi pozitivni efekat franšizinga je to što su brendovi shvatili da sada lako mogu da dođu i do najudaljenijih područja Rusije.

Smatram da u Rusiji postoji ogroman potencijal za rast i razvoj poslovanja kroz franšizu, ali, da budem iskrena, ne mislim da je tržište pogodno za sve sisteme. Franšizno poslovanje u većini zemalja srednje i jugoistočne Evrope – Češkoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Srbiji, Hrvatskoj ili Rumuniji – još uvek je „mlado“, u povoju, tako da je za lokalne franšizne sisteme bolje da se razvijaju na domaćem tržištu pre nego da preuzmu rizik i uđu na tako veliko tržište kao što je Rusija. 

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank