„Trafika“ prelazi na franšizing

Primaoci franšize razumeju da od svakog dinara koji „uđe“ u radnju oni imaju koristi. Zato smo i uveli princip da jedan čovek ne može da bude primalac franšize za više radnji jer želimo da bude potpuno posvećen tom poslu. A to će biti korak bliže modelu za mali porodični biznis.
Dragomir Stanković
Petak
28.11.2014.
Lanac maloprodajnih objekata Trafika, prepoznatljiv po bogatom asortimanu stripova, namerava da svoju celokupnu prodajnu mrežu prepusti primaocima franšize.
 

Nakon dugih konsultacija, upoznavanja sa prednostima franšizinga, izučavanja primera iz prakse u zemlji i okruženju, maloprodajni lanac „Trafika“ odlučio je da svoje objekte prepusti primaocima franšize.

Dragomir Stanković, glavni koordinator u kompaniji Grafart, koja je vlasnik lanca „Trafika“, kaže da su želeli da poboljšaju određene elemente poslovanja, a da im je franšizing omogućio da to i učine. – Istina je da o tom modelu poslovanja nismo na početku znali ništa. Razgovarali smo sa kompanijama iz Srbije i regiona iz slične delatnosti koje su imale pozitivna iskustva o franšiznom širenju maloprodaje. Period upoznavanja sa franšizingom je bio dug i tek kad smo se dovoljno informisali, odlučili smo da i sami primenimo taj model – objašnjava Stanković.

Za početak, želeli su da postojećih 29 radnji, koliko ih je bilo u mreži, ponude svojim radnicima na upravljanje, čime bi oni postali primaoci franšize. – Mislili smo da je dobra ideja da franšizu prvo ponudimo ljudima koji su već radili u tim objektima. Okupili smo one za koje smo procenili da su sposobni, preduzetni i da bi taj posao dobro radili. Organizovali smo nekoliko predavanja na kojima smo im objasnili šta je franšiza, šta im nudimo i koje su njihove koristi od toga – kaže Stanković.

Prvog septembra ove godine, jedna radnja u Beogradu je već prešla u ruke primaoca franšize. Zatim su i drugi krenuli tim putem, te su danas već četvorica radnika postali primaoci franšize „Trafika“. Mada su želeli da prvo nađu primaoce franšize za sve svoje radnje, kada se ukazala prilika da u Bogatiću otvore novi objekat, nisu hteli da je propuste. – „Trafika“ u Bogatiću radi odlično iako je potpuno novi objekat, a primaoci franšize nisu iz redova naših radnika. Facinirani smo njihovim svakodnevnim napretkom. Takav napredak nismo imali ni u jednoj radnji u Beogradu, a u Bogatiću se za manje od dva meseca desio lep rast koji obećava dobro poslovanje – kaže Stanković.

Radnje „Trafika“ prepoznatljive su na tržištu po svom kutku – stripotekama – u kojem se prodaju stripovi svih izdavača, pa i „sestrinske“ firme Grafarta – Veseli četvrtak. Jednistveni su i po tome što ne prodaju samo nove brojeve stripova već i starije koje kolekcionari mogu kupiti ako su eventualno propustili. U asortimanu je veoma zastupljen i tabako program, a samo u postojećim franšiznim radnjama je omogućena i prodaja koncertnih karata. Davalac franšize se trudi da stalno razvija nove usluge i servise kako bi primaoci imali veće mogućnosti za zaradu.

Moglo bi se reći da su u ovaj franšizni sistem dobrodošli svi koji žele da rade predano i imaju veliki entuzijazam. Davalac franšize, kaže Stanković, čak i za nove lokale obezbeđuje kompletno opremanje enterijera, kao i nabavku robe. – Kompletna investicija, od nabavke robe do opremaja enterijera je naša i ona obično iznosi oko 30.000 evra po lokalu. Novi primaoci franšize imaju obavezu da obezbede bankarsku garanciju ili menicu za robu, budući da je prosečna vrednost robe koja se nalazi u objektu oko dva miliona evra. Onima koji imaju svoj lokal dovoljna garancija je sama nekrenina. Drugi, pak, mogu lako da obezbede menicu jer je sva naša roba osigurana – kaže Stanković.

Davalac franšize praktično obezbeđuje sve, dok primalac franšize vodi računa o poslovanju. Na kraju, neto dobit se deli po unapred uspostavljenom dogovoru. – Prvi rezultati su pokazali da smo napravili dobru odluku. Ukoliko poredimo promet u četiri franšizne radnje u odnosu na prošlu godinu, on je značajno veći i rezultati poslovanja su u svakom smislu bolji. Primaoci franšize se domaćinski odnose prema svemu, vode računa da li je, na primer, svetleća reklama upaljena danju, da li klima radi uprkos tome što su vrata otvorena. Ilustrativan je primer da je prva radnja, kada je postala franšiza, smanjila pet puta troškove na higijenski materijal i dezinfekciona sredstava, a podigla je nivo higijene u objektu. Samo na tim stvarima mogu se napraviti značajne uštede – ističe Stanković.

On dodaje da je u franšiznim radnjama mnogo manje propuštenih prodaja i da se ljudi više trude da svako ko uđe ostvari bar određen promet. Zbog toga, primaoci utiču i na asortiman robe koja će se prodavati, a sve u zavisnosti od potražnje. Davalac je, kako kaže Stanković, spreman da ih po svakom pitanju poslovanja sasluša.

 – Primaoci franšize razumeju da  od svakog dinara koji „uđe“ u radnju oni imaju koristi. Zato smo i uveli princip da jedan čovek ne može da bude primalac franšize za više radnji jer želimo da bude potpuno posvećen tom poslu. Na taj način pokušavamo da napravimo model za mali porodični biznis. Ideja nam je da jedna porodica, kada postane primalac franšize „Trafika“, može svojim članovima da obezbedi lepe, solidne plate – naglašava Stanković.

Odličan softverski sistem koji poseduje „Trafika“ omogućava, prema njegovim rečima, da primaoci franšize svakog meseca dobijaju izveštaj kako su poslovali, iz sata u sat, gde su ostvarili najveću zaradu, koji proizvodi im se najviše prodaju i u kome delu dana. – Na osnovu tih podataka oni mogu da planiraju određene akcije, da ističu određene proizvode i planiraju asortiman – dodaje Stanković.  

Davalac franšize pomaže primaocu i kod otvaranja firme, kao i knjigovodstvenih poslova. – I u tom segmentu ćemo se truditi da snizimo troškove tako što ćemo tražiti ponude knjigovodstvenih agencija koje bi pružale uslugu za sve lokale, te izabrati najpovoljniju – kaže Stanković.

Trenutno se sedam radnji iz mreže priprema da pređe na franšizni oblik poslovanja, što će se desiti u martu naredne godine. Do kraja aprila 2015, prema očekivanjima Stankovića, i preostale radnje bi trebalo da postanu franšizne. Nakon toga, planirana je veća ekspanzija u otvaranje novih franšiznih objekata.


Vesna Lapčić
saradnik