04.02.2015

Franšiza podstiče eko-turizam

Eko-hostel Republik iz Užica razvija zanimljiv poslovni koncept koji bi želeli da prošire širom sveta kroz franšizu.

Kreveti, stolovi, klupe i sofe napravljeni od euro paleta namenjenih za ogrev, posteljine od čistog pamuka, kupatilo građeno od prirodnih materijala prikupljenih u lokalnoj sredini, kao i reparirani nameštaj nekadašnje vojske Jugoslavije, koji je trebalo da bude spaljen i istopljen – čine jedinstveni enterijer eko-hostela Republik iz Užica. Na krovu ovog objekta nalaze se solarne ploče koje služe za zagrevanje vode, a ispred, kontejneri različitih boja u kojima se selektuje otpad. Ideja o eko-hostelu nastala je 2012, ali je realizovana godinu dana kasnije. Direktor hostela Marko Ristovski nekadašnji je student hotelijerstva, a kako sam kaže, zahvaljujući znanju stečenom na fakultetu, znao je da u moru hostela koji posluju u svetu, užički mora po nečemu da se razlikuje. Ekološku priču povezao je sa istorijskom, pa je hostel tematikom i dizajnom „oživeo“ motive Užičke republike, ali ne samo zato što je smešten u gradu koji je bio jedina nezavisna i slobodna teritorija u porobljenoj Evropi 1941, već i zbog toga što je Ristovski želeo da hostel postane (energetski) nezavisan, kao nekadašnja „patizanska država“. Istina, na tome se još uvek radi jer su neophodne velike investicije.

Eko-hostel Republik, dnevni boravak Fot. Eko-hostel Republik

Budući da smo standardizovali poslovanje, da imamo i jedinstven poslovni koncept i da su nam mnogi gosti govorili kako bi voleli da u svom gradu imaju sličan hostel, zaključili smo da je franšizing idealan za širenje ove ideje. Prvobitna namera nam je da utičemo na razvoj eko-turizma i smanjimo negativan uticaj ugostiteljskih objekata na životnu sredinu. Zarada nije osnovni motiv.

Hostel može da ugosti 30 turista. Nešto manje od polovine gostiju (oko 40%) čine stranci i to u letnjem periodu. Statistika pokazuje da je najviše ljudi iz Rusije, Nemačke i Japana.

Ljudima se zaista sviđa naš koncept. Sve je više ekološki osvešćenih ljudi i oni zaista traže mesta poput ovog u kojem se vodi računa o ekologiji. Posedujemo sisteme uštede energije, vodimo računa o primarnoj selekciji otpada koji se odvozi na deponiju ili prodaje za reciklažu, edukujemo ljude da koriste ekološki transport ,i uopšte, o uticaju čoveka na životnu sredinu – objašnjava Ristovski.

Upravo zahvaljujući svojim gostima počeo je da razmišlja o franšizingu kao modelu širenja. – Budući da smo standardizovali poslovanje, da imamo jedinstven poslovni koncept i da su nam mnogi gosti govorili kako bi voleli da u svom gradu imaju sličan hostel, zaključili smo da je franšizing idealan za širenje ove ideje. Prvobitna namera nam je da utičemo na razvoj eko-turizma i smanjimo negativan uticaj ugostiteljskih objekata na životnu sredinu. Zarada nije osnovni motiv – objašnjava Ristovski.

Eko-hostel Republik, soba

Foto: Eko-hostel Republik, Užice

Pošto je na samom početku poslovanja reč o, kako sam kaže, niskoprofitabilnom poslu, ne bi postajale nikakve franšizne naknade u prve dve godine. Nakon toga bi se, u slučaju profitabilnog poslovanja, definisala godišnja franšizna naknada. – Primalac franšize bi dobio pravo na korišćenje brenda, kao i kompletan know-how oko opremanja i uređenja objekta, kao i poslovanja. Siguran sam da bi potencijalni primaoci franšize imali 30 do 40 odsto niže troškove pokretanja hostela nego da pokušaju sami, budući da smo mi kroz sve to već prošli i da imamo uhodan i uigran tim, dobre majstore i povoljne ugovore sa dobavljačima. Pošto ne uzimamo nikakvu franšiznu naknadu, svi troškovi oko pokretanja poslovanja su na primaocu franšize – objašnjava svoju ideju Ristovski i dodaje da već postoje zainteresovani i da jedan kandidat iz Srbije već traži lokaciju za hostel.

On veruje da je ideja o širenju putem franšize u sve veće gradove Evrope dobra i moguća u narednom periodu. – Osnovno u konceptu je briga o životnoj sredini i tu postoje standardi. Ono gde primaoci mogu da se prilagode jeste sama tema hostela koju svako može da izabere u zavisnosti od toga gde bi se hostel nalazio – objašnjava Ristovski.

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank