11.03.2015

Iskustvo se plaća

Može li ekspanzija Taco Bell-a da napravi pometnju na pojedinim tržištima van Amerike? Uslov je, svakako, da ne ponovi greške od pre 20 godina.

U decembru 2014. američki lanac restorana brze usluge Taco Bell najavio je da do 2023. planira da otvori 1.300 novih jedinica na inostranim tržištima. Biće to, kako je rečeno, ekspanzija širokog obima, budući da američki lanac danas ima svega 250 restorana van matičnog tržišta. Prema planovima razvoja, franšizne restorane u doglednoj budućnosti trebalo bi da dobiju određene zemlje u Aziji, Evropi i Južnoj Americi, a za sada se pominju Velika Britanija, Koreja, Japan, Čile, Peru, Indija i Poljska.
Od najave nije prošlo mnogo, a Taco Bell je, krajem februara 2015, objavio da je potpisao franšizni ugovor sa kompanijom Asrapport Dining, koja će biti primalac franšize za tržište Japana, zadužena ujedno za razvoj lanca restorana u ovoj zemlji.
Zanimljivo je, međutim, da među pomenutim novim i poželjnim tržištima jedino Poljska nije potpuna nepoznanica za Taco Bell. Biće ovo, zapravo, drugi put da američki ugostitelj pokušava da osvoji poljsko tržište.

Taco Bell, restoran noću Fot. Taco Bell/Facebook

Ulazak Taco Bell-a u Poljsku verovatno će odvući jedan deo McDonald’s-ovih potrošača. Predstavnici „Meka“ su, međutim, mirni – svesni da će svakom konkurentu za izgradnju mreže i imidža u Poljskoj biti potrebne godine napornog rada.

Hoće li se iskustvo isplatiti?

Prošlo je više od 20 godina otkako je ovaj lanac restorana teksaško-meksičkih specijaliteta pokušao da „proda“ svoj koncept „brze hrane“ potrošačima Poljske. Pojavio se 1993, otvorio dva restorana, ali se nije dugo zadržao.

Po mišljenju Jana Molonjevića, stručnjaka za ugostiteljsko tržište i autora knjige „Tamna strana ugostiteljstva“, loš početak Taco Bell-a u Poljskoj najviše je bio rezultat pogrešne strategije.

Kada je ušao na poljsko tržište, američki lanac je sa sobom doneo i vrlo striktne standarde po pitanju kvaliteta hrane. Kako bi to ispunili, vlasnici koncepta su bili primorani da određene proizvode dobavljaju sa američkog tržišta, što je stvorilo neverovatno velike troškove. Samim tim, cene obroka su morale biti velike da bi se „napravio prostor“ i za dovoljno visoke marže. Na taj način, Taco Bell je postao preskup za džep prosečnog Poljaka – objašnjava Molonjević.

Uspeh će i ovoga puta, smatra, najviše zavisiti od cenovne politike. U Sjedinjenim Američkim Državama, teksaško-meksička kuhinja se uglavnom povezuje s relativno jeftinom hranom. U Poljskoj, pak, ne postoji lanac koji nudi slična jela, a pojedini restorani s takvom ponudom spadaju u koncepte višeg cenovnog ranga.

Ako Taco Bell ponudi pristojnu cenu obroka, onda će moći da ugrozi ne samo koncepte sa sličnom ponudom, već i ostale fast-food lance. Imajte na umu da se hamburgeri, pa i „wraps“, koji se, kao u meksičkoj kuhinji, prave od pikantnog mesa i povrća uvijenog u tortilju, nalaze već na jelovnicima drugih restorana brze hrane, uključujući i McDonald's – naglašava Jan Molonjevič.

Sudeći po izjavama lokalnih predstavnika McDonald's-a, kompanija za sada ne strahuje od ulaska novih konkurenata na ovo tržište. Prvo, jer za izgradnju imidža i prodajne mreže na novom tržištu treba dosta vremena i rada. A drugo... – Za sada imamo samo uopštenu izjavu vlasnika Taco Bell-a o zainteresovanosti za poljsko tržište – kaže glasogovornik McDonald's-a u Poljskoj.

Prvi restoran pod imenom Taco Bell otvoren je 1962. godine u Kaliforniji. Njegov vlasnik Glen Bell gastronomsku avanturu je započeo s jednim skromnim štandom za prodaju hot-doga. Pod „zvonom“ Taco Bell-a danas posluje više od 6.500 restorana, a brend i kompanija su u vlasništvu YUM! Brands-a.

Izvor: Franchising.pl
Autor: Grzegorz Morawski
Priredila: N.B.

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank