20.03.2015

Ukusi Grčke u Srbiji

Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.

U prijatnoj atmosferi Kralj kafea, u beogradskoj ulici Kneza Miloša, mogu se popiti kvalitetna „domaća“ grčka kafa ili Freddo Capuccino, pojesti ukusno pecivo ili salata, zasladiti nekom od pet-šest vrsta krofni i popiti sveže ceđeni sok koji se priprema pred mušterijom.
Gotovo sav asortiman stiže iz Grčke gde se proizvodi u porodičnoj kompaniji, koja snabdeva veliki broj trgovinskih lanaca i kafeterija. I dok u Grčkoj kompanija isključivo razvija distribuciju, odnosno, veleprodaju lisnatih testa, kroasana, krofni i kafe, u Srbiji su odlučili da odu korak dalje. Otvorili su sopstvene kafe-pekare, prvo u Kneza Miloša, zatim i na benzinskoj pumpi na Čukaričkoj padini.

Kralj Coffee, Kneza Miloša Fot. Kralj Coffee Donuts&Snacks

Ovo je pravi grčki sistem, kakav u Srbiji ne postoji. Mi nismo pekara, već mnogo više od toga. Akcenat smo stavili na kombinaciju kafe i peciva, koji vrlo dobro idu „ruku pod ruku“.

Nakon nešto više od godinu dana „uhodavanja“, odlučili su da ponude i franšizu. – U Grčkoj, kompanija radi više od 20 godina, što je i svojevrsna garancija kvaliteta naših proizvoda. Imamo svoju proizvodnju peciva i kafe i te proizvode uvozimo u Srbiju. Uvozimo čak i fetu koju stavljamo u salate. Ostatak asortimana – suhomesnate proizvode za sendviče, voće i salate – nabavljamo u Srbiji, ali samo proverenog kvaliteta – kaže Slađana Kovačević, menadžerka lokala, ujedno zadužena i za širenje franšizne mreže u Srbiji.

Potencijalnim primaocima franšize na raspolaganju su dva modela saradnje. Prvi podrazumeva da primalac franšize u potpunosti preuzima brend, korporativni dizajn i poslovni koncept. Veličina lokala je fleksibilna i zavisi od toga da li će primalac franšize želeti da ima i mesta za sedenje. Lokal, pak, mora da bude opremljen nalik postojećim, ali ne postoji obaveza da se oprema ili nameštaj nabave kod određenog proizvođača. Ulazna franšizna naknada u ovom slučaju je 3.500 evra, a zauzvrat, primalac dobija kompletni know-how, gotova dizajnerska rešenja za opremanje lokala, i što je najvažnije – temeljnu obuku, posebno u vezi sa pečenjem peciva i pripremom kafa.

Obučeni partneri su ključni, jer oni moraju da podrže celokupan koncept. Treba da razumeju naš način razmišljanja, podrže principe kojih se i sami pridržavamo. Nema mesta improvizaciji. Kada se dogovorimo oko određenih standarda, primaoci franšize bi trebalo da ih se i dosledno drže. Zbog toga je obuka ključna i tome ćemo se svesrdno posvetiti – naglašava Kovačević.

Drugi oblik saradnje jeste, zapravo, partnerski sistem, koji ne obavezuje partnera da preuzme brend i uredi lokal po standardima Kralj kafea, ali ga obavezuje da tri godine nabalja proizvode isključivo od davaoca franšize. Zbog toga, polaže jemstvo od 1.000 evra.

Kralj, peciva

Foto: Peciva, Kralj Coffee Donuts & Snacks

U oba slučaja primaoci su u obavezi da kafe i peciva kupuju od davaoca, dok ostali asortiman iz ponude mogu da kupuju od dobavljača koje sami izaberu. Pored osnovne opreme – kafe-aparata, sokovnika, pećnice, toplih i hladnih vitrina –  primalac franšize treba da ima i zamrzivač u kojem bi se čuvala peciva. Za HoReCa sektor, pak, uvek postoji mogućnost da ugostitelji, jednostavno, kupe proizvode i uvrste ih u sopstvenu ponudu.

Kad ljudi razmišljaju o sopstvenom kafeu ili pekari, uvek idu na to da sami prave proizvod. A naša računica pokazuje da to nikad ne može da bude isplativo kao koncept koji mi nudimo. Našim partnerima i primaocima naše franšize sigurno će se više isplatiti da nabavljaju i prodaju naš proizvod, a da, pored toga, ne moraju da razmišljaju o kvalitetu. Sasvim sam sigurna da niko ne može da napravi, na primer, tako kvalitetne kroasane, jer koristimo drugačije i kvalitetnije sastojke koje drugi ne upotrebljavaju. Kroasan koji se prodaje u Kralj kafeu svaki put će biti isti, iste veličine, istog ukusa. Naravno, uz dobru tehniku pečenja – objašnjava Kovačević.

Davalac franšize ne obavezuje primaoce franšize da nabavljaju određenu količinu robe, već to mogu činiti prema sopstvenim potrebama i procenama tržišta. – Nije nam cilj da „zarobimo“ ljude, želimo da napravimo takvu saradnju da smo uvek na usluzi, i partnerima i kupcu – kaže Kovačević.

Dakle, u lokalima Kralj kafea prodaje se više od 20 vrsta peciva, nekoliko vrsta krofni, sendviča, salata, a važan deo asortimana su kafe i prirodni, ceđeni sokovi. – Ovo je pravi grčki sistem, kakav u Srbiji ne postoji. Mi nismo pekara, već mnogo više od toga. Akcenat smo stavili na kombinaciju kafe i peciva, koji vrlo dobro idu „ruku pod ruku“. U Grčkoj, recimo, ljudi slabo piju jogurt uz pecivo, radije uzmu kafu ili ceđeni sok – međutim, znajući kulturu i navike u Srbiji, ponudili smo i jogurte. To je, jednostavno, bio zahtev tržišta – objašnjava Kovačević.

Franšizni sistem Kralj Coffee – Donuts & Snack namenjen je, pre svega, većim gradovima. Lokal bi trebalo da bude smešten na veoma prometnoj lokaciji i to je jedan od bitnih uslova za uspeh koncepta, napominje Kovačević.

Zadovoljni smo dosadašnjim poslovanjem. Iako su počeci u svakom poslu i na svakom tržištu teški, zaista verujem u koncept i sa uživanjem radim svoj posao – kaže Kovačević.

Više o uslovima i opis franšiznog sistema Kralj Coffee – Donuts & Snack, možete pronaći u našem Katalogu franšiza.

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank