Postavljanje rekorda za Guinnissa organizira se u FitCurves klubu u mađarskom gradu Gödöllő. Tijekom 50 sati neprekidnog treninga izmijenit će se više od tisuću žena.
Četvrtak
07.05.2015
McDonald’s planira da dodatno „prevede“ u franšizing 3.500 svojih restorana širom sveta.
 

Kako je prethodnih meseci najavljivano, a početkom ovog i konačno obelodanjeno, McDonald's je usvojio plan koji bi trebalo da reši gorući problem kompanije – konstantni pad prodaje i profita, naročito na matičnom tržištu. Ključna strategija, prema zvaničnom saopštenju, biće refranšizing. Praktično, to znači da će McDonald's ići na povećanje broja restorana koji posluju pod franšizom. Zanimljivo je da, u ovom trenutku, već 81 posto McDonald's-ovih restorana vode primaoci franšize. Prema najnovijem planu, pak, do kraja 2018. taj udeo bi trebalo da se poveća do 90 posto.

– Nijedan biznis niti brend nemaju bogomdano pravo na uspeh, a stvarnost je da su naši rezultati u poslednje vreme bili vrlo slabi. Cifre ne lažu... – izjavio je novi izvršni direktor McDonald's-a Stiv Isterbruk, predstavljajući novu strategiju razvoja. – Za nas je moć franšizinga oslobađajuća i neverovatno važna za dalje poslovanje – dodao je Isterbruk.

Tako će u naredne tri godine 3.500 lokacija, kojima sada upravlja kompanija, preći u ruke primalaca franšize. Prema procenama, „prevođenje“ dodatnog broja restorana u franšizing trebalo bi da pomogne kompaniji da ostvari oko 300 miliona dolara uštede na opštim i administrativnim troškovima poslovanja, budući da veliki deo investicija u lokale i zaposlene prelazi na račun primaoca franšize.

Inače, dodatni ili potpuni franšizing nije nepoznata strategija, naročito među velikim lancima brze hrane koji se bore sa istim problemom. Osim smanjenja troškova poslovanja, lanci na ovaj način računaju i na brz priliv gotovog novca  od prodaje franšize i naplaćivanja redovne franšizne naknade.

Jedan od finansijski najuspešnijih primera je svakako potez Burger Kinga koji je početkom 2014. okončao prevođenje skoro svih svojih restorana u franšizing. U poređenju sa stanjem iz prethodne, 2013. godine, neto profit Burger Kinga porastao je 99 posto. U ovom trenutku, Burger King ne mora da proda nijedan restoran, posluje vrlo dobro, što potvrđuje i podatak da je prodaja u prvom kvartalu 2015. bila veća 4,6 posto.

Refranšizing bi svakako mogao da bude dobar način da McDonald's obezbedi priliv kapitala u svoju kasu. U američkim medijima, međutim, ubrzo posle zvaničnog saopštenja, javile su se i prve sumnje – najviše zbog toga što primaoci McDonald's-ove franšize u Americi i nisu preterano zadovoljni odnosom sa kompanijom. Kako se može zaključiti iz pisanja američkih medija, proces refranšizinga na matičnom tržištu ići se verovatno mnogo teže nego što se u McDonald's-u nadaju. 


Nataša Bogojević
Novinar