02.07.2015

Američke franšize širom sveta

Magazin Entrepreneur objavio je godišnju listu 200 najboljih američkih franšiza koje aktivno traže primaoce franšize na stranim tržištima.

Možda većina ljudi na svetu još uvek ne zna u potpunosti šta znači reč „franšiza“, ali sigurno vrlo dobro zna za McDonald's, Pizza Hut ili KFC. A činjenica je da su ovi brendovi proširili svoje poslovanje širom sveta – najviše zahvaljujući franšizingu. Magazin Entrepreneur je, stoga, i ove godine objavio listu Top Global Franchises sa 200 najuspešnijih američkih franšiza koje aktivno rade na širenju franšizne mreže na inostranim tržištima.

Ova „specijalizovana“ lista sastavljena je na osnovu Entrepreneur-ove godišnje liste 500 najuspešnijih franšiznih sistema* (Entrepreneur's 2015 Franchise 500®), a kao osnovni kriterijum, uzeta je činjenica da kompanije traže nove primaoce franšize van Sjedinjenih Država, kao i da već imaju najmanje pet uspostavljenih franšiznih poslovnica u inostranstvu.

200 top global franchise

Iako ne spada u franšizne sisteme sa najvećim brojem poslovnica van matičnog tržišta (nešto manje od 800), u sadejstvu sa drugim relevantnim pokazateljima – tempom rasta, finansijskim izveštajima i stabilnošću sistema – na sam vrh ovogodišnje liste popeo se Anytime Fitness (1). Da je ovo jedna od „najpopularnijih“ američkih franšiza, pokazuje i podatak da je samo u poslednje tri godine Anytime Fitness utrostručio broj klubova van Amerike. To je verovatno i najjači razlog zašto je sa vrha potisnuo trgovinski lanac 7-Eleven (2), koji je i dalje najrasprotranjeniji franšizni brend na svetu sa više od 47.600 jedinica van Amerike. Zanimljivo je da je 7-Eleven u toku prošle godine otvorio skoro 2.800 novih prodavnica u inostranstvu, dok je na matičnom tržištu bio primoran da zatvori 50 lokala.

Na trećem mestu ove godine nalazi se, pak, najveći lanac restorana brze usluge na svetu – Subway (3) koji je pridodao 2.000 restorana u franšiznu mrežu tokom prošle godine, tako da u ovom tenutku ima 15.600 franšiza u 109 zemlja širom sveta. Da podsetimo, Subway i dalje traži primaoce franšize u ovom regionu – u Hrvatskoj i Sloveniji.

Kao i prethodnih godina, najuspešnije američke franšize koje se šire internacionalno dolaze iz oblasti ugostiteljstva i gastronomije. Njih je i ove godine najviše – 25% rangiranih brendova „pokriva“ restorane, picerije, fast-food koncepte, barove za prodaju sendviča, smrznutog jogurta i drugih poslastica. Među prvih dvadeset ima ih čak 12, što je više nego prethodne godine: pored pomenutog Subway-a (3), rangirani su i Pizza Hut (4), Auntie Anne's Hand-Rolled Soft Pretzels (5), KFC (6), McDonald's (7), Papa John's (10), Baskin-Robbins (12), Dunkin’ Donuts (14), Krispy Kreme (15), Cinnabon (17), Hardee's (19) i Denny’s (20).

U sam vrh, među prvih deset, ove godine su se probili i GNC Franchising (8), lanac prodavnica vitamina i dodataka prehrani, kao i trgovinski lanac Circle K (9).

_____________

* Magazin Entrepreneur svake godine objavljuje Listu 500 najuspešnijih američkih franšiznih sistema. Kompanije se rangiraju na osnovu niza kriterijuma koji uključuju i finansijske izveštaje, veličinu franšizne mreže, iznos početne investicije, starost kompanije, broj godina u franšizingu, procenat raskinutih ugovora.

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank