07.07.2015

„Kraljica“ stiže

Više od 70 godina, Dairy Queen primenjuje jedan jednostavan recept za uspeh – kaže Amir Kremer, potpredsednik i menadžer razvoja američkog lanca restorana Dairy Queen

Tajna je u kombinaciji vrednih ljudi koji vode naše restorane, ukusnoj hrani i primamljivim poslasticama koje se služe u našim lokalima – objašnjava Amir Kremer, zadužen za razvoj brenda na međunarodnom tržištu.
Dairy Queen je, zapravo, jedan od najstarijih lanaca brze usluge u Americi, sinonim za porodični restoran u američkom stilu, jedan od pionira franšizinga i dom jednoj vrsti poslastice koja je, kako podseća Kremer – stvorila čitavu industriju. Dairy Queen svoju slavu i dobro ime duguje – sladoledu na točenje. I kao što su to učinili Coca-Cola ili KFC, sastojci i formula za spravljanje ovog sladoleda su strogo čuvana tajna. Ta kremasta, hladna poslastica, međutim, poslužila je kasnije kao inspiracija za čitavu paletu slatkih proizvoda po kojima je Dairy Queen i dan-danas poznat (sladoledi u kornetu, milk-šejkovi, ledene kafe).

Priča o Dairy Queen-u počinje 4. avgusta 1938. godine. Tog dana, Šerb Nobl, vlasnik prodavnice sladoleda u gradiću Kankaki u Ilinoisu, pristao je da ponudi „neimenovanu mlečnu poslasticu“ koju su u porodičnoj manufakturi spravljali otac i sin, Džon i Aleks Mekalo. Za samo dva sata tog prvog dana probne prodaje, Nobl je poslužio više od 1.600 porcija novog dezerta. Nije im trebalo previše vremena da shvate da se u novom proizvodu krije pravo blago, tako da su 1940. Nobl i Mekalo otvorili prvi lokal pod imenom Dairy Queen. Ostalo je, kako kažu, istorija.

Dairy Queen, restoran

Danas, Dairy Queen je jedan od najvećih franšiznih sistema na svetu, sa više od 6.600 restorana koji se, pored Sjedinjenih Država, mogu naći u još 26 zemalja.

Kako nam je potvrdio Kremer, ove godine lanac će ponovo otvoriti restorane u Evropi, a među poželjnim tržištima, nalaze se i zemlje ovog regiona.

Dairy Queen se vraća u Evropu. Šta vas je motivisalo na takvu odluku? Šta ste naučili iz prošlosti i koje poteze ovog puta nećete ponoviti?

Naše iskustvo na evropskim tržištima je bilo vrlo kratko i odnosi se na period od pre 20 godina. Danas smo u neuporedivo boljem položaju i kada je prepoznatljivost brenda na međunarodnim tržištima u pitanju, ali i kada je u pitanju podrška koju ćemo pružiti našim primaocima franšize.

U Evropi, razvoj će početi od Istoka. Krajem prošle godine smo dali prva ekskluzivna prava za razvoj brenda u Poljskoj i prvi franšizni restoran bi trebalo da bude otvoren tokom ove godine. Međutim, već smo u potrazi za ekskluzivnim partnerima i na susednim tržištima, u Češkoj, Rumuniji, Bugarskoj, i naravno, zemljama Balkana.

Kakav je, prema Vašem mišljenju, karakter tržišta u zemljama Balkana – koje su njihove prednosti i mane, i kakvu strategiju razvoja ćete primeniti na ovaj region (master franšiza, regionalno zastupništvo...)?

Naravno, kad kažemo zemlje Balkana, mislimo na zemlje bivše Jugoslavije, i zaista, ta tržišta su vrlo značajna za naš međunarodni razvoj. Međutim, zbog broja stanovnika i veličine tržišta u svakoj od zemalja, voleli bismo da nađemo jednog regionalnog primaoca franšize koji bi bio spreman da razvija mrežu u regionu, u najmanje tri-četiri zemlje, s tim što restorani ne bi morali da budu otvoreni u svakoj od zemalja u isto vreme. Inače, verujemo da će se Dairy Queen dopasti svim lokalnim potrošačima koji traže veći izbor i raznolikost u ponudi.

Iskustvo nam pokazuje da, recimo, Dairy Queen poslastičarnice (Treat stores) dobro posluju u prometnim delovima grada, kao što su tržni centri i šoping zone. Velika je prednost to što je Dairy Queen fleksibilan po pitanju veličine i „formata“ lokala i prilagođava se ponudi na lokalnom tržištu nekretnina. Naš drugi koncept DQ Grill & Chill je, recimo, restoran brze usluge sa kompletnim menijem, koji uključuje standardnu ponudu jela – hamburgere, sendviče, hot-dogove, tortilje – kao i našu najpoznatiju liniju proizvoda – sladolede na točenje i ostale „kremaste“ mlečne poslastice. Pored toga, trudili smo se da enterijer DQ Grill & Chill restorana bude topao i prijemčiv – tako da se razlikuje i bude bolji od tipičnih restorana brze usluge.

Dairy Queen

Ko bi bio idealan primalac Dairy Queen franšize i koje bi uslove trebalo da ispuni da bi postao vaš partner?

Bilo da su to individualci ili kompanije, tražimo pre svega partnera koji ima želju da se ovim poslom bavi na duže staze. Da poznaje branšu i ima bazu kontakata, svakako je prednost. Naravno, sve to uz pretpostavku da ima dovoljno kapitala i preduzetničkog duha.

Bilo bi dobro, mada nije nužno, da već radi u nekom franšiznom sistemu, ili u oblasti ugostiteljstva i gastronomije. Međutim, dolaze u obzir i preduzetnici iz drugih srodnih branši kojima bi Dairy Queen mogao da bude dopuna ili potpora poslu kojim se trenutno bave – to mogu da budu nekretnine, trgovniski lanci, apoteke, bioskopi, zabavni parkovi, igraonice...

Možete li da nam kažete nešto više o franšiznom poslovanju kompanije, kako se razvijao koncept i širila mreža restorana?

Četrdesetih godina prošlog veka, kada je otvoren prvi Dairy Queen, franšizing u ugostiteljstvu je bio skoro nepoznata pojava. Međutim, novi proizvod i potencijal koji je nosio sa sobom, prirodno su vodili ka stvaranju takvog sistema. Recimo, kada su Sjedinjene Američke Države decembra 1941. ušle u rat, bilo je manje od 10 Dairy Queen restorana. Međutim, ubrzo posle rata, sistem je počeo da se širi tempom koji do tada, pa ni kasnije, nije zabeležen. Sa 100 lokala, koliko ih je bilo 1947, Dairy Queen je do 1950. porastao na 1.446 restorana, a zatim na 2.600 do 1955. Danas je, kao što znate, jedan od najvećih franšiznih sistema na globalnom tržištu.

Iako se od tada mnogo toga u svetu i Dairy Queen-u promenilo, jedno je ipak ostalo isto: Dairy Queen je još uvek, kao što je i u prošlosti bio, mesto gde se rado okupljaju sportisti, poslovni ljudi i porodice koji žele da uživaju u dobroj hrani i poslasticama. Recept za uspeh Dairy Queen sistema i danas je, zapravo, vrlo jednostvan kao što je bio i davne 1940.

Šta je to što Dairy Queen razlikuje od ostalih velikih lanaca brze usluge kao što su McDonald’s ili Burger King, koji takođe posluju u zemljama ovog regiona?

Koliko god da smo verni tradiciji i nasleđu koji stoje iza brenda, trudimo se da držimo korak sa savremenim dobom koje se neprestano menja. Međutim, jedna stvar će ostati ista u svim Dairy Queen restoranima širom sveta – naša čuvena linija sladoleda. Potrošači, jednostavno, vole „svilenkastu“ teksturu i ukuse koji su „zapisani“ u tajnoj recepturi. Vremenom, mušterije su zavolele i Blizzard, sladoled sa mrvljenim keksom, MooLatte ledene kafe, šejkove, sladolede u kornetu.

Međutim, ne samo što se specijalizovao u svetu tzv. soft serve proizvoda, Dairy Queen svojim mušterijama nudi i širok izbor napitaka iz linije Orange Julius. U stvari, proizvodi iz ove linije – smoothies i osvežavajući voćni napici – toliko su popularni da u velikom broju naših lokacija u svetu predstavljaju razlog zbog kojeg mušterije i dolaze u Dairy Queen.

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank