Franšizni sistem je kao velika porodica

Da bismo bili broj jedan, moramo stalno da unapređujemo poslovanje i trudimo se da se ne učaurimo, već gledamo da idemo napred, uz određenu obazrivost. Zahvaljujući dobrom pristupu, čak i u vreme krize, mi smo povećavali broj radnika, ne mnogo, ali je to ipak dokaz da nam se povećava obim posla.
Ponedeljak
10.08.2015.
Kad biramo partnere, pre svega tražimo da vidimo ozbiljnost i predanost poslu, kaže Milica Gavrilović, vlasnica franšiznog koncepta „Dve šmizle“
 

Franšizing kao način poslovanja podrazumeva brojne značajne elemente, među kojima su svakako – izbor primaoca franšize, prenos znanja i razvijanje odnosa sa budućim partnerima. Na taj način, davalac franšize može da bude siguran da će novi članovi „porodice“ uspešno poslovati. Bile su to i glavne teme u razgovoru sa Milicom Gavrilović, vlasnicom franšiznog sistema „Dve šmizle“, koji svoju maloprodajnu mrežu nakita širi sa dosta uspeha i u vremenu kada se mali broj ljudi odlučuje za ulazak u preduzetničke vode. Franšizni partneri su deo velike porodice, naglašava Gavrilović, i dodaje da odnosi, stoga, moraju da budu dobri, a interakcija obostrana. Jedino tako, saradnja može da bude uspešna.

Šta Vam je najvažnije prilikom izbora primaoca franšize?

Najvažnije je da se vidi ozbiljnost i predanost poslu. Ukoliko neko, na primer, uzme najbolju franšizu na svetu, koja svugde radi dobro, a sam nema volju i želju da radi i nije ozbiljan – neće uspeti. Naš princip je da, nakon razmene mejlova ili telefonskih razgovora, obavimo jedan ili dva razgovora uživo sa potencijalnim kandidatima i već na osnovu toga, a zahvaljujući iskustvu, možemo da procenimo koliko bi neko bio dobar primalac franšize.

Ko su najčešće primaoci franšize „Dve šmizle“?

Uglavnom žene! Neke su već u poslu, preduzetnice sa kojima je veoma lako raditi, energične žene koje već znaju kako se posluje i šta je važno za uspešno poslovanje. Imamo i one kojima je franšiza „Dve šmizle“ prvi samostalan posao. S druge strane, među primaocima su i muškarci koji su se jako dobro upoznali sa nakitom, a neki od njih i sami rade u radnjama.

Kako razvijate odnose sa primaocima i koliko tom segmentu poslovanja posvećujete pažnju?

Mi smo sa našim primaocima veoma tesno povezani. Trudimo se da im konstantno pomažemo, ali moram da istaknem da i oni pomažu nama. S obzirom da se bavimo proizvodnjom nakita, informacije sa tržišta koje nam oni daju su veoma važne, bez obzira što i sami pratimo trendove. Naime, ponekad se dešava da nekim franšizama dobro ide određena kolekcija nakita te im onda dostavljamo upravo nju ili im po narudžbi proizvodimo unikatni nakit za njihove klijente.

Zato i odnos sa primaocima mora da bude na veoma visokom nivou, jer nama nije cilj da nas loše predstavljaju u svojoj sredini, već da dostojno reklamiraju „Dve šmizle“, da imaju pristojan izbor nakita, baš kao što mi imamo u našim radnjama u Beogradu. Franšizni partneri su, jednostavno, deo velike porodice u kojoj odnosi moraju da budu dobri, a interakcija obostrana da bi priča bila uspešna.

Iako moraju da se trude, mi ih nikad ne ostavljamo same. Postoje ljudi u firmi koji su zaduženi samo za komunikaciju sa partnerima i kojima oni mogu da se obrate za svaki savet.

Koliko je u franšiznom sistemu „Dve šmizle“ važna obuka i u čemu se ona sastoji?

Obuka je obavezna za sve primaoce, ali pre svega za one koji će slagati nakit i raditi u radnji. Sprovodi se dve nedelje pred otvaranje radnje jer ne želimo da prođe mnogo vremena između obuke i samog početka primene znanja. Jedan od razloga je i to što oni koji su bili na obuci samostalno uređuju radnju. Mi zajedno sa njima određujemo gde će kupiti i koje vitrine, kojih dimenzija i oblika kako bi to ličilo na radnje „Dve šmizle“. Njihovi predlozi su i u tom segmentu dobrodošli. Slaganje nakita, pak, rade sami jer im je to, da tako kažemo, „diplomski ispit“ nakon obuke. Nakon toga ih obilazi naš franšizni menadžer da proveri da li je sve urađeno kako treba i eventualno uradi određene korekcije.

Važan deo obuke je i priča o Swarovski kristalima. Dugo sarađujemo sa ovom kompanijom i nakit koji je napravljen od njihovih kristala je izuzetan i franšize ih jako lepo prodaju.

Dakle, učimo primaoce franšize kako da slažu nakit, pakuju proizvode, savetuju kupca. Trudimo se da im znanje prenesemo na jednostavan način, i često govorimo da se slaganje nakita malo razlikuje od, na primer, opremanja stana ili izbora garderobe. Do sada nam se nije dešavalo da otvaranja kasne i partneri su obično vrlo lako usvajali informacije.

Drugi deo obuke se odnosi na samo poslovanje i vođenje radnje. U tom segmentu, primaocima franšize ćemo preneti svo naše znanje i iskustvo.

Kakve su njihove obaveze u pogledu marketinga?

Što se tiče marketinga, mi smo zaduženi za reklamiranje na globalnom nivou. Imamo jako dobru saradnju sa mnogim televizijskim emisijama, časopisima, a od pre godinu dana postoji i partnerska saradnja sa emisijom koja se emituje na Radio Beogradu i zove se „Beogradske šmizle“. „Dve šmizle“ su prijatelji emisije u kojoj učestvujemo sa određenim pitanjima, tekstovima, uključenjima, nagradama za slušaoce.

Franšizne radnje, pak, imaju obavezu da se reklamiraju na lokalnom radiju ili televiziji, eventulno u lokalnim novinama. Napraviti marketing u malom gradu je dosta lakše i uvek primećeno. Čak i dok se priprema radnja, dovoljno je istaknuti plakat na kojem se najavljuje otvaranje i ceo grad bude brzo upoznat sa dolaskom „Dve šmizle“. Naravno, velika je prednost i to što je naš brend već dovoljno prepoznatljiv.

„Dve šmizle“ imaju sada već veoma razgranatu mrežu, a mimo Srbije su prisutne u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini. Šta biste rekli da je razlog takvog uspeha?

Rekla bih, opet, da je jedan od ključnih razloga – prepoznatljivost našeg brenda. Mnogi znaju za „Dve šmizle“, na tržištu smo dugi niz godina. Naravno, iza svega toga stoji sve ono o čemu smo pričali. Da bismo bili broj jedan, moramo stalno da unapređujemo poslovanje i trudimo se da se ne učaurimo, već gledamo da idemo napred, uz određenu obazrivost. Zahvaljujući dobrom pristupu, čak i u vreme krize, mi smo povećavali broj radnika, ne mnogo, ali je to ipak dokaz da nam se povećava obim posla. U Crnoj Gori, na primer, prodaja našeg nakita je bila 30 odsto veća u prvoj polovini ove godine u odnosu na isti period prošle. U toj zemlji su otvorena i dva nova franšizna kornera – u Nikšiću i Danilovgradu.

Druga ključna stvar je što za samo otvaranje franšize nisu potrebne velike investicije, ne naplaćujemo nijednu franšiznu naknadu, što ljudima znači, jer ta sredstva mogu da usmere u nešto drugo – više nakita, dekoraciju samog lokala i slično.


NAJČITANIJE

Definicija franšizinga /12.10.2012.

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.

Franšizne asocijacije /26.11.2014.

Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.

Prilika za biznis s malom investicijom /26.12.2023.

Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.

Perionica veša kao siguran biznis /27.07.2020.

LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.

Mesto gde se sreću nauka i zabava /01.11.2023.

„Naučna kuhinjica“ je jedinstven koncept edukativnih radionica koje pružaju deci priliku da istražuju, eksperimentišu i stiču znanja iz sveta prirodnih nauka na zabavan i kreativan način. Šta je potrebno za pokretanje franšize?