01.03.2017

Biznis za izazove budućnosti

Među sektorima koji su u poslednjih deset godina doživeli „franšizni bum“, nalazi se i sektor kućne pomoći i brige o starim i bolesnim osobama. Šta ga čini pogodnim za franšizing?

Očekivano, trend rasta je bio najvidljiviji u Sjedinjenim Američkim Državama, najvećem i najrazvijenijem tržištu franšiza na svetu – međutim, rast broja franšiznih sistema iz ovog sektora primećuje se i u Evropi. Stručnjaci za franšizno poslovanje slažu se da je sektor kućne pomoći „stvoren za franšizing“. Najviše, jer se radi o sistemima koji teže visokom stepenu uređenosti, zahtevaju posvećenost i poštovanje standarda i plana rada, što i jeste imperativ za sve franšize koje pružaju personalne usluge.

Kućna nega Fot. Home Instead Senior Care

U svetu franšiza, kućna pomoć i briga o starim i bolesnim osobama spadaju u sve popularnije ideje za pokretanje posla

Drugi razlog treba tražiti u opštim demografskim prilikama. Prema izveštaju Ujedinjenih nacija*, populacija osoba starijih od 60 godina raste brže od ukupnog broja stanovnika u svim regijama sveta i očekuje se da će se do 2050. utrostručiti. U ovom trenutku, Evropa je regija sa najvećim procentom starih osoba, a predviđa se da će tako ostati narednih 50 godina. Nije, stoga, neobično što raste broj sistema koji pružaju standardnu kućnu pomoć – čišćenje i održavanje, kuvanje, čuvanje – kao i onih koji pružaju nešto „delikatniju“ – medicinsku pomoć.

S druge strane, veliki broj zainteresovanih za uzimanje franšize iz ovog sektora, javlja se i zbog toga što za pokretanje posla nisu potrebne preterano velike investicije. Najveći deo kapitala treba uložiti u marketing, pronalaženje i obuku osoblja, ali je pogodnost što se posao lako može voditi od kuće. Praksa pokazuje da franšize, i pored relativno niskih početnih investicija, mogu da računaju na visoke prihode, naročito posle prve godine „uhodavanja“ i uspostavljanja dobrog odnosa sa klijentima, koji će biti i najbolji kanal preporuke.

Najzad, ne treba zaboraviti da ljudi u ovaj posao ulaze i iz čisto altruističkih razloga. Osećaj da čine dobro često prevlada satisfakciju koja prirodno dolazi sa razvojem profitabilnog poslovanja. Međutim, kao i u svakom drugom sektoru, postoje jaki razlozi zbog kojih ovaj posao ne može da radi bilo ko. Treba imati na umu da se radi sedam dana u nedelji, 365 dana godišnje, što znači da su zaposleni konstantno „na dužnosti“.

Iako ne postoji jedinstven profil idealnog primaoca franšize, iskusni vlasnici franšiza se slažu da su najbolji kandidati osobe koji su dobri menadžeri, vešte u marketingu i uspostavljanju dobrih odnosa sa klijentima i zaposlenima. Međutim, pre svega, to treba da budu komunikativne osobe sa izraženim osećajem empatije.

Najveći i najuređeniji sistemi iz ovog sektora, sasvim očekivano, potiču iz Sjedinjenih Američkih Država. Veličina tržišta, opšta rasprostranjenost franšizinga, kao i demografski „izazovi“, sa predviđanjima koja pokazuju da će broj stanovnika starijih od 60 godina do 2025. u Americi biti udvostručen – uslovili su pojavu i razvoj velikog broja franšiznih sistema koji pružaju usluge kućne pomoći. Među najrazvijenijima, koji se mogu pohvaliti stotinama franšiznih jedinica, spadaju Comfort Keepers, Bright Star, Right at Home, Home Instead Senior Care, Visiting Angels, Synergy HomeCare...

______________________

* United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Population Division (2013). World Population Ageing 2013. ST/ESA/SER.A/348.

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank