Iako imam puno iskustava o ugostiteljskom i gastro svetu – o tome pišem više od deset godina – nisam imao uvid u konkretne korake, naročito početne. Zato mi se činilo i logično i efikasno ući u franšizu i dobiti know-how, dobiti na uvid sve detalje – od nabavke opreme, preko procesa proizvodnje i obuke radnika do plasmana i marketinga, a sve to u kratkom vremenu uz jasnu prezentaciju i zaista nesebičnu pomoć davaoca franšize.
Peđa Kresojević
Petak
20.11.2015.
Peđa Kresojević, diplomirani mašinski inženjer, koji se tim poslom nikada nije bavio, posle sedam godina u izdavaštvu i distribuciji knjiga i časopisa, pridružio se franšiznom konceptu Tegla’s.
 

Peđa Kresojević je u preduzetničkim vodama već sedam godina i to na čelu firme Makart koja se bavi distribucijom knjiga i časopisa, prodajom gift i promo programa, kao i izdavanjem časopisa Vino & Fino. A onda je u Novom Sadu probao salate brenda Tegla’s i odlučio da kupi franšizu za Beograd.

Proizvod nam se dopao i prepoznali smo ga kao nešto vrlo zanimljivo i drugačije u odnosu na aktuelnu ponudu u Beogradu. Potom smo, kroz razgovor sa Vladom Elesinom i njegovom suprugom Ivanom, koji su osmislili Tegla’s, shvatili da je cela priča postavljena na zdravim osnovama, zasnovana na entuzijazmu i ličnom angažmanu dvoje ljudi koji su iz sasvim drugih branši, i po obrazovanju i po radnom iskustvu, a uspeli su da naprave jedinstven i prepoznatljiv brend koji se uz saradnju sa njima relativno lako može postaviti i na drugom mestu, konkretno u Beogradu – objašnjava Kresojević.

Mnogi bi „na prvu loptu“ posmislili da su ideja i koncept Tegla’s-a nespojivi sa njegovim dotadašnjim biznisom, međutim, Kresojević kaže da se zapravo obraćaju istoj ciljnoj grupi, onoj sa kojom su u svakodnevnom neposrednom kontaktu.  Potrošači su ih, prema njegovim rečima, jako dobro prihvatili i komentari su pozitivni. – Pokazalo se da su sve preporuke i prognoze koje smo dobili od davaoca franšize bile tačne, da je beogradska publika vrlo brzo prepoznala naše salate u teglama i sjajno reagovala. Sve to dalo nam je i osnovu i snagu da uvodimo sasvim nove proizvode – „slatke tegle“, hladne paste u teglama, „tegle za doručak“, a uskoro i „tople tegle“– i time celokupnu ponudu Tegla’s brenda dignemo za stepenicu više. Svega ovoga ne bi bilo u ovako kratkom roku da nije bilo intenzivne saradnje sa Vladom i njegovim timom u svakom segmentu poslovanja – ističe Kresojević.

O franšizingu je znao samo ono najopštije, ali nije imao nikakvih iskustava. Mnogi su ga kaže, dok je razmišljao da uzme Tegla’s franšizu za Beograd, pitali: „Zašto to ne uradite sami? Nije to komplikovano, sami smislite neke salate i ostalo, stavite ih u tegle i počnete... Šta će vam franšiza...?“ Međutim, nije želeo tako. Ugostiteljstvo je ipak bilo iskorak iz dotadašnje delatnosti. Bez obzira na to što desetak godina piše o gastro i ugostiteljskom svetu i ima dosta iskustva, ranije nije, kako kaže, imao uvid u konkretne korake, naročito početne.

Foto: Tegla's

Zato mi se činilo i logično i efikasno ući u franšizu i dobiti know-how, imati na uvid sve detalje – od nabavke opreme, preko procesa proizvodnje i obuke radnika do plasmana i marketinga, a sve to u kratkom vremenu, uz jasnu prezentaciju i zaista nesebičnu pomoć davaoca franšize, i to u znatno većem obimu od onog definisanog ugovorom o franšizi koji smo potpisali – objašnjava on.

Sa davaocem franšize su izgradili partnerski i prijateljski odnos koji podrazumeva intenzivnu komunikaciju i razmenu iskustva. Sve to je rezultiralo, kao što je pomenuo, proširivanjem asortimana i novim idejama. U takvom odnosu vidi suštinu franšizinga. – Ne da davalac franšize kaže: „Evo, ja sam vam sve napisao, primenite to, pa ćete imati isti koncept, samo na drugom mestu, a dalje nastavite sami.“ Želimo da kroz zajednički rad zajedno razvijamo ceo koncept i brend, otklanjamo propuste, unapređujemo procese, a sve kako bismo potrošačima ponudili još bolji i kvalitetniji proizvod, odnosno, da ih iznenadimo i privučemo nečim sasvim novim u našoj ponudi – naglašava Kresojević.

Kao preduzetnika ga ipak muče određeni problemi, pre svega, opšta besparica i izostanak pomoći države. Prvo je, kaže, posledica sveukupne ekonomske situacije i činjenice da srednji sloj društva, kojem se i obraćaju, nema dovoljno novca za sve potrebe. Smanjivanje potrošnje, odnosno plata, učinilo je da se ljudi odriču kupovine knjiga i biraju jeftinije obroke. S druge strane, ističe, država ne čini ništa da podrži razvoj privatnog sektora. – Nismo dobili, na primer, nikakve olakšice za prijavljenih novih sedam radnika u Tegla’s-u Beograd, nikakve olakšice oko poreza i svih troškova koje preduzetnici imaju na početku poslovanja. Postoji i taj osećaj da neko može da duguje milione za neplaćene poreze i doprinose, a nas su zvali zbog – bukvalno – 80 dinara kamate koju nismo platili na neki iznos – koji smo inače izmirili u celosti, a kamata se odnosila na nekoliko dana. Za 80 dinara su nam pretili blokadom, oduzimanjem PIB-a i slično – priča Kresojević.

Priča o problemima preduzetnika se tu, međutim, ne završava. – Inspekcije – a u prva tri meseca bilo ih je četiri – kao i poreske službe, nisu pokazale ni trunku podrške i pomoći. Isključivi cilj je represija i kažnjavanje, što budi osećaj da država ni na koji način ne podržava privatni sektor. Načelno, podrška postoji, ali u praksi ne. Ali nije mi namera da se žalim, mi se borimo na svim poljima kako znamo i umemo, oslonjeni na svoja iskustva, znanja i umeća, a u slučaju Tegla’s-a, na zaista iskrenu i sjajnu saradnju sa našim davaocem franšize – zaključuje Kresojević.


Vesna Lapčić
saradnik

NAJČITANIJE

Definicija franšizinga /12.10.2012.

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.

Franšizne asocijacije /26.11.2014.

Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.

Prilika za biznis s malom investicijom /26.12.2023.

Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.

Perionica veša kao siguran biznis /27.07.2020.

LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.

Mesto gde se sreću nauka i zabava /01.11.2023.

„Naučna kuhinjica“ je jedinstven koncept edukativnih radionica koje pružaju deci priliku da istražuju, eksperimentišu i stiču znanja iz sveta prirodnih nauka na zabavan i kreativan način. Šta je potrebno za pokretanje franšize?

POPULARNO NA FORUMU

Papa John's osvaja Kinu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Više od italijanskog restorana

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Knedle stižu u Zagreb

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Riblji delikatesi i franšiza

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Nova franšiza u susedstvu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Pizza Hut budućnosti

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.