11.01.2016

Sendviči na vrhu

U odnosu na prošlu godinu, među prvih deset najuspešnijih američkih franšiza, skoro da nema novih imena. Samo je raspored drugačiji. Ipak, ne bez iznenađenja.

Kada je, 37. put u svojoj istoriji, u januarskom izdanju, američki magazin Entrepreneur* objavio godišnju listu 500 najuspešnijih franšiznih sistema (Franchise 500), među prvih deset pojavilo se čak osam brendova koji su u vrhu liste bili i prošle godine – jedinu razliku uneo je „povratak“ dva dobro poznata lanca brze usluge (McDonald's i Dunkin' Donuts), koji su ove godine potisnuli – takođe – dva lanca brze usluge (Jack in the Box i Pizza Hut). Među ostalim, starim znancima, nastala su više-manje sitna pomeranja, a Entrepreneur je i ove godine izdvojio i predstavio deset najuspešnijih. 

10. Anytime Fitness

Foto: Anytime Fitness Blog

Za lanac fitnes klubova Anytime Fitness uspeh nije samo to što su u novembru 2015. dostigli cilj od 3.000 jedinica, već što su to postigli brže od zvučnijih i popularnijih „ikona franšizinga“ kao što su Subway, McDonald's ili Dunkin' Donuts. Za 14 godina postojanja, ne samo da su pokrili matično tržište, već klubove imaju u još 22 države. Do kraja 2016. taj broj bi trebalo da se popenje na 30, a među poželjnim tržištima nalaze se Švedska i Italija.

9. Denny's

Denny's

Foto: Denny's

Kafa, palačinke, sendviči sa jajima i šunkom – „klasika“ lanca restorana Denny’s. Prošle godine, međutim, lanac je privukao veći broj gostiju i zato što je neprestano uvodio nešto novo – burgeri, čizburgeri, palačinke s bundevom, jela iz tiganja... I pored toga što su nove stavke na meni uvođene sezonski, povećanje prometa bilo je primetno. Uz to, povećao se i broj franšiznih jedinica. Tokom 2015. otvoren je 31 restoran, pa na tržištu Amerike Denny's sada ima 1.539 franšiznih jedinica. Zanimljiva je, međutim, činjenica da je početkom ove godine Denny's zvanično počeo da traži primaoce franšize i u zemljama ovog regiona.

8. Dunkin' Donuts

Dunkin' Donuts

Foto: Dunkin Donuts / Facebook

Još jedan klasični američki lanac brze usluge Dunkin’ Donuts proslavio je prošle godine 65 godina postojanja. Može se reći da je uz to išao i lep poklon: 258 novih restorana. U ovom trenutku, lanac poznat po kafama i krofnama ima 8.300 jedinica na američkom tlu, što je tek na oko pola puta do konačnog, dugoročnog cilja od 17.000 restorana. Dunkin' Donuts , međutim, cilja i na tržišta širom sveta: Austrija, Brazil, Danska, Jermenija, Nemačka, Island, Meksiko i Švedska tokom prošle godine dobili su prve restorane pod ovim brendom. U 2016. kompanija će se posvetiti pronalaženju primalaca franšize u Belgiji, Finskoj, Holandiji, Norveškoj i Turskoj.

7. 7-Eleven

7-Eleven

Foto: Mike Mozart / Flickr

Sa više od 57.300 jedinica u 17 zemalja, reklo bi se da ne postoji kutak na kugli zemaljskoj gde bi najveći američki trgovinski lanac mogao da otvori novu radnju. Međutim, tokom 2015, brend je ušao na nekoliko novih tržišta, između ostalog, u Ujedinjene Arapske Emirate i Vijetnam. Na tlu Severne Amerike i Meksika, gde ima gotovo 10.700 jedinica, 7-Eleven je dodao 180 novih lokacija pošto je preuzeo radnje jednog lokalnog trgovinskog lanca u Bostonu i Nju Hempširu.

Ovo je, međutim, samo delić strategije širenja na matičnom tržištu, budući da je u prvoj polovini prošle godine 7-Eleven privukao nove primaoce franšize tako što je odustao od naplaćivanja ulazne naknade za kandidate iz određenih oblasti (Dalas-Fort Vorta, Menhetna, Baltimora, Džeksonvila).

6. McDonald's

McDonald's, restoran

Foto: McDonald's / Facebook

Početkom 2015. malo je ko verovao da će McDonald’s uspeti da zaustavi kočije koje su već dugo jurile nizbrdo. Brojke su uveliko potpirivale ovu sumnju: lanac nije zabeležio rast prodaje skoro dve godine. Međutim... u drugoj polovini 2015, „stari, dobri“ McDonald's je povukao uzde.

Ne samo što je u trećem kvartalu ostvario pozitivne finansijske rezultate, već je uveo i promene u ponudi – obroci koji su se prodavali isključivo za doručak sada su mogli da se naruče tokom celog dana. Pod vođstvom novog izvršnog direktora Stiva Isterbruka, lanac je ojačao i „slabe karike“ koje su poslednjih nekoliko godina škripale u poslovanju: uprostili su postojeći meni, povećali količinu mesa u hamburgeru, uveli nove, slasnije specijalitete. Ne treba zaboraviti ni drugu stranu priče – povećane su plate i bonusi. Isterbruk se sada nada da će povećati i procenat franšiznih jedinica – od 81 do 90% do 2018, što, između ostalog, znači i da će McDonald's davati bolje uslove za potencijalne primaoce franšize.

5. Subway

Subway, sendvič

Foto: Subway / Facebook

Najveći franšizni lanac na svetu će 2015, u najmanju ruku, pamtiti kao burnu. Proslavu pedesetogodišnjice poslovanja, zasenili su, naime, gubitak harizmatičnog suvlasnika i direktora kompanije Freda DeLuke, koji je preminuo u septembru, ali i skandal sa dugogodišnjim glasogovornikom i „ambasadorom brenda“ Džaredom Foglom. Međutim, kad se sve sabere i oduzme, sa više od 44.333 jedinice u 111 zemalja, Subway je i dalje sila br. 1 u svetu franšizinga. I to namerava da ostane, uprkos jakoj konkurenciji. Lanac je prošle godine objavio da će do kraja 2017. iz svojih obroka izbaciti sve veštačke boje, ukuse i konzervanse. Do 2025, pak, trebalo bi da pređe na korišćenje mesa životinja koje su gajene bez upotrebe antibiotika.

Na matičnom tržištu, kompanija će ostati fokusirana na otvaranje restorana na tzv. netradicionalnim lokacijama – aerodromima, univerzitetskim kampusima i gradovima u kojima brend još uvek nije dovoljno prisutan. U drugim zemljama sveta, prostora za rast itekako ima – a među tržištima na kojima aktivno traže primaoce franšize nalaze se i Hrvatska i Slovenija.

4. Servpro

Za 50 godina postojanja Servpro je postao specijalista i brend br. 1 u pružanju usluge čišćenja i restauracije kuća i stanova posle poplava, požara i drugih nesreća. Kompanija sada, međutim, ima novi fokus  – čišćenje i restauracija većih poslovnih kompleksa (poslovne zgrade, skladišta, restorani, industrijski pogoni...). Na taj su način uspeli da prošire domet svojih usluga i svakako osiguraju posao za sledećih 50 godina.

Tokom 2015. Servpro je otvorio i 28 novih jedinica, od toga i jednu u Kanadi. Ipak, kako kažu u kompaniji, najznačajniji pomaci desili su se u samoj organizaciji posla – poboljšanjem i uvođenjem DryBook softvera, koji tehničarima omogućava da, prateći dokazane i proverene faze restauracije, proces obave na najbolji mogući način, kao i uspostavom servisa Here to Help Connection, koji omogućava klijentima da prate tok čišćenja i restauracije u svakom trenutku.

3. Supercuts

Čelnici lanca frizerskih salona Supercuts tvrde da ništa drugačije nisu radili u 2015, iako je kompanija za dva mesta bolje rangirana na listi u odnosu na prethodnu godinu. To je možda i do toga što zalet koji su uhvatili još pre četiri godine – kada su u potpunosti prešli na franšizing i zaposlili novi tim stručnjaka za ovaj vid poslovanja – još uvek generiše neverovatan rast. Supercuts, koji ima više od 2.400 salona, dodao je 144 franšize tokom fiskalne 2014. i 154 u 2015. Procenjuju da će sličan učinak biti i u 2016.

Jedan od razloga uspeha leži u činjenici da 90 posto novih jedinica otvaraju – postojeći primaoci franšize. Supercuts se, zapravo, može pohvaliti franšiznim partnerima koji poseduju gotovo 100 salona. Iako im je za to bilo potrebno nekoliko decenija, primaoci franšize sa pet, šest ili deset salona – sasvim su uobičajena pojava u Supercuts franšiznoj mreži.

2. Hampton Hotels

Hampton Hotels

Foto: Daniel Oines / Flickr

Ovo je poslednji put da se Hampton Inn pod ovim imenom pojavljuje na listi Franchise 500. Globalizacija čini svoje:  do kraja ove godine, naime, Hampton hoteli će biti rebrendirani i dalje će nastupati pod imenom Hampton by Hilton – tako će u prvi plan istupiti i hotelska grupacija kojoj Hampton pripada i koja godinama uspešno gradi međunarodnu reputaciju pod tim imenom. Hampton Inn, pak, trenutno ima 2.080 poslovnica u 17 država, ali i više od 450 hotela u izgradnji. Ove godine prvi Hampton hotel će dobiti i Kina, gde bi, dugoročno, trebalo da se otvori 400 hotela.

1. Jimmy John's Gourmet Sandwiches

Jimmy John's

Foto: Jimmy John's / Facebook

Iznenađenje se, zapravo, krije na kraju. Odnosno, na samom vrhlu liste. Ovaj lanac barova za prodaju sendviča prvi put je ušao među deset najuspešnijih pre dve godine, ali niko, pa ni vlasnik ovog lanca, nije mogao da sluti da će tako brzo postati i najuspešnija američka franšiza. Zanimljivo je da je Jimmy John's jedini među prvih deset brendova koji, za sada, nema nijednu poslovnicu van Amerike. Zato, na matičnom tržištu ima  2.400 jedinica i dodatnih 1.250 u planu ili „pred otvaranjem“.

Najbolja američka franšiza postali su, pak, zahvaljujući predanosti i – brzini. Jimmy John's se istinski ponosi brzom uslugom, i ne samo na licu mesta, u barovima, nego i kad je u pitanju dostava na kućnu adresu. Stoga, nije ni čudo što su klijenti zadovoljni, a praksa pokazuje da su  zadovoljni klijenti najčešće postajali i primaoci ove franšize. Proveren model poslovanja i sistem koji donosi novac primaocima franšize izgleda da su bili ključni za uspeh čitavog lanca. O tome svedoči i činjenica da je za poslednjih deset godina zatvoreno tek 30 lokacija, a da prošle godine nije zatvorena nijedna – sve poslovnice dobro rade.

Vlasnik lanca kaže da se ni narednih godina ništa bitno neće menjati – Jimmy John's je, zapravo, i poznat po tome što jako retko menja stavke na meniju, uvodi popuste ili „specijalne ponude“. Jedino im je u planu da budu bolji i brži, a nove barove i franšizne jedinice, za sada, otvaraće i nadalje jedino na matičnom tržištu.

___________

Magazin Entrepreneur svake godine objavljuje Listu 500 najuspešnijih američkih franšiznih sistema. Kompanije se rangiraju na osnovu niza kriterijuma koji uključuju i finansijske izveštaje, veličinu franšizne mreže, iznos početne investicije, starost kompanije, broj godina u franšizingu, procenat raskinutih ugovora.

Priredila:

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank