Fly Fly Travel širom Hrvatske
Luca Žic
Luca Žic, mladi preduzetnik iz Rijeke, završio je Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljsvu u Opatiji. Iako ima svega 27 godina već je promenio nekoliko poslova – radio je u agenciji za nekretnine, turizmu, a onda je, uz podršku porodice, odlučio da pokrene sopstveni posao. Krajem januara u Rijeci će biti otvorena prva franšizna poslovnica Fly Fly Travel u Hrvatskoj, a Luca Žic, kao vlasnik kompanije Positive Group, primalac je master franšize, zadužen za razvoj brenda i mreže poslovnica na hrvatskom tržištu. Pitali smo ga šta ga je najviše motivisalo da uzme franšizu kompanije Fly Fly Travel, kako je protekao pripremni period, obuka i prenos znanja, kao i šta je sebi zacrtao kao poslovni cilj.
Kako ste se odlučili da postanete primalac master franšize Fly Fly Travel i šta Vas je najviše privuklo u njihovom poslovnom modelu?
Prvi susret sa kompanijom Fly Fly Travel dogodio se u maju prošle godine na Sajmu franšiza u Opatiji, na kojem su bili izlagači. Već tada sam se jako zainteresovao i dodatne informacije sam potražio na internetskoj stranici Franchising.hr. Pošto sam završio Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu u Opatiji, hteo sam da otvorim turističku agenciju, ali mi se ulazak u franšizni sistem, naročito kada sam se upoznao sa poslovnim modelom kompanije Fly Fly Travel, učinilo kao bolja ideja nego da sam pokrećem posao.
Vrlo brzo smo se dogovorili za sastanak. Nisam znao šta me čeka, ali kada sam došao u centralu, bio sam vrlo impresioniran uredom, celokupnom poslovnicom i načinom na koji sve funkcioniše. Od početka sam želeo da uzmem master franšizu kako bismo uspostavili nezavisnu veb-stranicu za područje Hrvatske preko koje bi se kupovale avio-karte.
Gde vidite svoju prednost u odnosu na konkurenciju?
Nivo usluge i standardi koje ima Fly Fly Travel su nešto što nije uobičajeno na tržištu Hrvatske. Prednost vidimo i u tome što će pored online prodaje avio-karata, na koju su građani Hrvatske naviknuti jer su ih do sada jedino tako i kupovali, imati mogućnost da karte kupe i u poslovnici. Očekujemo da ćemo i na taj način steći poverenje klijenata, jer ćemo moći da im damo više informacija. Ljudima je lako kada lete sa malih aerodroma, ali su za velike, poput Frankfurta ili Pariza, vrlo često neophodna i dodatna uputstva. Događa se da putnici, naročito oni bez iskustva, u takvim situacijama propuste let.
„Želimo da primaoce single-unit franšize pronađemo u većim gradovima, prvenstveno Zagrebu, a zatim i na obali, u mestima koja su finansijski i turistički jaka“ – Luca Žic
Kako su protekli obuka i prenos znanja?
Obuku koju daje franšizni sistem Fly Fly Travel prošli smo ja i još dve koleginice koje će raditi u poslovnici u Rijeci. Da bih se upoznao sa svim segmentima poslovanja, prošao sam kroz sve sektore, dok su koleginice bile na obuci za rad u poslovnici. Zajedno smo prošli i Galileo kurs koji se sprovodi u saradnji sa kompanijom Galileo Adriatic – globalnim rezervacionim sistemom. Davalac nam je za vreme trajanja obuke obezbedio i smeštaj.
Kako biste ocenili poslovni ambijent u Hrvatskoj, naročito za početnike?
Mislim da se stvari kreću nabolje, nakon težih kriznih godina – bruto društveni proizvod lagano raste poslednjih nekoliko kvartala, turizam takođe ima izražen rast, a prošle godine je zabeležen rekordan rast. Očekuje se da turistička sezona ove godine bude još bolja zbog političkih kriza u Egiptu, Turskoj, Tunisu, pa čak i u Grčkoj u kojoj su se turisti prošle godine suočili sa nedostatkom novca u bakomatima. Sigurno od takve situacije profitiraju i Italija i Španija, ali se očekuje da će biti više turista i u Hrvatskoj.
Fly Fly Travel je prepoznatiljiv po prodaji avio-karata, zatim i turističkih aranžmana za razne destinacije. Međutim, da li ćete se Vi baviti i receptivnim turizmom?
Neminovno je da se bavimo receptivnim turizmom. Davalac franšize je ostavio i tu mogućnost da mi formiramo posebne aranžmane jer je svaki posao neophodno prilagoditi lokalnom tržištu.
Kako vidite dalje mogućnosti razvoja ove franšize u Hrvatskoj?
Želimo da primaoce single-unit franšize pronađemo u većim gradovima, prvenstveno Zagrebu, a zatim i na obali, u mestima koja su finansijski i turistički „jaka“. Određeni upiti su već stigli davaocu franšize i pristigli kontakti su mi na raspolaganju. Na početku ćemo zajedno raditi na prijemu novih primalaca franšize jer, ipak, Fly Fly Travel ima više iskustva u procesu izbora kandidata. Najvažnije je da idemo korak po korak, da postavimo franšizu na noge – uspeha će biti ukoliko posao bude mogao da se samostalno finansira nakon godinu dana, a zatim lagano početi i da se širimo po celoj Hrvatskoj.
POGLEDAJTE ČLANKE
Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.
Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.
Za koje vreme je moguće povratiti investiciju u L’Arome parfimeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije brenda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.