01.02.2016

Dobar savet treba prihvatiti

Poslovanje kroz franšizing donosi mnoge prednosti. Ipak, pre nego što se odluče za razvoj franšize, kompanije bi trebalo da čuju i mišljenje stručnjaka, kaže Lenka Novakova, PROFIT system

Franšizing je u poslednjih nekoliko godina postao zanimljiva tema za kompanije koje razmišljaju o širenju poslovanja? Šta je uslovilo ovakav trend?

Definisanje osnovnog razloga bi bilo suviše teško. Međutim, jedan od njih može biti i to što su kompanije shvatile šta franšizing donosi. Širenje poslovanja na ovaj način, zapravo, može biti vrlo profitabilno. Franšizing, pre svega, omogućava vlasniku koncepta da proširi svoje distributivne kanale i time ojača poziciju na tržištu, ali bez većih ulaganja. Isto tako, franšizing je primamljiv jer kompanije dobijaju još jedan izvor prihoda, u vidu redovnih, mesečnih ili godišnjih naknada, budući da je to jedna od osnovnih obaveza primaoca franšize. Prednost je sigurno i to što kompanije imaju mogućnost da smanje određene troškove, pogotovo one vezane za otvaranje i rad novih podružnica.

Lenka Novakova, PROFIT system

Mnogi davaoci franšize su svesni da će ih loše ustrojen franšizni sistem koštati mnogo više nego one koji su za razvoj franšize platili profesionalnim konsultantskim kompanijama.

Lenka Novakova
business development manager,
PROFIT system Češka

Šta biste preporučili kompanijama koje žele da svoje poslovanje razvijaju kroz franšizing?

Svakako bi trebalo da se obrate stručnjacima ili konsultantima za franšizing. Iako se često radi o kompanijama koje na tržištu posluju već dugi niz godina, koje imaju iskustva i znanja, trebalo bi, ako se odluče za razvoj franšize, da iskoriste i iskustvo konsultantskih kuća koje su se specijalizovale za ovu oblast. Iskusni savetnici zaista mogu da spreče probleme o kojima se u prvi mah i ne razmišlja ili se ne uzimaju u obzir kad se pravi strategija franšiznog širenja.

Koje bi greške mogle napraviti kompanije ako se odluče za razvijanje franšiznog sistema bez savetovanja sa stručnjacima?

Osnov za uspeh bilo kog posla je u dobro osmišljenom i detaljnom biznis planu. To je prva stvar o kojoj davalac franšize treba da razmišlja, jer je od suštinske važnosti da se napravi jedinstven i koherentan koncept za čitavu franšiznu mrežu. Takođe, da se napravi finansijska analiza za davaoca, ali i za primaoca franšize. Još jedan vrlo važan korak je da svi aspekti saradnje, do najsitnijeg detalja, budu regulisani ugovorom. Često se u praksi susrećemo sa franšiznim ugovorima koji su nepovoljni za samog davaoca franšize. Da je ugovor mogao da pogleda franšizni konsultant, taj bi se propust sigurno izbegao. Važno je napomenuti da franšizing u većini evropskih zemalja nije pravno regulisan – zato je važno da ugovor bude profesionalno napisan i da pokriva sve pojedinosti franšiznog poslovanja. Ne postoji ništa gore od toga kad se nedostaci ugovora otkriju tek pošto je potpisan i zapečaćen.

Na koji način PROFIT system, kao kompanija specijalizovana za franšizing, pomaže potencijalnim davaocima franšize?

Spektar usluga koje naša kompanija pruža postojećim i potencijalnim davaocima franšize je široka. Specijalizovali smo se za izradu i razvoj franšiznih koncepata – kroz kreiranje poslovnog modela, franšiznog ugovora i operativnog priručnika. Međutim, naša podrška se nastavlja i pošto se ova faza saradnje okonča. Davaoci franšize, naime, imaju mogućnost da preko naših Franchising portala predstave sopstvene koncepte, objasne čime se bave, zašto su atraktivni, šta očekuju od primalaca franšize, kakvu podršku daju zauzvrat. Dakle, stalnim praćenjem i pisanjem o ovim sistemima, kao i kroz PR alate, prezentacije i Katalog franšiza, davaoci mogu da se obrate ljudima koji razmišljaju ili su zainteresovani za uzimanje franšize.

Možete li navesti neke od kompanija sa kojima ste radili?

Kompanija PROFIT system posluje na tržištu od 1998. godine i do sada smo imali više od 300 klijenata – davalaca i primalaca master franšize. Naša neosporna prednost leži u činjenici da smo međunarodna kompanija koja svoje podružnice ima u 10 zemalja – Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj, Ukrajini, Mađarskoj, Rumuniji, Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji i Saudijskoj Arabiji – tako da se oslanjamo na iskustva velikog broja konsultanata i partnera sa različitih tržišta. Među klijentima su nam i Subway, Yves Rocher, UniCredit Bank, Carrefour, Intermarche, McDonald’s, Denny’s...

Postoji li interesovanje za ovu vrstu usluge na tržištu, posebno u današnjim uslovima, kada većina kompanija pokušava da smanji troškove?

Mogu da kažem da postoji! Mnogi davaoci franšize su svesni da će ih loše ustrojen franšizni sistem koštati mnogo više nego one koji su za razvoj franšize platili profesionalnim konsultantskim kompanijama.

Izvor: Franchising.cz

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank