Online oglašavanje u porastu

Četvrtak
21.08.2014.
Jedan od četiri evra, koji se potroše na oglašavanje u Evropi, utrošen je na online marketing, pokazuje izveštaj IAB Europe AdEx Benchmarka, načinjen u saradnji sa IHS Technology. Online oglašavanje beleži rast u Evropi, pa i u Srbiji i Hrvatskoj.
 

Na online oglase u evropskim zemljama potrošeno je 27,3 milijarde evra u 2013. godini, što je rast od 11,9 odsto u odnosu na godinu dana ranije. Stope rasta ovog sektora su, kako se navodi u izveštaju IAB Europe AdEx Benchmark, impresivne budući da je ukupni rast bruto domaćeg proizvoda Evrope iznosio 0,1 odsto u istom periodu. Još je zanimljivije da je oglašavanje raslo samo u digitalnoj industriji zahvaljujući kojoj je celokupan sektor oglašavanja rastao 2,9 odsto. Oglašavanje u drugim medijima zabeležilo je pad u 2013. od 8,3 odsto, navodi se u pomenutom izveštaju koji je na uvid poslat portalu Franchising.rs.

Nastavljajući dvocifreni rast još jednu godinu i dosegnuvši vrednost od 27 milijardi evra, evropsko tržište oglašavanja na digitalnim medijima potvrđuje svoj značaj i otpornost na ekonomsku krizu. Ova industrija je potvrdila posvećenost inovacijama u različitim formatima oglašavanja posebno postigavši uspeh ove godine u oblasti mobilnih platformi. Nastavljamo da negujemo i štitimo digitalni ekosistem, objašnjavamo njegovu strukturu i dokazujemo njegovu vrednost – kazao je Konstantin Kamaras, predsednik IAB Europe.

Među liderima u potrošnji na online oglase je tržište Velike Britanije koje vredi 7,4 milijarde evra. Ostravljani su u ovom pogledi svakako van konkurencije jer je online tržište u Velikoj Britaniji već premašilo vrednost oglašavanja u tradicionalnim medijima – televiziji, novinama i radiju.

Već u Nemačkoj, koja se nalazi na drugoj poziciji, vrednost tržišta je nekoliko milijardi evra manja, odnosno, iznosi 4,7 milijardi evra. U prvih pet zemalja nalazi se još Francuska, Rusija i Italija.

Tržište online oglašavanja u Adriatic regiji svakako nije razvijeno kao u zapadnim zemljama. Moglo bi se reći da zaostaje i za susedima, Mađarima (136 miliona evra), Rumunima (33 miliona evra) i Bugarima (19 miliona evra).

Međutim, vidljivi su pozitivni trendovi budući da je online oglašavanje raslo i u Srbiji i Hrvatskoj, ali je u Sloveniji bilo u padu. Vrednost online oglašavanja u Srbiji je prošle godine bila 16 miliona evra, što je rast od 13,4 odsto, dok je to tržište u Hrvatskoj vredelo 15 miliona evra i imalo je rast od 6,2 odsto. Istina je da je slovenačko tržište online oglašavanja vrednije od onog u Srbiji ili pak Hrvatskoj – 19 miliona evra – ali je zabeležilo pad od dva odsto u odnosu na 2012. 

Inače, prosečna stopa rasta tržišta oglašavanja u centralno-istočnoj Evropi je oko 21 odsto, što je daleko iznad ukupnog rasta tržišta.

Najveća potrošnja po glavi stanovnika na online oglašavanje je u Norveškoj i iznosi 140,7 evra. U regionu je potrošnja na oglase preko digitalnih medija daleko skromnija. Prednjači Slovenija sa 43 evra po glavi stanovnika, dok je u Hrvatskoj svega 3,5 evra, a u Srbiji 2,3 evra, navodi se u pomenutom izveštaju.

Među najvećim prednostima online oglašavanja navode se povećavanje svesnosti o brendu, prepoznatljivosti preduzeća, a budući da se svet kreće ka sferi digitalnog, prisutnost i dostupnost potencijalnim potrošačima garantuje se 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji. S druge strane, tradicionalni mediji imaju jak, ali ograničen efekat, dok je internet dostupan ljudima širom planete, pa je samim tim i internet oglašavanje dalekosežnije, a još uvek je jeftinije od reklamiranja na televiziji i u novinama. Pri tome se sigurno može više prilagođavati zahtevima potrošača. Prisutnost na internetu je i svojevrsno istraživanje, budući da je omogućena brza i dvosmerna komunikacija sa potrošačima na osnovu koje kompanije mogu da spoznaju njihove potrebe i u skladu sa tim menjaju i prilagođavaju proizvode.

Najveći deo novca kada je reč o online oglašavanju ide na segment plaćenog oglašavanja na pretraživačima (Paid-for-Search) čiji je udeo 49,2 odsto i porastao je za 1,4 procentna poena u odnosu na 2012. Displej,  odnosno, oglašavanje standardnim i naprednim baner formatima takođe je uvećalo svoj udeo sa 32,4 odsto na 33,8 odsto dok su Classified i Directory oglašavanje zabeležili pad sa 18,5 odsto na 16,8 odsto, navodi se u izveštaju IAB Europe.


Vesna Lapčić
saradnik