Rečnik franšizinga i biznisa

Faktoring

Faktoring je prodaja prava potraživanja instituciji koja se bavi naplatom potraživanja. To je posao kratkoročnog finansiranja izvoznog ili uvoznog posla preko faktora kao posebne organizacije. Prodavci, odnosno kupci mogu se finansirati posredstvom faktora pod uslovom da kupac sve porudžbine pre izvršenja isporuke od strane poslodavca mora dati faktoru na odobrenje, te da faktor stalno ispituje kreditnu sposobnost kupaca, pre nego što preuzme bilo kakvo potraživanje.

Faktoring je posao kratkoročnog finansiranja robnih potraživanja na osnovu fakture i robnih dokumenata. Temelj je ugovor o faktoringu i čini ga globalna cesija budućih potraživanja dobavljača. Cediraju se na osnovi fakture i inkasa tih potraživanja, a može se predvideti i komercijalni rizik i avansiranje vrednosti ustupljenih potraživanja do izvesne granice.

Faktor za svoju uslugu zaračunava faktoring proviziju. Visina provizije uslovljena je ukupnim prometom, prosečnom svotom svih računa, brojem i postojanošću kupaca, kao i prosečnim rokom potraživanja. Za preuzimanje komercijalnog rizika i avansiranje plaća se posebna naknada.

Prema UNIDROIT-u (Međunarodnom institutu za unifikaciju privatnog prava), faktoring mora da sadrži tri karakterisike:
Prvo: mora da postoji klauzula o ustupanju potraživanja koje proističe iz komercijalnog ugovora o kupoprodaji robe ili usluga. Predmet faktoringa ni u kom slučaju ne može biti kupoprodajni ugovor u kome je jedna ili obe strane, fizičko lice.

Drugo: mora da postoji odredba kojom se predviđa obaveštenje dužniku o ustupljenom potraživanju.

Treće: „faktor“ mora da pruži najmanje dve od sledećih usluga:
1. Finansiranje kroz avansna plaćanja
2. Zaštita od rizika neplaćanja
3. Naplata potraživanja
4. Evidencija i upravljanje potraživanjima