Rečnik franšizinga i biznisa

Marketing

Marketing je oblik tržišnog poslovanja. Viši stepen privrednog razvoja nametnuo je promenu odnosa proizvođač - tržište - potrošač. Razvoj nauke i tehnologije omogućava veću ponudu. U toj fazi razvoja raste važnost organizacije prodajne službe u preduzeću, uočava se uticaj kvaliteta prodajnih stručnjaka i sposobnosti distribucione mreže da služi potrošače. Razdoblje marketinške orijentacije preduzeća nastaje u trenutku kada proizvodne snage narastu do tog stepena da omogućavaju veću ponudu nego što je potražnja.

Tržište prodavaca transformiše se u tržište kupaca. To znači da u preduzeću funkcija koja je usmerena prema tržištu (funkcija marketinga) postaje dominantnom. Ona obuhvata politiku proizvoda, cena, kamata distribucije, komuniciranja s tržištem i tržišno istraživanje. Podmirenje potreba, potražnje i potrošnje uz maksimalan finansijski učinak kao rezultat zadovoljenja potreba kupaca jest conditio sine kua non marketinške koncepcije. Međusobna povezanost funkcija marketinga, preduzeća i potrošača te njihove okoline čini marketinški sistem. Tržište, odnosno potrošač (kupac) središte je tog sistema.

Preduzeće deluje na tržišne činioce koji su pod njegovom kontrolom (proizvod, kanali distribucije, cena i promocija). Svi se ti činioci u određenoj kombinaciji zovu marketinški miks. Međutim, preduzeće ne deluje u vakuumu, već u svom delovanju mora imaat na umu efekte okruženja koji su tzv. nekontrolisane varijable marketinga (privredno, društveno, tehnološko, pravno okruženje, konkurencija).

Fokus marketinga menjao se s godinama. Evoluirao je sa stanovišta proizvoda (industrijska roba, poljoprivreda, minerali, usluge), institucionalno (proizvođači, trgovina, bankarstvo, turizam i dr), funkcionalno (kupovina, prodaja, logistika), upravljački (analiza, planiranje, organizacija, kontrola) i društveno (efikasnost tržišta, kvaliteta proizvoda, društveni uticaj). Marketing je uvek izlazio osvježen razvijajući delotvoran koncept.