Rečnik franšizinga i biznisa

Marža

Marža može imati više značenja.

1. u finansiranju, razlika između tržišne vrednosti zaloga kao pokrića za zajam i nominalnog iznosa samog zajma.

2. iznos koji investitor polaže kod brokerske kompanije, kada koristi njen kredit da bi kupio hartije od vrednosti. Broker može uzajmiti novac ulagaču da ga ovaj koristi pri trgovanju hartijama od vrednosti. Da bi došao do takvog zajma, ulagač mora položiti gotovinu kod brokera. Ta gotovina predstavlja udeo, odnosno maržu na računu ulagača;

3. prilikom trgovanja fjučersima, iznos gotovine položen kod brokera da bi osigurao i kupca i prodavca od neispunjenja obaveze. Da bi zauzeo položaj (dugi položaj, kratki položaj), odnosno kupio ili prodao predmet trgovine, klijent ili ulagač mora položiti gotovinu kod svog brokera. Iznos ili stopa marže zavisi od regulacija pojedinog tržišta i ostalim faktorima. Ako promena cene uzrokuje promenu vrednosti fjučersa, broker zahteva od ulagača dodatnu gotovinu zbog promene cene. Ako klijent ne može ispuniti svoju obavezu (margin-call ili maržni proziv), broker može likvidirati regruti, koristeći gotovinu da bi poništio gubitak.