Fino izvajana franšiza

JumpingClay – u okviru prodajnog mesta može se kupiti glina, ali i pohađati kurs modelovanja i pravljenja figurica. Kursevi su namenjeni deci, ali i tinejdžerima i odraslima. Prve prodavnice će ovog leta biti otvorene u Hrvatskoj, a franšiza je dostupna i za ostale zemlje regiona.
Utorak
28.06.2016.
Kompanija Mangold početkom godine je postala primalac master franšize JumpingClay za teritoriju Hrvatske, a samo nakon nekoliko meseci preuzela prava i za ceo Adria region.
 

Kada je Nediljka Dokozić pre tri godine naišla na JumpingClay u Portugalu, radionicu u kojoj deca uče da oblikuju figurice od gline i u kojima se ova „vesela glina“ može kupiti, bila je potpuno opčinjena. Iz više razloga. Smatrala je da je to savršeno mesto na kom bi njeno troje male dece moglo da provode vreme, družeći se i učeći nešto novo. Isto su mislila i deca jer su, bez obzira na uzrast, podjednako bila oduševljena. – Sećam se, tada je za stolom na kom su deca pravila figurice od gline sedela i devojčica u invalidskim kolicima. Osim toga, moja deca nisu znala portugalski, kao i još nekoliko njih. Uprkos različitostima, drugačijem jeziku, veri, kulturi, pa čak i hendikepu, oni su ravnopravno sedeli za istim stolom i kvalitetno provodili vreme. Pored toga, kad god bih ih ostavila u igraonici, strahovala sam da se ne povrede. U JumpingClay radionici sam znala da su sigurni te sam za to vreme bez griže savesti, na primer, mogla da popijem kafu sa prijateljicom. I nakon prvog iskustva koje su imali, deca su želela svaki drugi dan da idu u JumpingClay – priča ushićeno Nediljka Dokozić.

Od tada je neprestano razmišljala kako bi bilo dobro da franšizu JumpingClay „prenese“ i u Hrvatsku. Uspela je da stupi u kontakt sa davaocima franšize iz Južne Koreje i da dogovori saradnju. U međuvremenu se osmelila da od nekadašnjeg primaoca preuzme tzv. „super master franšizu“ za ceo Adria region (zemlje bivše Jugoslavije i Albaniju). Pripreme teku ubrzano, tako da se već sredinom jula očekuje otvaranje prve JumpingClay radionice u stambenom kvartu Špansko u Zagrebu. Nediljka Dokozić je u sprovođenje svog cilja – da svoj deci u regionu obezbedi lepo mesto za igru, po najpovoljnijim cenama – krenula ambiciozno. Želi da do kraja ove godine sama otvori pet ili šest radionica u Zagrebu.

Međutim, nije joj namera da čitavu regiju, pa čak ni celu Hrvatsku, „pokrije“ sama. Zato, u dogovoru sa matičnom kompanijom iz Južne Koreje, ima mogućnost da proda master franšizu za svako pojedinačno tržište, ali, ako bude interesovanja, i pojedinačne (single-unit) franšize. – Jednostavnije bi bilo da pronađem primaoca master franšize za svako od tržišta Adria regiona jer bi komunikacija bila jednostavnija. Ukoliko se, ipak, javi neko za single-unit franšizu svakako da ćemo mu omogućiti da je kupi jer mi je u početku veoma važno da pokušamo brzo da proširimo poslovanje, a opet, sve kako bismo deci omogućili da uživaju – kaže ona.

Kao što smo pomenuli, koncept JumpingClay potiče iz Južne Koreje, a podrazumeva da se u okviru jednog prodajnog mesta može kupiti glina, ali i pohađati kurs modelovanja i pravljenja figurica. Kursevi su pre svega namenjeni deci, ali i tinejdžerima i odraslima. Takva mesta u JumpingClay-u nazivaju Akademijama. JumpingClay glina, inače, ne ostavlja mrlje, suši se na vazduhu, i prošla je rigorozne testove u kojima je tretirana kao hrana, upravo zbog toga što je namenjena deci.

Foto: JumpingClay

JumpingClay franšiza zahteva ulaganje od oko 10.000 evra, koje uključuje i ulaznu franšiznu naknadu. Primaoci franšize takođe plaćaju i dve godišnje fiksne naknade – jedna se uplaćuje direktno davaocu za razvoj edukativnih programa, kreiranje i testiranje novih figurica (svaka figurica prolazi istraživanje da se utvrdi da li je mogu napraviti i deca i stariji), a druga odlazi u „zajedničku kasicu“ za marketinške materijale koje dobijaju primaoci franšize.

JumpingClay prodavnica-akademija može da ima oko 30 kvadrata, što ne znači da ne može da bude veća, ukoliko se proceni da postoji potreba. – Želja mi je, zaista, da jednog dana, bar u jednom velikom gradu u regionu, imamo veliki JumpingClay poput onog koji imaju Britanci, a prostire se na 150 kvadrata. Zajedno smo jači, verujem da ćemo i mi uspeti u tome – ističe Dokozić.

Ova franšiza može da bude otvorena u tržnom centru, stambenom kvartu, ali i u manjim mestima od 5.000 ili 6.000 stanovnika koja nemaju raznovrsnu ponudu za decu. Prvi upiti za franšizu, prema svedočenju Nediljke Dokozić, upravo su i stigli iz manjih mesta.

Primalac franšize ne mora da bude iz posebne struke ili nekog specifičnog obrazovanja. Važno je, kako kaže Nediljka Dokozić, da ozbiljno shvati posao i da kada već ulaže određeni kapital, želi i da ga oplodi. JumpingClay franšiza je, prema njenom mišljenju, prilika za mlade koji bi da rade i razvijaju svoj biznis.

Zahvaljujući tome što će vrlo skoro u Hrvatskoj biti otvorene prve prodavnice, svi budući primaoci i njihovi radnici će moći da prođu obuku u Zagrebu. – Potrudićemo se da svakog primaoca osposobimo da u što kraćem roku počne da radi. Glina je obezbeđena, kreirali smo i web-stranice za sva tržišta. Dosta energije smo utrošili da sa davaocima ispregovaramo da cene gline i kurseva budu što dostupniji roditeljima, s obzirom na to da su ipak ova tržišta još uvek nedovoljno razvijena. Uspeli smo u tome, pa će glina moći da se kupi već od pola eura – kaže Dokozić.

Zanimljivo je da u Beogradu postoji istraživački centar JumpingClay koji direktno sarađuje sa kompanijom iz Južne Koreje. U ovom centru se, naime, dizajniraju figurice i osmišljavaju edukativni programi.

JumpingClay posluje u 40 zemalja sveta, ima 650 „prodavnica-akademija“ i više od 5.000 instruktora. 


Vesna Lapčić
saradnik