Šta kad u Grčkoj kažemo espreso...?

MIKEL / Dizajn kafeterija, kvalitet proizvoda i vrlo povoljne cene – sve ono što goste navodi da redovno dolaze u MIKEL
Petak
31.08.2018.
Kafa je kafa, al' ipak nije svuda i uvek ista. Šta u Grčkoj predstavlja brend MIKEL i zašto ga danas smatraju „ugostiteljskim čudom“?
 

U Grčkoj, kao i u većini zemalja Balkana, ispijanje kafe je pravi društveni događaj. Ne samo što se u crnom napitku uživa, kafa je ujedno i povod za okupljanje i druženje. Osim tradicionalne „domaće“ grčke kafe, koja se, kao i svuda na Balkanu, kuva u džezvi, u Grčkoj se, kao i svuda na svetu, pije i instant kafa, koja je u osnovi sada već prepoznatljivog osvežavajućeg napitka bez kojeg se ne može zamisliti letovanje na grčkoj obali – naravno, to je frappe, s bogatom penom od kafe i mnogo leda, koji se uglavnom pije „na slamčicu“.

Tokom ranih 90-ih godina prošlog veka, kako to primećuju poznavaoci ovog tržišta, Grci su konačno i zdušno prihvatili kafu koja nije bila deo njihovog identiteta – espreso. Istina, bili su to pre svega mladi ljudi, koji su hvatali korak s globalnim trendovima, pored toga što su koristili priliku da sede u kafiću s prijateljima i uživaju u kafi – za malo novca.

Po onome što se danas zatiče u Atini, Volosu ili Solunu, moglo bi se reći da se malo toga promenilo od tada. – Ispijanje kafe izvan kuće, s prijateljima, neraskidivi je deo našeg društvenog identiteta, a Grci koji su zavoleli espreso, nastavili su da piju espreso. Čak i za vreme najveće krize možete uštedeti tako što nećete kupovati skupu hranu ili odeću, ali u Grčkoj, novca će se uvek naći za šoljicu kafe, da se negde u nekom lokalnom kafiću ili baru nađete s prijateljima i fino provedete slobodno vreme – potvrđuje Marianti Milona, autorka nekoliko knjiga o hrani i tradicionalnoj grčkoj kuhinji.

Ova okolnost može da nam posluži tek kao polazno, ali svakako ne i jedino objašnjenje za „ugostiteljsko čudo“ koje je poslednjih godina osvojilo Grčku. Naime, veliki broj stalnih mušterija, a najviše mladih, koji svakodnevno „opsedaju“ lanac kafeterija MIKEL, nije samo posledica pomenutih navika lokalnih potrošača, već rezultat preduzetničke priče iza koje stoji mnogo posvećenosti i veštine. Iako po formi MIKEL kafeterije podsećaju na mnogo čuveniji američki lanac, ovo je, zapravo, izvorno grčki koncept koji se po određenim karakteristikama i razlikuje od svog velikog konkurenta. Tačnije, velikog svuda sem na tlu Grčke – podatak da na ovom tržištu danas posluje 177 MIKEL i tek 29 Starbucks kafeterija dovoljno govori u prilog ovoj tvrdnji – i privlači posebnu pažnju.     

Kako se to znanje preliva na život

Kada se 2008. u Larisi otvorila prva kafeterija pod brendom MIKEL, prepoznatljiva po liku „ozbiljnog brke s naočarima“, malo je ko slutio kakvu će popularnost ovaj koncept doživeti na domaćem tržištu. Posebno što se pojavila i radila tokom krize, kada je malo koja startup kompanija, ali i već ustrojeni biznisi u Grčkoj, uspela da „preživi“ bez posledica.

Čovek koji je osnovao i podigao Mikel Coffee Company je Elefterios Kiriakakis. Po sopstvenom priznanju, pasionirani ljubitelj kafe, koji je svoja prva iskustva u svetu ugostiteljstva sticao kao konobar u kafićima u Larisi. Kaže da je već tada pažljivo pratio šta mušterije žele i shvatio kakvu razliku unosi vrhunska usluga. Sa 18 godina je otvorio svoj prvi kafić, drugi već sa 19, klub sa 22, a prvi MIKEL s 26 godina. Do svoje 31. Kiriakakis je od kafeterije stvorio nacionalni franšizni lanac, primenjujući akronim kompanije kao osnovni moto razvoja – Maybe It's Knowledge Entering Life – Možda se to znanje preliva na život. Tri stuba na kojima je koncept zasnovan i koji garantuju dugovečnost od početka su bili: kvalitetna kafa, nove recepture i besprekorna usluga – otkriva „tajnu“ Kiriakakis.

U MIKEL-u se danas nudi 180 varijanti toplih i hladnih napitaka na bazi espresa, različiti topli i hladni napici od čokolade, peciva, čajevi, smutiji, ali i alkoholna pića, koja se služe tek u večernjim satima. Cene su, treba istaći, vrlo konkurentne i prilagođene svačijem džepu. Kafeterije se otvaraju gotovo u cik zore, u 6h ujutro, a zatvaraju u 10h uveče. Kako su i ponuda i radno vreme prilagođeni širokom krugu mušterija, tako se čak i „sitne stvari“, kao osvetljenje i muzika, prilagođavaju dobu dana i tipičnom profilu trenutnih gostiju. U klasičnim MIKEL kafeterijama velikog formata, vrhunska usluga podrazumeva i prisustvo menadžera koji dočekuje i smešta goste.

Za razliku od drugih lanaca ovog tipa, u kojima jedan radnik uglavnom obavlja sve poslove, u MIKEL-u radi mnogo više uslužnog osoblja, a svako je zadužen samo za jedan proces usluživanja (konobari, baristi i radnici na kasi). Svi zaposleni se obučavaju u specijalizovanim MIKEL centrima za obuku, kojih sada već ima u svim većim gradovima Grčke. Pored toga, MIKEL Coffee Company ima i svoju proizvodnju kolača i keksića, kao i razvojno-istraživački centar u kojima se konstantno radi na razvoju novih napitaka.

Lančana reakcija franšizinga  

Tokom prvih godina poslovanja, Kiriakakis je uglavnom samostalno otvarao kafeterije, s tempom rasta koji je bio stabilan, ali umeren – do kraja 2011. imao je tek sedam lokala, najveći broj u Volosu. Kafeterije su se, međutim, i za vreme najveće ekonomske krize, pokazale kao stabilan i profitabilan poslovni sistem koji je lako mogao da se pretoči u franšizu. Prvi franšizni ugovori su potpisani 2012, a širenje se toliko ubrzalo da je do kraja 2013. bilo već 60 lokala, do kraja 2016. 135, da bi u ovom trenutku (avgust 2018.) pod brendom MIKEL poslovalo 177 kafeterija na tlu Grčke, pri čemu je 80% lokala u rukama – primalaca franšize.

Nekoliko je faktora, bez sumnje, išlo na ruku ovom tempu širenja. Krizna vremena su donela pad cena nekretnina i zakupa lokala; visok procenat nezaposlenosti među mladima stvorio je osnovu za jeftiniju radnu snagu, a probuđeni nacionalni ponos rezultirao je jednoglasnim prihvatanjem stava „podržimo domaće“. Da MIKEL, međutim, ima solidan biznis model i podršku svojstvenu ozbiljnim i dobro ustrojenim franšiznim sistemima, svedoči i  činjenica da su prve franšizne kafeterije otvorene i van Grčke – sedam lokala radi u Dubaiju, šest na Kipru, u martu 2018. otvoren je prvi MIKEL u Londonu, a u avgustu – u Sidneju.  

Dobro došli u MIKEL svet

Svi primaoci MIKEL franšize prolaze tri do četiri nedelje obuke. Po otvaranju lokala, tim supervizora periodično posećuje kafeterije kako bi se uverili da su svi standardi kvaliteta ispoštovani i da se odžavaju na nivou čitave mreže. Činjenica da je ključni proces – proces pripremanja kafe – automatizovan, umnogome olakšava ovaj cilj. Međutim, ono što posebno privlači i, prema svedočenju pojedinih primalaca franšize, „očarava“u ovom partnerstvu, jeste lična nota – želja i potreba samog osnivača Elefteriosa Kiriakakisa da učestvuje i pomaže u otvaranju svake od kafeterija.

Jedan od primalaca MIKEL franšize iz Soluna kaže da je „prvi pozitivni šok“ doživeo kad je pozvao kompaniju da se raspita o franšiznim uslovima. Brzo je shvatio da lično razgovara s osnivačem i vlasnikom MIKEL-a.

Nisam se tome nadao, i moram priznati, bilo je to lepo iznenađenje. Pre nego što sam otvorio lokal, došao je da vidi kako teku pripreme. Ostao je sa nama i pomagao dan i noć, nadgledao svaku sitnicu – od postavljanja rasvete do razmeštanja stolova. Iako ima „armiju“ saradnika koji sve drže pod kontrolom, vidi se da voli da učestvuje i bude uz nas – priča primalac iz Soluna. – Takav je prema svim partnerima i to ne može da ne godi – dodaje.

Onima koji razmišljaju o kupovini MIKEL franšize na raspolaganju su tri formata – Dine In, klasična kafeterija s uslugom konobara i mestima za sedenje; Spot, manja kafeterija samouslužnog tipa za one koji vole da piju kafu „u hodu“ (take away koncept); Cantina, mobilna kafeterija (kiosk-prikolica), pogodna za lokacije uz more, plaže, šetališta, kao vid dodatnog ili sezonskog biznisa.

Upitani da navedu šta se to mušterijama najviše dopada kad prvi put uđu u MIKEL, postojeći primaoci franšize se gotovo jednoglasno slažu da gosti prvo vrlo pozitivno reaguju na dizajn enterijera, kojim dominiraju topli, narandžasto-crni tonovi, zatim na kvalitet proizvoda i najzad, vrlo povoljne cene. Za MIKEL, dobitna kombinacija.


NAJČITANIJE

Definicija franšizinga /12.10.2012.

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.

Franšizne asocijacije /26.11.2014.

Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.

Prilika za biznis s malom investicijom /26.12.2023.

Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.

Perionica veša kao siguran biznis /27.07.2020.

LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.

Mesto gde se sreću nauka i zabava /01.11.2023.

„Naučna kuhinjica“ je jedinstven koncept edukativnih radionica koje pružaju deci priliku da istražuju, eksperimentišu i stiču znanja iz sveta prirodnih nauka na zabavan i kreativan način. Šta je potrebno za pokretanje franšize?

POPULARNO NA FORUMU

Papa John's osvaja Kinu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Više od italijanskog restorana

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Knedle stižu u Zagreb

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Riblji delikatesi i franšiza

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Nova franšiza u susedstvu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Pizza Hut budućnosti

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.