Kad se znanje pametno izveze u svet

Potpisvanje ugovora o master franšizi / Škole mentalne aritmetike „Malac genijalac“ biće otvorene i u Rumuniji
Ponedeljak
01.04.2019.
Škola mentalne aritmetike „Malac genijalac“ širi franšiznu mrežu na više inostranih tržišta. Ove godine, pokrenuli su poslovanje u Sloveniji i Rumuniji.
 

„Malac genijalac“ je u februaru započeo poslovanje u Sloveniji, a prva franšizna škola otvorena je u malom mestu Škofljica nadomak Ljubljane. Takođe, nedavno je potpisan i ugovor o master franšizi za tržište Rumunije. – Trenutno smo usmereni na širenje franšizne mreže na međunarodnom tržištu jer smatramo da smo sada u potpunosti spremni za taj korak. To je prirodan razvoj s obzirom da smo uspeli da stvorimo uspešan poslovni model i da posedujemo dragoceno iskustvo u njegovom sprovođenju. Pored toga, sve više nam se ljudi javlja iz inostranstva, zainteresovanih za poslovnu saradnju, što nas dodatno podstiče da intenzivnije razmišljamo i radimo na nastupu van Srbije – kaže Vladimir Novicki, idejni tvorac celog koncepta.

Iako je u prošlosti bilo različitih modela ulaska na inostrana tržišta, sada to uglavnom čine kroz ugovore o master franšizi, a retko, kad to određeno tržište zahteva, spremni su da daju i pojedinačnu – „single unit“ franšizu. – Kada smo ulazili na tržište Mađarske, napravili smo joint venture“, kako bismo zajedničkim naporima pospešili nastup na novom tržištu i prebrodili preduzetničke strahove inostranog partnera. Pokazalo se da je to bila dobra odluka za početnu fazu poslovanja. Sada je partner u Mađarskoj nosilac master franšize, kao i na većini drugih tržišta, jer se pokazalo da je to najbolji model za širenje mreže u inostranstvu. Jedini izuzetak je tržište Švajcarske gde imamo „single unit“ franšizni ugovor. Takav slučaj bismo mogli da imamo i u SAD, konkretno u Čikagu, ali i još nekim drugim gradovima. Očekujemo skori nastup i na američkom tržištu, s obzirom da je u toku finalna faza pregovora – kaže Vladimir Novicki.

„Malac genijalac“ danas, nakon nepune četiri godine postojanja, posluje u 10 zemalja – Srbiji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Severnoj Makedoniji, Mađarskoj, Slovačkoj, Švajcarskoj, Sloveniji, a uskoro će početi s radom i prva škola u Rumuniji. – Istakao bih da su nam posebno interesantna istočna tržišta, kao što je, recimo, Rusija. Reč je o velikoj zemlji, koja ima dugu tradiciju upotrebe abakusa. Takođe, postoji značajna ruska populacija koja živi u Srbiji, a primetili smo da su njihova deca redovni polaznici naše škole. Mislim da na tom tržištu možemo dobro da se razumemo i imamo šansu za uspeh. Rusija je, međutim, tržište na kojem bismo poslovali putem „single unit“ franšiza, jer to ima više smisla – kaže Novicki.

Internet i digitalni sistemi komunikacije su, kako kaže, „novi prozor u svet“, kojim je komunikacija značajno olakšana, zato zainteresovani lako dolaze do informacija, te se uglavnom sami i javljaju. – Svedoci smo da je u toku četvrta industrijska revolucija. Metodi komunikacije i razmene informacija su usavršeni do neslućenih razmera. Odavno više nije problem komunicirati sa ljudima koji se nalaze na potpuno drugim krajevima sveta. Takođe, u regionu se sve više javlja zainteresovanost za saradnju i razmenu ideja. Tome svakako doprinosi sličnost jezika, kulture i tradicije, a interesovanja i izazovi sa kojima se, po pitanju obrazovanja dece, susreću prosečni roditelji – slični su u čitavom svetu. Kada je u pitanju region, zahvaljujući sličnosti jezika, nikakve barijere ne postoje, te se i informacija veoma lako i brzo širi. Što se tiče drugih tržišta, van regiona, praksa je da su poslovni saradnici uglavnom naši ljudi koji potiču iz ove  sredine – objašnjava Novicki kako se najčešće širio glas o „Malcima“.

Takođe, pozitivna iskustva roditelja i polaznika naše škole igraju važnu ulogu u percepciji javnosti i kreiranju samog brenda. Tako, sve više imamo slučajeva da roditelji, čija su deca pohađala našu školu, postaju naši poslovni partneri, primaoci franšize i vlasnici škola. Najsvežiji primer predstavlja slučaj pomenutog primaoca master franšize u Rumuniji čije je dete pohađalo školu „Malac genijalac“ u pograničnom mestu u Mađarskoj, i koji nas je direktno kontaktirao kada je saznao da je reč o franšizi. Na kraju, ali ne manje važno, moram primetiti da veliku ulogu igraju i Franchising portali jer smo svedoci da su neki primaoci upravo tu pronalazili neophodne informacije, nakon čega bi nam se javljali – ukazuje Novicki na koje sve načine dolaze do poslovnih partnera. 

Ipak, ističe da nikada nisu davali klasičan oglas u kojem bi oglašavali da traže primaoce franšiza, već da su se uglavnom oslanjali na prepruke i pozitivna iskustva. – Uvek nam je bilo važno da stvorimo poslovni mrežu koja će funkcionisati poput prave porodice i u kojoj će svaki od saradnika doprinositi na najbolji mogući način, kao ravnopravni član. Zato vodimo računa kako nas potencijalni saradnici vide i kako izgledamo u oku posmatrača. Takođe, nikada nismo tražili partnere putem oglašavanja ili nekakvog javnog poziva. Time smo želeli da izbegnemo da nam se javljaju ljudi koji imaju novac, ali ne razumeju našu ideju, naš biznis koncept, i koji bi možda više pokrenuli školu zarad samog imidža nego što bi se iskreno posvetili razvoju posla. Takvi primaoci franšize nas, zapravo, nikada nisu zanimali. Ako neko želi da postane deo našeg sistema, smatram da inicijativa mora da potekne od zainteresovanog pojedinca i njegove želje da pokrene sopstven biznis, da uplovi u poslovne vode. Naravno, iako je najvažnija odluka da se u biznis krene, bez pomoći prijatelja i porodice to često nije moguće. Ipak, uz posvećenost i energiju, ništa nije nedostižno – objašnjava Novicki i dodaje da je put uspeha „Malca genijalca“ upravo rezultat velike energije i upornosti ljudi koji su od samog početka verovali da je moguće menjati svet.


Zadovoljna deca – najbolja preporuka / Roditelji, čija su deca pohađala školu „Malac genijalac“, sve češće postaju primaoci ove franšize
Vesna Lapčić
saradnik