Tim Carwiz-a na WTM sajmu u Londonu / Rezultati ne izostaju uz spoj znanja, iskustva i dobrih saradnika
Sreda
20.11.2019.
Carwiz, rent-a-car franšizni sistem iz Hrvatske, nastavlja da širi mrežu na nekoliko kontinenata. Otkrivaju nam kako su uredili franšizni sistem te šta je potrebno ako krećete „u pohod“ na tržišta sveta.
 

Carwiz na hrvatskom tržištu ima trinaest poslovnica, a vrlo brzo od osnivanja, ova rent-a-car kompanija počela je da širi mrežu i na inostranim tržištima. U svega godinu dana, franšizni model poslovanja su plasirali u Srbiju, Grčku, Maroko, Litvaniju, Tursku, Bosnu i Hercegovinu, St. Maarten na Karibima, Island, Irsku, Poljsku i Maltu, a od ovih dana je počela da radi i franšizna poslovnica u SAD, na Floridi.

Zahvaljujući ovogodišnjem učestvovanju na najvećem svetskom sajmu industrije putovanja, WTM sajmu u Londonu, naša analiza pokazala je da ćemo do kraja godine plasirati pet novih franšiznih partnerstva, čime će broj franšiza narasti na ukupno 20. U Londonu na WTM sajmu, svetu smo se samostalno predstavili na još većoj lokaciji nego prethodnih godina, gde su za vreme trajanja sajma održani brojni sastanci i pregovori. Interes za franšiznim modelom poslovanja je izuzetno veliki i dolazi iz svih krajeva sveta – kaže Krešimir Dobrilović, osnivač i direktor u kompaniji Carwiz i dodaje da su u toku pregovori za mnoga tržišta poput Katara, Bugarske, Španije, Portugala, Jordana...

Mnogi se pitaju kako je kompanija koja posluje nešto više od dve godine i dolazi iz male zemlje uspela da uđe na toliko svetskih tržišta. U Carwiz-u veruju da je to spoj celokupnog paketa koji nude partnerima, ali i klijentima. – Osim moćnog vizuelnog identiteta, imidža brenda u koji mnogo ulažemo i na koji izrazito pazimo, smatramo kako našem uspehu doprinosi svaki segment poslovanja. Naš slogan je „Stvaramo iskustva“, budući da smo više od samog prevoza s tačke A do tačke B. Mi smo iskustvo, uspomena, odnosno, sve ono čega se s osmehom sećamo s naših putovanja s najmilijima. Imidž brenda o kojem posebno brinemo, prepoznatljiva ljubičasta boja koju ističemo, svakodnevno pružanje podrške i svakodnevni rad na usluzi koju nudimo, sve je to doprinelo uspehu Carwiz rent-a-car-a. Kada tome pridodate znanje i iskustvo, ali i saradnike, tim koji zajedno stremi k istome cilju, marljivo i svakodnevno radi na postizanju našeg cilja, rezultati teško da mogu izostati – kaže u razgovoru za Franchising portale Krešimir Dobrilović.

U takvom sistemu uloge su jasno podeljene tako da su franšizni menadžeri zaduženi za razvoj kvalitetnog odnosa sa partnerima, od samog stupanja u kontakt pa sve do uspostavljanja saradnje. – Oni su podrška i mentori potencijalnim partnerima, dok istovremeno vode pregovore, objašnjavaju uslove, vode ih kroz celokupni proces sve do potpisivanja ugovora. Nakon potpisivanja, ulazimo u takozvanu drugu fazu u kojoj, sada već partnere i saradnike, franšizni menadžeri uvode u programe te pružaju svakodnevnu podršku kao mentori. Uz podršku u poslovanju pružamo im i marketinšku podršku gde ih usmeravamoi savetujemo oko pozicioniranja brenda na tržištu kroz brendiranje poslovnica, automobila, izrade materijala i slično – objašnjava on.

Posla je, kako kaže, mnogo. Zadovoljni su kako za sada sve funkcioniše. – Naravno, prostora za napredak uvek ima, ali to su više izmene kozmetičke prirode. U vezi s poslovanjem, uvek idemo na kvalitet, stoga su to možda malo duži procesi nego što je to slučaj kod drugih franšiza – nadodaje Dobrilović.

Sada već razgranatu mrežu franšiza „kontroliše“ tim ljudi, pre svega, franšizni menadžeri u saradnji sa direktorima marketinga i prodaje. – Ne bismo naš odnos nazvali „kontrolom franšizne mreže“, već smo mi njihovi mentori i partneri. Izrazito nam je važan dobar odnos s partnerima, te franšizni menadžeri neretko putuju, posećuju poslovnice i partnere gde pritom kontrolišu kvalitet brenda, je li poslovanje prema pravilima, ispravljaju nedostatke ukoliko postoje, mentorišu, pregovaraju i brinu o našem kvalitetu. U organizaciji postoji i „quality manager“ koji brine o brendu, ali primaoci franšize uglavnom komuniciraju sa njima preko dodeljenog franšiznog menadžera. Nama je važno da naši partneri znaju da imaju nekoga na svojoj strani kome se mogu obratiti u svakom trenutku, što je  izuzetno važno u početnoj fazi poslovanja – ističe Dobrilović.

U Carwiz-u kažu da je svako franšizno poslovanje specifično te da postoje izazovi sa kojima se moraju svakodnevni nositi. – Naši izazovi se često tiču zakona i regulativa drugih država, sa čim se suočavaju i druge franšize. Jedino što vam u tom slučaju može pomoći su istraživanja, učenja, analize, dobra priprema i planiranje. Za nas svako novo tržište predstavlja izazov u pogledu zakonske regulative, ali pre samog stupanja u pregovore i potpisivanja sporazuma, istražujemo navedeno tržište kako bismo bili spremni na izazove koji nas čekaju. Za sada poslujemo na evropskom, azijskom i afričkom tržištu i ona se u mnogo čemu razlikuju, dok je zasigurno najspecifičnije američko za koje se i intenzivno pripremamo. Svakodnevni izazovi poslovanja su i kulturološke razlike, ali uz svakodnevne razgovore s franšiznim partnerima trudimo se upoznati kulturu u kojoj poslujemo i shvatiti njihove navike i tradiciju. Sam proces je vrlo izazovan, zanimljiv i ono najbolje od svega, vrlo edukativan – za kraj dodaje Dobrilović.


Uz dobru pripremu do pozicije na tržištu / „Pre stupanja u pregovore i potpisivanja sporazuma o franšizi, istražimo tržište kako bismo bili spremni na izazove koji nas čekaju.“
Vesna Lapčić
saradnik