Lepota i fitnes pred izazovima epidemije

Četvrtak
02.04.2020.
Franšizni centri u oblasti nege lepote i fitnesa značajno su pogođeni krizom izazvanom koronavirusom. Kako pokušavaju da pomognu svojim primaocima franšize te koja su rešenja primenili za nastavak poslovanja?
 

Nemanja Čalija, vlasnik centra za negu lepote CACAO, kaže da su svi centri tog franšiznog sistema zatvoreni i pre nego što je država izričito zabranila rad. – Smatrali smo da je suviše velika tenzija među ljudima i da je najbolje da u ovom trenutku centri ne rade, što će svakako biti veliki udar na prihode. Naime, ostaju određeni fiksni troškovi – pre svega, odlučili smo da zadržimo sve svoje radnike, zatim tu je i plaćanje zakupa, komunalnih usluga, različitih aplikacija ili softverskih rešenja koje koristimo. U tom smislu, mera Vlade koja podrazumeva isplatu tri mesečne minimalne zarade je dobra i pomoći će privredi da prevaziđe krizu. S druge strane, smatram i da svaka ozbiljna firma mora da ima kapacitete da izdrži bar tri meseca bez prihoda. Mnogo novca gubimo, ali ćemo izdržati neko vreme – kaže Čalija.

Estetski centri DepilConcept takođe su zatvorili svoje klinike nakon uvođenja vanrednog stanja, što nam potvrđuje primalac master franšize ovog brenda za Srbiju Nemanja Nikodijević. – Pratimo situaciju, i kada prođe prva nedelja aprila, razmotrićemo mogućnosti rada po zahtevu klijenata. Ovo je period godine kada imamo mnogo posla i definitivno najlošiji trenutak da se centri zatvore. Ipak, mi smo čvrst, stabilan i dobro organizovan sistem koji će imati gubitke, ali ćemo prevazići krizu i nastaviti dobro da radimo – kaže on.

Franšizne naknade u padu

Kada je reč o samom franšiznom sistemu CACAO, Čalija kaže da su svoje primaoce franšize u potpunosti oslobodili plaćanja fiksnih franšiznih naknada tokom trajanja vanrednog stanja. – Verujemo da će to pomoći i našim primaocima da preguraju ovu krizu zajedno sa nama. S druge strane, mi ćemo biti aktivni na društvenim mrežama i raditi na promociji samog brenda – kaže on.

Početkom izbijanja pandemije uzrokovane virusom SARS-CoV-2 Nemanja Nikodijević je kao primalac master franšize DepilConcept-a dobio preporuke iz Lisabona, gde se i nalazi centrala davaoca ove franšize. – Te mere i preporuke su primenjive i na lokalnom tržištu. Prvi zadatak nam je da se prilagodimo na trenutnu situaciju i da štetu svedemo na najmanju moguću meru. Kao primaoci master franšize, odnosno, davaoci pojedinačnih franšiza u Srbiji, hteli smo da podnesemo najveći teret i korigujemo fiksne mesečne naknade, kao i naknade za marketing. Naime, obe naknade smo umanjili za 50 odsto. Mi ćemo i tokom trajanja pandemije biti marketinški aktivni i održavati komunikaciju sa klijentima – objašnjava Nikodijević.

Baš kao i vlasnici brenda CACAO, i Nemanja Nikodijević potvrđuje da će zadržati sve radnike. – Naši radnici su glavna karika i moramo da im pomognemo. Održavamo sa njima komunikaciju i savetujemo ih da ovo vreme iskoriste da obnove gradivo iz naših priručnika i na taj način dodatno unaprede znanja kako bismo bili još bolji kada izađemo iz ove krize – kaže on i potvrđuje da će ih mera Vlade koja podrazumeva isplatu tri minimalne zarade „održati u životu“.

Razgovor sa vlasnicima poslovnih prostora

Savet, koji su takođe primenili, jeste razgovor sa vlasnicima poslovnih prostora u kojima se nalaze DepilConcept klinike oko korekcije cena zakupa. – Budući da imamo dugoročne ugovore sa njima, reakcije su bile pozitivne i svako je izašao u susret u zavisnosti od svojih mogućnosti – priča Nikodijević šta su preduzeli kao mere.

Slično će uraditi i u CACAO centru za negu lepote i veruju da će se dogovoriti sa vlasnicima prostora. – Polovina naših zakupa je plaćena već unapred, dok drugu polovinu plaćamo iz meseca u mesec. Svakako ćemo održati konsultacije po tom pitanju – napominje Čalija.

Obojica veruju da ova kriza neće negativno uticati na dalje širenje franšizne mreže po izlasku iz krize. Nemanja Čalija kaže da ljudi sada imaju i vremena da istražuju, čitaju te da čak i tokom vanrednog stanja ima poziva zainteresovanih kandidata za franšizu. – Kriza će se neminovno odraziti na finansije i potrošnju ljudi, jer će se pojaviti i strah od trošenja novca, a ne samo od virusa. Međutim, mi imamo dobre klijente i čim se vratimo u proces rada, nadam se dobrom poslovanju. Ovo vreme, između ostalog, koristimo da konsolidujemo poslovanje, čak smo i raspisali konkurs za radnike, jer razmišljamo o vremenu koje će uslediti nakon ovog perioda – ističe Čalija.

Za franšizu DepilConcept-a takođe postoji interesovanje, i Nikodijević napominje da su oni i pre krize započeli pregovore. – Održavamo te kontakte iako sada ne možemo da održimo uživo sastanke, pokažemo klinike ili održimo obuku. Formalne stvari moraju da sačekaju, ali svakako smo na vezi sa zainteresovanima kako bismo pripremili sve za period posle pandemije – kaže Nikodijević.

Kako fitnes centri prilagođavaju rad u uslovima pandemije?

Milan Jovanović, poznatiji kao Milan Strongman, osim što ima dve teretane, intenzivno je u poslednje četiri godine radio na kreiranju onlajn modela poslovanja. Naime, nakon što je dobijao brojne upite putem društvenih mreža od ljudi koji nisu iz njegovog grada, ili nisu uopšte iz Srbije, počeo je da razmišlja o onlajn konceptu.

U to vreme, 2015. godine, radio sam aktivno kao lični trenet u svojim teretanama, a ujedno su počeli da rastu upiti preko mreža. Odgovaranje na te upite i rad u teretani, gde se obično prilagođavamo vremenu klijenta, izazivao je haos u organizaciji. Tada sam saznao da postoje softveri za trenere i ja sam počeo da koristim jedan od njih. Ipak, kao master programer, shvatio sam da te platforme nisu dovoljno dobre i 2017. sam rešio da investiram u svoju platfomu. Sada zapošljavam četiri programera, a sama platfoma funkcioniše u B2B i B2C segmentu. Dakle, imamo „armiju“ svojih klijenata koji treniraju kod kuće, ali imamo i trenere koji koriste našu platfomu u radu sa svojim klijentima. Sve je automatizovano, rad na platformi je jednostavan, preko nje mogu da servisiram više stotina klijenata. Platforma je zaživela pre oko godinu dana i danas se posebno vidi koliko je to bila dobra investicija – kaže Milan Jovanović za Franchising portale.

Trenerima sa našeg govornog područja platformu će dati da koriste besplatno, koliko god to budu želeli, dok će za sve ostale trenere u svetu platforma biti besplatna samo tokom trajanja pandemije. – Želim da budem onaj čovek koji je trebao meni kada sam bio na početku – odgovara on na pitanje zašto je „našim“ ljudima platformu ustupio na doživotno besplatno korišćenje.

U svetu se, prema njegovim rečima, stvara nova realnost i posle ove pandemije svet će biti potpuno drugačiji u svim matricama ponašanja – avio-saobraćaj još dugo neće biti uspostavljen, klasični fitnes centri neće se tako brzo povratiti, kao ni brojni drugi biznisi, smatra on. – Sada imamo tri grupe ljudi u fitnesu – optimiste, koji misle da će sve biti isto i da sada samo treba da smanje troškove; one koji pokušavaju da održe poslovnu aktivnost koristeći društvene mreže, imejlove, Viber i druga sredstva komunikacije, i treće, koji potpuno prelaze na onlajn, ali korišćenjem platformi. Naša sreća je da smo na vreme krenuli i potpuno smo bili spremni za ovu krizu – kaže Jovanović i dodaje da će kroz nekoliko dana pustiti u rad i platformu koja će objediniti na jednom mestu različite programe ishrane i mentorstva, pa će ljudi preko nje moći da izaberu i unajme trenere i programe koji im najviše odgovaraju.

Kad se snaga franšize pokaže „na terenu“

Fitnes centri franšiznog sistema Les Mills su takođe zatvoreni od početka izbijanja pandemije. Kako svedoči primalac franšize za Adriatic regiju Milan Ivetić, veoma je zadovoljan reakcijom matične kompanije. – Odmah po izbijanju krize oformljen je krizni štab koji čine davalac franšize i primaoci master franšize iz svih zemalja. Dva puta nedeljno održavamo onlajn sastanke da bismo razmenili iskustva iz sveta, budući da sistem posluje u 90 zemalja i kako bismo ih preneli svojim primaocima franšize. Veliki koraci su već napravljeni u kratkom periodu – kaže Ivetić.

Onlajn platforma koju su razvijali četiri godine puštena je u rad u kratkom roku za sve zemlje u kojima Les Mills posluje i dostupna je svim primaocima franšize besplatno u trajanju od 60 dana. – Les Mills je još pre nekoliko godina shvatao u kom pravcu ide biznis. Naime, istraživanja iz 2019. godine su pokazala da 25 odsto članova fitnes centara plaća dodatne aplikacije da bi trenirali i kod kuće. Les Mills platforma je do sada bila dostupna samo u SAD i Velikoj Britaniji, a sada je dostupna u svim zemljama. Ja sam otvorio naloge svim našim partnerima u regiji kako bi mogli da nastave da rade – objašnjava Ivetić.

Drugi momenat u kojem se ogleda snaga franšizinga jeste, kako kaže, rešavanje problema autorskih prava za muziku. Budući da su mnogi treneri i vlasnici fitnes cenatara svoje biznise prebacili onlajn, došlo je do brojnih kršenja autorskih prava muzičara. – U fitnesu je muzika sastavni deo treninga. Autorska prava se plaćaju za korišćenje u centrima, međutim, ona ne važe za onlajn. Tako da su u svetu pokrenute brojne tužbe protiv onih koji su neovlašćeno koristili muziku. Kompanija Les Mills Media, koja je deo naše Grupe, kreirala je muziku za naše treninge i ona nam je već dostupna. Svima je sada više nego jasno šta znači biti deo jednog dobro organizovanog franšiznog sistema, posebno na našem području, gde ljudi nisu skloni da cene i, samim tim, plaćaju znanje – naglašava Ivetić.

Kao dobar primer prepoznavanja snage franšizinga navodi to što je jedan veći fitnes lanac u Francuskoj upravo tokom trajanja krize izazvane koronavirusom kupio Les Mills franšizu.

Budući da je matična kompanija nastavila da pruža svoje usluge kao davalac franšize i dodatno investirala novac u ubrzavanje pokretanja platforme, smatrali su da franšizne naknade treba da ostanu. – Ipak, ja sam odlučio da dodatno pomognem svojim primaocima franšize i aprilsku franšiznu naknadu pokrijem sam. Dakle, mi naknadu davaocu plaćamo po centru te ću te naknade pokriti sam, a primaoce osloboditi plaćanja naknade u aprilu – kaže Ivetić.

Kada je reč o zakupu prostora, budući da su do početka krize poslovali kao klasični fitnes centri, preporučio je svojim primaocima franšize da pregovaraju sa vlasnicima. – Naši centri obično imaju oko 500 kvadrata i kirije nisu male. S tim u vezi, mislim da treba da postoji razumevanje vlasnika prostora, jer je obično reč o dugoročnim ugovorima. S druge strane, ukoliko neki fitnes centar izađe iz prostora sada, siguran sam da ni vlasnik prostora neće izdati taj prostor pre jeseni, pri čemu bi novi zakupac morao i da ga adaptira. U obostranom je interesu da se napravi određeni dogovor – zaključuje Ivetić i dodaje da će se nesumnjivo neki fitnes centri, koji nisu imali pravu poslovnu filozofiju, zatvoriti, dok će neki, poput pomenutog u Francuskoj, potražiti pomoć sistema koji su adekvatno odgovorili na krizu.


Vesna Lapčić
saradnik