Husse Srbija / Izložbe pasa ili konjičke trke su idealne prilike za predstavljanje brenda Husse
Četvrtak
07.05.2020.
Kako je Husse „pobedio“ pandemiju, zašto je ovo dobar posao za porodicu bez previše kapitala i kakvu podršku mogu dobiti od sistema, govori Saša Milutinović, primalac master franšize za Srbiju i Crnu Goru
 

Husse, franšizni sistem nastao u Švedskoj, u Srbiji posluje devet godina. Reč je o brendu hrane za pse, mačke, pa i konje. Za razliku od drugih proizvođača, Husse ne prodaje svoju hranu u prodavnicama i pet-šopovima, već se ona poručuje onlajn ili telefonom i dostavlja na kućnu adresu. Zahvaljujući ovakvom modelu poslovanja, prodaja je tokom krize izazvane virusom SARS-CoV-2 eksplodirala. Na stranu što su postojeći klijenti naručivali više, uprkos savetima da ne prave zalihe, hranu Husse su počeli da naručuju i brojni novi vlasnici kućnih ljubimaca.

Za sada u franšiznom lancu Husse posluje deset franšiznih jedinica – devet u Srbiji i jedna u Crnoj Gori. Šest franšiza se nalazi u Beogradu, a po jedna u Novom Sadu, Nišu, Požarevcu i Smederevu (jedna franšiza za oba mesta). – Postoji veliki potencijal za dalje širenje mreže. Vojvodina je, praktično, nepokrivena, ako izuzmemo franšizu u Novom Sadu koja radi fantastično, a tu su i Pomoravski okrug, Zlatiborski, Moravički. Najveći problem je što ljudi ne znaju koje sve koristi imaju kada započnu poslovanje kroz franšizu, jer im franšizing još uvek nije poznat. Uz edukaciju i jačanje preduzetničkog duha, mislim da će se i franšiza lakše i brže širiti u drugim krajevima Srbije – kaže Saša Milutinović, vlasnik kompanije Milexim Pet Food, koja je i nosilac master franšize brenda Husse za teritoriju Srbije i Crne Gore. 

Kako je pandemija uticala na rad Husse sistema?

Tokom ove epidemiološke, ali i ekonomske krize, pokazalo se da je Husse, kao biznis koncept, veoma otporan. U početku je tražnja bila značajno veća. Iskreno, nismo mogli ni da pretpostavimo da će biti toliki rast tražnje iako smo pokušali da objasnimo našim kupcima da nema potrebe da prave zalihe hrane za kućne ljubimce. Pošto kod nas hranu mogu da poruče onlajn i da im se dostavi na kućnu adresu, dobili smo i brojne nove kupce koji su uvideli prednost takve kupovine ili su bili primorani da tako kupuju, pošto su radnje za prodaju hrane za kućne ljubimce bile zatvorene. Poseta našem sajtu i društvenim mrežama je drastično skočila. Verujem da će veliki broj novih kupaca nastaviti da kupuje Husse hranu jer je reč o kvalitetnom proizvodu koji mogu lako da poruče i dobiju na svoju adresu.

Da li primaoci franšize imaju korist od toga kada neko kupuje preko sajta?

To smo striktno uredili. Pošto kupci ukucavaju poštanski broj prilikom narudžbine, tačno se zna gde hrana ide. Ukoliko postoji primalac franšize na toj teritoriji, on preuzima narudžbinu i zaradu, naravno.

Dakle, Husse franšiza se pokazala otpornom i na ovu, veliku krizu. Šta biste još naveli kao dobre strane ove franšize?

Prednosti su višestruke. Tokom ove krize su neke od njih došle do izražaja, posebno kada je reč o kupovini preko interneta i dostavi na kućnu adresu. U ovom franšiznom sistemu, najvažnija je podrška centralne kancelarije, odnosno, davaoca franšize, i to što su svima u mreži dostupne infomacije o načinu poslovanja, novim idejama i trendovima iz celog sveta, budući da primaoci franšize vrlo intenzivno komuniciraju tokom godine. U Srbiji organizujemo sastanke pojedinačnih primalaca franšize, dok mi, primaoci master franšize, imamo godišnje sastanke, na globalnim nivou, i možemo da prenesemo sve o čemu se na njima govori. Osim toga, veoma često organizujemo obuke, vebinare, kako o samoj ishrani kućnih ljubimaca, našim proizvodima, tako i o tehnikama prodaje, a neretko nam dolaze i gosti iz centrale (Švedske) da održe predavanja.

Zatim, ovo je jedan od poslova koji ne zahteva veliku investiciju. Siguran sam da ne postoji mnogo poslova koji mogu da se pokrenu sa sumom od 5.000 do 7.000 evra, i koji pritom mogu vrlo brzo da donesu lepu zaradu. U ovaj iznos su uključeni ulazna franšizna naknada, nabavka hrane i drugi stalni troškovi za pola godine do godinu dana kako bi se finansirao početak poslovanja, jer je izvesno da prihodi u samom početku ne mogu da pokriju sve troškove. Pored tog iznosa, neophodan je i automobil, ali nije važan model, već da je očuvano i čisto vozilo, bele ili crvene boje.

Pomenuli ste da se od ove franšize može „lepo“ zaraditi. Ako uzmete svog prosečnog primaoca franšize, šta biste rekli – da li je ovo franšiza od koje može da se zaradi prosečna plata ili od koje može da živi porodica?

Potencijal za zaradu je veliki, ali kolika će ona biti, najviše zavisi od primaoca franšize, njegovog angažovanja, ali i očekivanja, ciljeva i čime se zadovoljava. Postoje osobe kojima je dovoljno nekoliko stotina evra, a neki bi bili zadovoljni tek kad zarade nekoliko hiljada evra. Da ponovim, Husse obezbeđuje visoko kvalitetne proizvode sa cenama koje odgovaraju tom kvalitetu. Primaoci ove franšize konstantno imaju nesebičnu podršku. Zatim, teritorija koju dobiju je dovoljno velika da može da zaradi, a nije prevelika da bi ih u startu obeshrabrila i uplašila, u smislu da ne mogu da je pokriju. Sve ovo su prednosti. A što se tiče zarade, rekao bih da s ovim poslom može da se zaradi jedna dobra evropska plata ukoliko radi jedan čovek, a ako rade supružnici, sigurno mogu da žive od toga i finansiraju porodicu.

Ko se pokazao kao najbolji primalac, kakav je profil tog idealnog preduzetnika?

Idealan primalac poseduje preduzetnički duh i voli svoj posao. Bez te dve odlike, mislim da se ne može postići uspeh. Iz našeg iskustva, to je osoba koja maksimalno koristi sve savete davaoca i prilagođava ih sopstvenom poslovanju, a i sama ima svoje ideje i načine za pridobijane klijenata. Ljudi imaju dobre ideje, ali retko ko pokušava da ih implementira. Često odustaju od njih, vraćaju se sa pola puta, što je najgora opcija. Idealan primalac ima dosta znanja, ali želi i da ga proširuje, redovno prisustvuje našim vebinarima i treninzima koje organizuju druge kompanije na teme tehnika prodaje, načina komuniciranja i slično. Koliko god da neko ima talenta i smisla za posao, znanje mora da se usavršava. Svakako je poželjno da svoje iskustvo podeli sa drugima, jer je deo franšiznog sistema. Mi imamo takvog primaoca franšize i to je Dejan Jakovljev.

Koji profil kandidata se „nije pokazao“ i ne bi trebalo ni da se javlja za franšizu?

Nema potrebe da krijemo – imali smo neuspeha sa određenim kandidatima. Srećom, nije ih bilo mnogo. Naime, mi svakom razgovoru sa zainteresovanima pristupamo iskreno. Kod kandidata koji su odustali se ispostavilo da nisu bili iskreni još na prvom razgovoru. Jednom primaocu je žena kupila franšizu, a on uopšte nije želeo da radi taj posao, što nam je priznao posle nekoliko meseci, i taj ugovor smo raskinuli. Jedan primalac je ozbiljno shvatio posao, ali nam je posle nekoliko meseci rekao da on ne može da nastavi da radi jer – uopšte ne voli pse. Bili smo iznenađeni, jer nam nije bilo jasno kako se odlučio da uzme franšizu čija je suština prodaja hrane za kućne ljubimce, što znači i dolaženje u kontakt sa njima, pa i ljubav prema njima.

Većina franšiznih partnera je u Beogradu. Zašto nema više franšiza u unutrašnjosti?

Ljudi još uvek ne znaju šta znači uzeti franšizu, odnosno, šta je franšizno poslovanje. Potrebno je i dalje edukovati ljude i objašnjavati zašto je dobro započeti posao kroz franšizu. Postoji mogućnost da će deo ljudi, koji su tokom ove krize ostali bez posla, početi da razmišlja o pokretanju sopstvenog biznisa. Nisam siguran da su to najbolji kandidati za Husse, jer je za njih to možda iznuđeno rešenje, a ne čvrsta odluka da rade za sebe. Generalno, nedostaje nam preduzetničkog duha, jer su ljudi navikli da rade za platu. Taj problem se, kod nas u sistemu, najviše ogledao u angažovanju distributera – preduzetnika koji bi radili s primaocima franšize, za procenat, što znači da bi zarada zavisila od njihovog učinka. Shvatili smo, međutim, da je malo ljudi koji su spremni da rade bez fiksne plate.

Koja je, zapravo, razlika između distributera i primaoca Husse franšize?

Naši primaoci franšize, pa i mi kao primaoci master franšize, pokušavamo da već neko vreme pronađemo distributere, ali nam ne polazi za rukom.

Obaveze distributera i njegovo ulaganje u posao su daleko manji od obaveza i investicija primalaca franšize. Distributeru treba manji magacinski prostor, računar i automobil – boja nije važna, i samo 150 evra za početak. On zarađuje procenat od prodaje, od klijenata koje mu prepusti primalac franšize i klijenata koje sam dovede. Međutim, ne treba nama „vozač“, već neko ko će raditi i prodaju, komunicirati sa ljudima i zadržati postojeće kupce. Distributer, inače, prolazi sve obuke i sve vebinare i ima priliku da usavršava svoje znanje. Problem je što ljudi nisu spremni da rade za procenat i razvijaju posao. Ukoliko mu se da plata, postoji opasnost da se posao samo odradi i da se izgubi deo klijenata. Naši primaoci franšize su osobe za koje se kupci vezuju, oni uvek razgovaraju sa njima prilikom dostave, daju im savete, odgovaraju na različita pitanja i takav odnos bi i distributer trebalo da izgradi.

Primalac franšize bi, s druge strane, trebalo da deo klijenata prepusti distributeru, samim tim i deo zarade. Tako dobijeno vreme može da iskoristi za sticanje novih klijenata i proširivanje posla.

Šta su bili najveći problemi sa kojima ste se suočili tokom pandemije?

Nismo uspeli da dobijemo dozvole za kretanje tokom policijskog časa. Nismo aplicirali na samom početku, kada je policijski čas bio od 20h jer smo uspevali da završimo isporuke, a na početku nije bilo policijskog časa vikendom. Kada je uveden policijski čas od 17h, vikendom i praznicima, počeli su problemi, jer većini ljudi odgovara dostava upravo u to vreme. To nam je jako otežalo poslovanje. Iako smo aplicirali svakodnevno, nismo dobili odgovor niti od Ministarstva privrede niti od Ministarstva unutrašnjih poslova, a ni Privredna komora Srbije nije mogla da nam pomogne iako smo se i njima obratili. Želeo bih da napomenem da naši primaoci franšize, osim što dostavljaju hranu za pse i daju besplatne savete oko kućnih ljubimaca, vrlo rado su svojim starijim klijentima tokom pandemije kupovali i ostale potrepštine, iako su morali da čekaju red u prodavnicama. Nije nam jasno kako je moguće da nam nedeljama niko nije odgovorio, ni pozitivno ni negativno.


Saša Milutinović, vlasnik kompanije Milexim Pet Food, nosilac master franšize brenda Husse za teritoriju Srbije i Crne Gore / „Tokom ove epidemiološke, ali i ekonomske krize, pokazalo se da je Husse, kao biznis koncept, veoma otporan.“

NAJČITANIJE

Definicija franšizinga /12.10.2012.

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.

Franšizne asocijacije /26.11.2014.

Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.

Prilika za biznis s malom investicijom /26.12.2023.

Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.

Perionica veša kao siguran biznis /27.07.2020.

LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.

Mesto gde se sreću nauka i zabava /01.11.2023.

„Naučna kuhinjica“ je jedinstven koncept edukativnih radionica koje pružaju deci priliku da istražuju, eksperimentišu i stiču znanja iz sveta prirodnih nauka na zabavan i kreativan način. Šta je potrebno za pokretanje franšize?