Jedan od motiva zbog kojeg smo ušli u franšizni sistem Motoo jeste i taj da postanemo prepoznatljiviji na tržištu, da ljudi saznaju da kod nas mogu da servisiraju sve tipove automobila. Kad postoji isti servis u više gradova, pa čak i više servisa istog brenda u jednom gradu, lakše je preneti poruku do potrošača šta radimo. Jako je teško nastupati na tržištu samostalno i troškovi marketinga su u tom slučaju značajno veći.
Dejan Mihajlović
Petak
06.03.2015.
Prve benefite su već ostvarili. Vlasnici auto-servisa koji su postali primaoci Motoo franšize ubrzo očekuju i pune efekte od pristupanja ovom franšiznom sistemu.
 

Sopstveni auto-servis Dejan Mihajlović iz Novog Sada otvorio je još 2002, da bi prošle godine u junu, u želji da postane što konkurentniji na tržištu, potpisao franšizni ugovor sa nemačkim sistemom Motoo. Naime, njegov servis DDM Company ovlašćeni je serviser nekoliko brendova automobila, ali se u centru, kaže Mihajlović, mogu servisirati svi automobili. – Ljudi mahom znaju da servisiramo automobile za brendove čiji smo ovlašćeni servis. Jedan od motiva zbog kojeg smo ušli u franšizni sistem Motoo jeste i taj da postanemo prepoznatljiviji na tržištu, da ljudi saznaju da kod nas mogu da servisiraju sve tipove automobila. Kad postoji isti servis u više gradova, pa čak i više servisa istog brenda u jednom gradu, lakše je preneti poruku do potrošača šta radimo. Jako je teško nastupati na tržištu samostalno i troškovi marketinga su u tom slučaju značajno veći – objašnjava Mihajlović.

Motiv njegovog kolege Živka Markovića, vlasnika servisa Trio Motors, takođe iz Novog Sada, gotovo je istovetan. – Budućnost svakog zanata je u povezivanju i nastupanju na tržištu pod jednim sistemom. Koliko god mi bili individualno prepoznatljivi u svojim sredinama, nacionalno prepoznat brend je budućnost. Zato je Trio Motors bio jedan od prvih franšiznih partnera Motoo koncepta – kaže Marković.

On dodaje i da je cilj pristupanja franšizi bio da budu u neprestanom kontaktu sa kolegama iz branše, koji slove za najuspešnije u svojim sredinama. – Biti stalno u toku sa novinama, a to se dobija pripadnošću ovakvom sistemu, jeste jedini način da adekvatno planirate budućnost svoje kompanije. Mi smo u franšizu ušli da bismo, pre svega, postali deo jednog prepoznatiljivog brenda, imali jeftiniji pristup obukama za naše mehaničare, da bez našeg individualnog rada dobijemo ponude za šlep-službu, pravne savete, ateste i sertifikate... Međutim, osnovni razlog zašto smo se odlučili baš za Motoo koncept jeste to što već duži niz godina imamo odličnu i plodonosnu saradnju sa Delmax kompanijom, nosiocem Motoo master franšize. Povezujući se sa tako jakim partnerom, mi možemo da se usresredimo na naš primarni posao, znajući da ovaj koncept ima stabilnu budućnost – objašnjava Marković.

Borba sa nelojalnom konkurencijom

Dejan Mihajlović je imao i dodatne motive. Pristupanje ovoj „nemačkoj“ franšizi smatra i načinom borbe sa nelojalnom konkurencijom. Naime, kako on objašnjava, tržišna utakmica je veoma oštra, posebno što su poslednjih godina mnogi mali servisi prešli na rad „na crno“. – Mnogi vlasnici takvih servisa „kriju se“ po šupama i garažama, ugasili su firme, odnosno, u potpunosti posluju u „crnoj zoni“. Inspektori im, praktično, ne mogu ništa, jer kad ih posete, oni uvek mogu da kažu da popravljaju svoj auto ili auto svog rođaka. Jedina kazna koju mogu da dobiju, i to ukoliko ih inspektor zatekne da uzimaju novac od mušterije, jeste mandatna kazna od 5.000 dinara – objašnjava Mihajlović stanje na tržištu.

Nije mu pravo što mu je inspektorka nedavno pisala kaznu za neblagovremeni servis fiskalne kase. – Zaista smo prevideli servis kase koji smo do tada uvek redovno radili. Iz naših poslovnih knjiga se može videti da su nam svi radnici prijavljeni, da redovno radimo sve servise – pregled struje, dizalica, da ispravno tretiramo otpadnja ulja. Ipak, pisali su nam kaznu zbog nenamerne greške i sada moramo da platimo 100.000 dinara. Zbog svega navedenog jako je teško opstati na tržištu – kaže Mihajlović.

Zbog toga je Mihajlović spojio više srodnih delatnosti, pa se bavi i prodajom novih automobila, delova, auto-prikolica, poseduje i svoju šlep-službu, a svoj „spas“ kao što smo spomenuli, potražio je i u franšizi. – Pored veće prepoznatljivosti na tržištu, efekta od marketinga, najviše očekujemo podršku u pravnom savetovanju, posebno u oblasti zaštite prava potrošača, budući da se regulativa menjala – kaže Mihajlović.

Slično je sa njegovim kolegom Živkom Markovićem. Pored servisa koji zapošljava 17 ljudi, u sistemu Trio motors posluje i maloprodaja i veleprodaja delova za japanska i korejska vozila, a treći segment jesu teretna vozila.

Najbolje tek dolazi

Obojica se slažu da Motoo franšiza još uvek „nije zaživela punim plućima“, pa se puni efekti tek očekuju. U ovom trenutku, servisi su u potpunosti izbrendirani, radnici nose Motoo uniforme, a mesečnu franšiznu naknadu će tek početi da plaćaju. Mihajlović kaže da naknada nije veliki izdatak, posebno što će deo novca ići na zajednički račun sa kojeg će se finansirati marketinške aktivnosti, ali i širenje mreže.

Davalac franšize je, kako Mihajlović kaže, bio iskren, te je rekao da se efekti na poslovanje ne mogu značajno osetiti u prvih godinu dana. – U drugoj i trećoj godini po ulasku u franšizni sistem očekuju se veća ulaganja u marketing, mreža primalaca će biti razgranatija, dok se značajniji finansijski efekti mogu očekivati tek nakon četiri godine. Odnos davaoca je fer, budući da ni franšizne naknade nismo počeli da plaćamo odmah po potpisivanju ugovora, a nemamo ni obavezu kupovine auto-delova od davaoca franšize iako ih on ima u svojoj ponudi i nudi veće rabate – objašnjava Mihajlović.

Mada još uvek nije dobio nove klijente, kaže da se, s druge strane, za ovih osam meseci značajan pomak osetio u odnosu sa veleprodavcima auto-delova. – Od nekih veleprodavaca smo dobili bolje rabate, nove ponude za saradnju, mnoge kompanije nas ozbiljnije posmatraju – kaže on.

Budućnost svakog zanata je u povezivanju i nastupanju na tržištu pod jednim sistemom. Koliko god    nezavisni vlasnici auto-servisa bili individualno prepoznatljivi u svojim sredinama, nacionalno prepoznat brend je budućnost. Zato je Trio Motors bio jedan od prvih franšiznih partnera Motoo koncepta.
Živko Marković

Živko Marković ističe da se u franšizni sistem biraju najbolji, odnosno, najuspešniji, te da ne može bilo ko postati član sistema Motoo.  Postignuti stepen „elitizma“ u segmentu auto-servisa trebao bi da ceo koncept digne na viši nivo u očima kupaca. Sama franšiza i njena pravila ne mogu jednostavno da se prepišu od nemačkog modela, tako da je potrebno vreme. Ono čime smo zadovoljni je da se polako sve odvija kako je rečeno – korak po korak, slušaju se naše sugestije i saveti i ovim tempom, za par godina, Motoo koncept će biti prepoznatljiv svakom vozaču na srpskom tržištu. Sama činjenica da se mi bavimo našim primarnim poslom – servisom vozila, a da nam neko drugi pomaže i asistira oko svih ostalih aspekata posla, izuzetno olakšava rad – naglašava Marković.

On dodaje da sada mogu i da uštede time što za cenu jedne obuke mogu da pošalju mehaničare na dve ili čak tri obuke, čime podižu nivo profesionalnosti i znanja svojih radnika. I dok Motoo prvo gradi mrežu, a nakon toga snažnije kreće u marketing, u međuvremenu, prema rečima Markovića, pregovara u ime svih servisa sa trening centrima, advokatskim kancelarijama, dobavljačima opreme i delova i time postiže bolje uslove za svakoga. – Nama je najbitnije da smo vezali poslovanje servisa za jedan zdrav i perspektivan franšizni koncept, iza koga stoje ozbiljne firme – naglašava Marković.


Vesna Lapčić
saradnik