Rečnik franšizinga i biznisa

Klaster

Klaster je koncept povezivanja preduzetnika unutar jednog industrijskog sektora, uz čvrstu saradnju sa naučnim i državnim ustanovama, najčešće na regionalnom ili nacionalnom nivou, radi boljeg plasmana određene vrste proizvoda. Povezivanje obuhvata sve segmente - od proizvodnje do marketinga i distribucije.

Podelom rada između članova klastera i stvaranjem zajedničkih projektnih ili institucionalnih inicijativa i infrastrukture, usaglašavaju se programi i smanjuju troškovi, čime se osigurava lakše finansiranje istraživanja i razvoja. Glavna je pokretačka snaga klastera obrazovanje i jačanje konkurentnosti. U tom su smislu klasteri pokretači rasta i inovativnosti. Stoga država u početku, u pravilu, finansijski pomaže klastere. Glavna su područja delovanja klastera informisanje i komuniciranje, usavršavanje, kooperacija, transfer tehnologije i know-how unutar klastera, korišćenje mreže klastera za razvoj i istraživanje, kao i internacionalizacija preko marketinga.

Krajnji cilj klastera je da se preko mreže poslovno-inovacionih centara stvore tržišni lideri. Time će se omogućiti ekspanzija izvoza, rasta i otvaranja novih radnih mjesta te umrežavanje i drugih preduzetnika u funkciji eksternog rasta kroz konkurentnost.