Rečnik franšizinga i biznisa

Vezani poslovi

Vezani poslovi su oblici zabranjenih ograničenja konkurencije. Ostvaruju se sporazumima u kojima se uslovljava sklapanje ugovora kupovinom robe i usluga ili preuzimanjem drugih obaveza koje po svojoj prirodi ili prema običajima u trgovini nemaju neposredne veze sa ugovorom. Preduzetnik u vladajućem položaju takođe sprovodi praksu vezivanja kada sklapanje ugovora uslovljava prihvatanjem obaveza koje nisu u vezi sa predmetom ugovora.

Dodane obaveze su u pravilu obaveze kupovine druge robe ili čitavog izbora robe ili usluga (servisiranja, savetovanja i dr). Ekonomske pretpostavke takvih poslova vezivanja da proizvođač ili prodavac raspolažu jednim ekonomski jakim proizvodom is obzirom na taj svoj položaj uslovljavaju njegovu kupovinu kupovinom drugih proizvoda i usluga. Na taj način ostvaruje se povećana - a propisi o konkurenciji smatraju neopravdana - dobit.

Ona se ostvaruje prodajom dopunskih (vezanih) proizvoda ili sniženjem cene glavnog (vezujućeg) proizvoda, a sniženje se nadoknađuje iz ostvarenog prometa vezanih proizvoda. Učinak ograničenja na konkurenciju pokazuje se ograničenim izborom kupca koji je lišen najpovoljnije ponude za kupovinu vezanog proizvoda. Srodnih proizvoda mora kupovati od jednog ponuđača koji raspolaže vezujući proizvodom.