Dobar početak

Kad se uzme u obzir da nijedna zemlja ovog regiona nema specijalizovan i samostalan sajam franšiza, pionirski pokušaj svih organizatora i partnera sajma u Opatiji je za svaku pohvalu.
Petak
05.06.2015
Zainteresovani za franšizno poslovanje imali su krajem maja priliku da uživaju u Opatiji i da na prvom FEC-u upoznaju predstavnike struke, čuju štošta novo i, najvažnije, razgovaraju sa 10 franšiznih sistema.
 

Opatija je ne samo lep jadranski grad, već i grad velike kongresne tradicije. Decenijama su se ekonomisti stare Jugoslavije, a sada se, godinama, i ekonomisti Hrvatske, tu okupljaju na svojim godišnjim skupovima. Opatija je tako, može se reći, jedna od „ključnih reči“ kada se pomene ekonomija i „skup, kongres ili savetovanje“... Nije, međutim, samo tradicija, već i sama lepota kraja, izvanredan ambijent i, reklo bi se, odlično odabrano vreme za događaj (petak i subota, krajem maja) doprinelo da Opatija bude odabrana i za prvi sajam franšiza – FEC 2015 – koji je 29. i 30. maja održan u hotelu Royal.

FEC je osimšljen kao sajam franšiza, finansijskih i konsultantskih usluga. Posebno raduje da su se u organizaciju uključile razne institucije – pored glavnog organizatora, Hrvatske gospodarske komore – Županijske komore Rijeka, u organizaciju su se uključile i Primorsko-goranska županija i Grad Opatija, zatim Hrvatska obrtnička komora, brojne turističke zajednice i – partneri. Upravo, podrška i prisustvo partnera bilo je posebno interesantno i važno – oko FEC-a su se okupili i Unioncamere Veneto, Hrvatska udruga za franšizno poslovanje, Financijska agencija FINA, a kao kuriozitet među njima, našao se i riječki fast-food lanac Surf’n’Fries, koji je samo u poslednje dve godine uspeo da „izveze“ svoj koncept na tržišta Austrije, Mađarske, Rumunije, Vijetnama i Norveške. Među medijskim partnerima sajma bila je i naša „matična kuća“, izdavač regionalnih Franchising portala – PROFIT system.

Sajmovi franšiza u regiji, pokazalo se, nemaju previše uspeha – ni jedna od zemalja regije kao da nije pronašla „magičnu formulu” za uspešan sajam. Tako je, bar pre samog FEC-a, izgledalo da će i ovaj pokušaj, bez obzira na odličan tim koji je stajao iza organizacije, biti tek delimično uspešan i ostati tek samo pokušaj. Na sreću, ima odličnih izgleda da to ne bude tako.

Pored brendova iz Hrvatske, kojih je bilo i najviše (8 sistema), svoje franšizne sisteme na FEC-u predstavila su i dva koncepta iz Srbije – što je važno i zbog toga što manifestaciji daje i preko potrebnu, regionalnu notu. Priliku za prezentaciju iskoristilo je i nekoliko konsultantskih kuća, advokatskih kancelarija i jedna banka, a štandove su imali i svi partneri sajma – u ovom slučaju, kako smo rekli, ne mali broj. Pored pomenutih organizatora, od kojih je svaki imao svoj štand, bili su tu još i Turistička zajednica Kvarnera,Turistička zajednica Grada Opatije, grupacija Milenij hoteli.

Od franšiznih sistema predstavili su se lanac mini pekara Peck-Snack, koncepti za mršavljenje Xtravaganza i Body Creator, samouslužna perionica veša LG Loundry Lounge, centar zdravlja Nado, kreatori inovativnog marketinškog alata Eco Point, pomenuti Surf’n’Fries, kao i još jedan brend iz Rijeke u usponu – King’s Caffe. Iz Srbije su stigli lanac mini pekara Mini Pani i Fly Fly Travel, turistička agencija specijalizovana za prodaju avio-karata.

Otvoreni za sve

Ono što se očekivalo i ostvarilo jeste da sajam najveći broj posetilaca privuče iz Hrvatske. Zainteresovanih je, međutim, bilo iz čitavog regiona – došli su iz Srbije, Makedonije, Crne Gore. Iako je ulaz bio slobodan, primetno je da je posećenost bila neuporedivo veća prvog dana, delimično i zbog toga što je jedan ovakav sajam – posvećen isključivo franšizingu – novina u ovom delu Hrvatske. Ne treba zanemariti ni to što su svi prateći programi – konferencija, okrugli sto i panel rasprava – kao i B2B susreti između izlagača i potencijalnih poslovnih partera, takođe održani prvog dana. Drugi dan sajma, jednostavno, ostao je „uskraćen“ za ovu vrstu sadržaja.

To je, s druge strane, izlagačima ostavilo mnogo više „prostora“ za razgovor i upoznavanje sa posetiocima koji su bili zainteresovani za ovaj vid poslovanja. Posebnu draž ovim susretima dalo je i to što su izlagači sa potencijalnim primaocima franšize mogli da pričaju, ne samo za štandovima, već i na terasi hotela, sa pogledom na more – u neposrednijoj, prijatnijoj i svakako manje formalnoj atmosferi.

Nezaobilazna – edukacija

Konferencije i panel rasprave su obavezni sadržaji ovakvih sajmova – to je prilika da ljudi koji razmišljaju o pokretanju sopstvenog posla „iz prve ruke“ čuju mišljenja stručnjaka i iskustva preduzetnika koji već rade ili razvijaju sopstvene franšizne sisteme.
Sajam u Opatiji nije bio izuzetak – ponudio je bogat program. Konferencija o franšiznom poslovanju, pokušala je da kroz konkretne primere, iz ugla i na osnovu iskustva postojećih davalaca i primalaca franšize, približi ovaj model poslovanja. Kako odabrati, a zatim i započeti posao kupovinom franšize, kako zaštititi franšizni koncept kao intelektualno vlasništvo i koliko je franšizing pravno regulisan, samo su neke od tema kojima su se bavili učesnici konferencije. Pored advokata i franšiznih konsultanata, kao neposredni "glasovi branše", pričali su vlasnici i predstavnici franšiznih brendova Redac point, IQS (I Quit Smoking), Pek-Snack, Body Creator i Surf’n’Fries.

Uniqa, Mladen Kapa

Foto: PROFIT system

Okrugli sto, koji je organizovala Hrvatska udruga za franšizno poslovanje, vodila je mr. sc. Ljiljana Kukec, predsednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje i potpredsednica Evropske franšizne federacije, a svoja mišljenja izneli su dr. Katalin Mandel, izvršna direktorka Mađarske franšizne asocijacije, dr.sc. Igor Pavlin, glavni sekretar Slovenačke asocijacije za franšizno poslovanje, Milan Ristić, samostalni savetnik pri Privrednoj komori Srbije i Igor Bogojević, direktor za Adriatic kompanije Profit systema i direktor Franchising portala Adriatik regije. Zanimljivo je da je diskusija o preduslovima za razvoj franšizinga vrlo brzo prerasla u diskusiju o preprekama za razvoj franšizinga, a većina sagovornika se složila da kočničar nije pre svega nedostatak finansija, već sam okvir – legislativni i opšti ekonomski ambijent. Takođe, ne manje važno, i nedovoljna edukacija o franšizingu u čitavoj regiji. Možda je šteta što je diskusija organizovana na engleskom jeziku, te joj je – i zbog toga – prisustvovalo relativno malo slušalaca.

Druga panel rasprava je bila posvećena izvorima finansiranja koji bi mogli da se iskoriste za podsticaj preduzetništva – fokus je u ovom slučaju bio na fondovima Evropske unije i bankarskim kreditnim programima. U okviru panela predstavljeno je i Udruženje komora regije Veneto, kao jedan od primera za dobru saradnju između Italije i Hrvatske.

Dobar početak

Kad se uzme u obzir da nijedna zemlja ovog regiona nema specijalizovan i samostalan sajam franšiza, pionirski pokušaj svih organizatora i partnera sajma u Opatiji je za svaku pohvalu. Prvi sajam je i trebalo da bude „opipavanje pulsa“, a danas, nakon dobrog iskustva, organizatori imaju pravo da se nadaju ne samo da će sajam postati tradicionalan događaj, već i da će nastaviti da traje kao smotra regionalnog karaktera. Put od hiljadu milja, uostalom, počinje prvim korakom.


Jaroslav Novák Wunderman
Nataša Bogojević
Novinar