05.06.2015

Dobar početak

Zainteresovani za franšizno poslovanje imali su krajem maja priliku da uživaju u Opatiji i da na prvom FEC-u upoznaju predstavnike struke, čuju štošta novo i, najvažnije, razgovaraju sa 10 franšiznih sistema.

Opatija je ne samo lep jadranski grad, već i grad velike kongresne tradicije. Decenijama su se ekonomisti stare Jugoslavije, a sada se, godinama, i ekonomisti Hrvatske, tu okupljaju na svojim godišnjim skupovima. Opatija je tako, može se reći, jedna od „ključnih reči“ kada se pomene ekonomija i „skup, kongres ili savetovanje“... Nije, međutim, samo tradicija, već i sama lepota kraja, izvanredan ambijent i, reklo bi se, odlično odabrano vreme za događaj (petak i subota, krajem maja) doprinelo da Opatija bude odabrana i za prvi sajam franšiza – FEC 2015 – koji je 29. i 30. maja održan u hotelu Royal.

Surf'n'Fries Fot. PROFIT system

Kad se uzme u obzir da nijedna zemlja ovog regiona nema specijalizovan i samostalan sajam franšiza, pionirski pokušaj svih organizatora i partnera sajma u Opatiji je za svaku pohvalu.

FEC je osimšljen kao sajam franšiza, finansijskih i konsultantskih usluga. Posebno raduje da su se u organizaciju uključile razne institucije – pored glavnog organizatora, Hrvatske gospodarske komore – Županijske komore Rijeka, u organizaciju su se uključile i Primorsko-goranska županija i Grad Opatija, zatim Hrvatska obrtnička komora, brojne turističke zajednice i – partneri. Upravo, podrška i prisustvo partnera bilo je posebno interesantno i važno – oko FEC-a su se okupili i Unioncamere Veneto, Hrvatska udruga za franšizno poslovanje, Financijska agencija FINA, a kao kuriozitet među njima, našao se i riječki fast-food lanac Surf’n’Fries, koji je samo u poslednje dve godine uspeo da „izveze“ svoj koncept na tržišta Austrije, Mađarske, Rumunije, Vijetnama i Norveške. Među medijskim partnerima sajma bila je i naša „matična kuća“, izdavač regionalnih Franchising portala – PROFIT system.

Sajmovi franšiza u regiji, pokazalo se, nemaju previše uspeha – ni jedna od zemalja regije kao da nije pronašla „magičnu formulu” za uspešan sajam. Tako je, bar pre samog FEC-a, izgledalo da će i ovaj pokušaj, bez obzira na odličan tim koji je stajao iza organizacije, biti tek delimično uspešan i ostati tek samo pokušaj. Na sreću, ima odličnih izgleda da to ne bude tako.

Pored brendova iz Hrvatske, kojih je bilo i najviše (8 sistema), svoje franšizne sisteme na FEC-u predstavila su i dva koncepta iz Srbije – što je važno i zbog toga što manifestaciji daje i preko potrebnu, regionalnu notu. Priliku za prezentaciju iskoristilo je i nekoliko konsultantskih kuća, advokatskih kancelarija i jedna banka, a štandove su imali i svi partneri sajma – u ovom slučaju, kako smo rekli, ne mali broj. Pored pomenutih organizatora, od kojih je svaki imao svoj štand, bili su tu još i Turistička zajednica Kvarnera,Turistička zajednica Grada Opatije, grupacija Milenij hoteli.

Od franšiznih sistema predstavili su se lanac mini pekara Peck-Snack, koncepti za mršavljenje Xtravaganza i Body Creator, samouslužna perionica veša LG Loundry Lounge, centar zdravlja Nado, kreatori inovativnog marketinškog alata Eco Point, pomenuti Surf’n’Fries, kao i još jedan brend iz Rijeke u usponu – King’s Caffe. Iz Srbije su stigli lanac mini pekara Mini Pani i Fly Fly Travel, turistička agencija specijalizovana za prodaju avio-karata.

MiniPani, Fly Fly Travel

Otvoreni za sve

Ono što se očekivalo i ostvarilo jeste da sajam najveći broj posetilaca privuče iz Hrvatske. Zainteresovanih je, međutim, bilo iz čitavog regiona – došli su iz Srbije, Makedonije, Crne Gore. Iako je ulaz bio slobodan, primetno je da je posećenost bila neuporedivo veća prvog dana, delimično i zbog toga što je jedan ovakav sajam – posvećen isključivo franšizingu – novina u ovom delu Hrvatske. Ne treba zanemariti ni to što su svi prateći programi – konferencija, okrugli sto i panel rasprava – kao i B2B susreti između izlagača i potencijalnih poslovnih partera, takođe održani prvog dana. Drugi dan sajma, jednostavno, ostao je „uskraćen“ za ovu vrstu sadržaja.

To je, s druge strane, izlagačima ostavilo mnogo više „prostora“ za razgovor i upoznavanje sa posetiocima koji su bili zainteresovani za ovaj vid poslovanja. Posebnu draž ovim susretima dalo je i to što su izlagači sa potencijalnim primaocima franšize mogli da pričaju, ne samo za štandovima, već i na terasi hotela, sa pogledom na more – u neposrednijoj, prijatnijoj i svakako manje formalnoj atmosferi.

FEC, Opatija

Nezaobilazna – edukacija

Konferencije i panel rasprave su obavezni sadržaji ovakvih sajmova – to je prilika da ljudi koji razmišljaju o pokretanju sopstvenog posla „iz prve ruke“ čuju mišljenja stručnjaka i iskustva preduzetnika koji već rade ili razvijaju sopstvene franšizne sisteme.
Sajam u Opatiji nije bio izuzetak – ponudio je bogat program. Konferencija o franšiznom poslovanju, pokušala je da kroz konkretne primere, iz ugla i na osnovu iskustva postojećih davalaca i primalaca franšize, približi ovaj model poslovanja. Kako odabrati, a zatim i započeti posao kupovinom franšize, kako zaštititi franšizni koncept kao intelektualno vlasništvo i koliko je franšizing pravno regulisan, samo su neke od tema kojima su se bavili učesnici konferencije. Pored advokata i franšiznih konsultanata, kao neposredni "glasovi branše", pričali su vlasnici i predstavnici franšiznih brendova Redac point, IQS (I Quit Smoking), Pek-Snack, Body Creator i Surf’n’Fries.

Peck-Snack, Xtravaganza

Foto: PROFIT system

Okrugli sto, koji je organizovala Hrvatska udruga za franšizno poslovanje, vodila je mr. sc. Ljiljana Kukec, predsednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje i potpredsednica Evropske franšizne federacije, a svoja mišljenja izneli su dr. Katalin Mandel, izvršna direktorka Mađarske franšizne asocijacije, dr.sc. Igor Pavlin, glavni sekretar Slovenačke asocijacije za franšizno poslovanje, Milan Ristić, samostalni savetnik pri Privrednoj komori Srbije i Igor Bogojević, direktor za Adriatic kompanije Profit systema i direktor Franchising portala Adriatik regije. Zanimljivo je da je diskusija o preduslovima za razvoj franšizinga vrlo brzo prerasla u diskusiju o preprekama za razvoj franšizinga, a većina sagovornika se složila da kočničar nije pre svega nedostatak finansija, već sam okvir – legislativni i opšti ekonomski ambijent. Takođe, ne manje važno, i nedovoljna edukacija o franšizingu u čitavoj regiji. Možda je šteta što je diskusija organizovana na engleskom jeziku, te joj je – i zbog toga – prisustvovalo relativno malo slušalaca.

Druga panel rasprava je bila posvećena izvorima finansiranja koji bi mogli da se iskoriste za podsticaj preduzetništva – fokus je u ovom slučaju bio na fondovima Evropske unije i bankarskim kreditnim programima. U okviru panela predstavljeno je i Udruženje komora regije Veneto, kao jedan od primera za dobru saradnju između Italije i Hrvatske.

Dobar početak

Kad se uzme u obzir da nijedna zemlja ovog regiona nema specijalizovan i samostalan sajam franšiza, pionirski pokušaj svih organizatora i partnera sajma u Opatiji je za svaku pohvalu. Prvi sajam je i trebalo da bude „opipavanje pulsa“, a danas, nakon dobrog iskustva, organizatori imaju pravo da se nadaju ne samo da će sajam postati tradicionalan događaj, već i da će nastaviti da traje kao smotra regionalnog karaktera. Put od hiljadu milja, uostalom, počinje prvim korakom.

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank