Sa godišnjeg skupa primalaca master franšize brenda Husse u Stokholmu:
Primalac master franšize iz Srbije vraća se sa priznanjem za izuzetan rast prodaje
Utorak
03.10.2017.
Sa redovnog godišnjeg sastanka primalaca master franšize, Husse Srbija donosi preporuke za bolje poslovanje, ali i jedno priznanje.
 

Jedna od karakteristika po kojoj je prepoznatljiv franšizni sistem Husse jeste redovno godišnje okupljanje primalaca master franšize na kojima se uglavnom razmenjuju ideje i iskustva. Tako je nedavno bilo i u Stokholmu, kada se ne samo proslavljalo 30 godina postojanja ovog švedskog brenda hrane i proizvoda za kućne ljubimce, već se razgovaralo i o novim trendovima na tržištu. Kao i svake godine, najboljim nacionalnim franšiznim timovima dodeljena su priznanja.

Razmenom informacija do boljih rezultata

Saša Milutinović, primalac master franšize za teritoriju Srbije, kaže da su takvi sastanci dragoceni, jer je izuzetno korisno, ali i pravo zadovoljstvo deliti različite informacije koje, na kraju dana, dovode do vidljivih rezultata. Tržišta na kojima Husse posluje su, prema njegovim rečima, veoma različita – i po strukturi korisnika i po vrsti proizvoda koji se prodaju, ali i mentalitetu klijenata – stoga su i iskustva i informacije koje sa na ovakvim sastancima dele, raznolika i dragocena.

Bilo je mnogo tema o kojima smo razgovarali, a jedna se bavila i time ko je idealan primalac Husse franšize. U okviru prezentacije našla se slika našeg primaoca franšize Dejana Jakovljeva. Bili smo jako ponosni zbog toga. Ideja davaoca franšize, matične kompanije iz Švedske, jeste da se od 2019. pravi skup na kojem će, osim primalaca master franšize, prisustvovati i najbolji primaoci pojedinačne franšize iz svih zemalja, sve kako bismo delili među sobom što više informacija i unapređivali poslovanje – kaže Saša Milutinović.

Osim što je „dao“ primaoca za primer, Husse Srbija je ove godine dobio i priznanje za rast prodaje koji je bio veći od prosečnog rasta grupe. Srbija se našla u društvu nekoliko zemalja, ali je samo u SAD ostvaren veći rast prodaje nego u Srbiji. – Priznanja mnogo znače! Prvo priznanje smo dobili prošle godine u Madridu, takođe na godišnjem sastanku, i tada smo nagrađeni za najbolji marketing na terenu. Sada za ostvareni rast. Takva vrsta priznanja motivišu da radimo još više – kaže Milutinović.

Jača i uloga distributera

Husse je u nekim zemljama, poput Poljske i Francuske, gotovo u potpunosti razvio franšiznu mrežu, pa je na ovogodišnjem sastanku sugerisano da pojedinačni primaoci franšize što više razvijaju mrežu distributera. To je naročito preporuka za one koji imaju preveliki obim posla ili suviše razuđenu teritoriju. – Mi imamo oba primera. Dejan Jakovljev, koji pravi najveći obrt, ima mnogo klijenata i ne može da postigne da pridobije nove, a distributeri mu mogu pomoći u tome. S druge strane, imamo primaoca za Šumadijski okrug koji živi u Aranđelovcu, ali pokriva i Topolu i Kragujevac. Njemu sigurno nije zgodno da u isto vreme radi promocije u Kragujevcu i širi mrežu klijenata. Za ovakve slučajeve, idealno rešenje su distributeri – objašnjava on.

U Poljskoj, na primer, već posluje 50 primalaca franšize i 150 distributera. Odnos sa distributerima se definiše ugovorom, on ne mora da bude pravno lice i njegov radni odnos je fleksibilan. Obaveze za distributera postoje, ali su one manje nego za primaoce franšize, s tim da i distributeri, na primer, moraju da štite brend i poverljivost podataka, te da prolaze obuku – kako o prodaji, tako i o samim Husse proizvodima koje nude.

Distributer kupuje startni paket u vrednosti od oko 250 evra. Za to dobija radna odela i reklamni materijal, a poželjno je da mu se izbrendira auto, da bi mogao bolje da se predstavi krajnjim korisnicima. Što se tiče kupaca, njima je potpuno svejedno ko će im dostavljati hranu jer je način poslovanja isti. Distributer treba daleko manje da uloži u pokretanje posla, ali to znači i da će zarada biti manja. Ipak, ovo je zanimljiv dodatni posao. S druge strane, razvijanjem mreže Husse distributera, primaoci franšize dobijaju bolje uslove pri nabavci robe – objašnjava Milutinović.

Iz Stokholma su došle i preporuke šta bi trebalo unaprediti u komunikaciji s kupcima, ali i koje su linije hrane za kućne ljubimce sada u trendu. – I to su novine koje stižu na tržište Srbije. Sada je, na primer, novi globalni trend da se hrana pravi bez žitarica, i takvi proizvodi su već dostupni i domaćim potrošačima. Uvek sa zadovoljstvom ističemo i ponavljamo da je Husse hrana istog kvaliteta svugde u svetu, i da po tom pitanju nema kalkulacije niti dileme isti kvalitet distribuira se na svim tržištima, nezavisno da li je reč o razvijenim ili nerazvijenim tržištima. Sve se proizvodi u istoj fabrici pod nadzorom švedskog Husse-a, kao davaoca franšize, i kvalitet je uvek na prvom mestu. Sa Šveđanima se o svemu može pregovarati, ali nikada o kvalitetu! – kaže Milutinović.

Jačanje domaćeg tima

Nakon sastanka u Stokholmu održan je i skup primalaca franšize u Srbiji, na kojem se razgovaralo upravo o novinama koje treba sprovesti i u Srbiji. – U Srbiji će početi takođe da se razvija mreža distributera i primaoci franšize će dobiti bolje uslove za poslovanje – što je naišlo na opšte odobravanje. Paralelno, nastavljamo da razvijamo i franšiznu mrežu. Upiti svakodnevno stižu – kaže Milutinović.

Budući da u Srbiji obim posla i broj primalaca franšize raste, Husse Srbija je dobio novog člana tima – Mariju Bjelotomić koja je prevashodno zadužena za razvoj mreže, komunikaciju sa primaocima franšize i direktan rad sa njima. – Pošto u mreži sada imamo osam primalaca franšize, odlučili smo da se jedna osoba posveti isključivo radu sa njima i da im bude podrška u svakodnevnom poslovanju – kaže Milutinović.

Husse je do skora bio uglavnom prepoznat kao evropski brend, ali se u međuvremenu mreža proširila na svim kontinentima. Naglasak će, kako kaže Milutinović, u narednom periodu biti na azijskom tržištu. Husse je trenutno prisutan u više od 40 zemalja sveta, a od zemalja ovog regiona, pored Srbije, posluje i u Sloveniji, Hrvatskoj i Makedoniji.


Vesna Lapčić
saradnik