Pariz u znaku franšiza

Franchise Expo Paris / U okviru nacionalnog paviljona, u Parizu će se predstaviti i franšizni sistemi iz Srbije – škola mentalne aritmetike SuanPan, modni brend 925 i centar za negu kućnih ljubimaca Sasha Riess
Nedelja
25.03.2018
Dvadeset petog marta počinje najveća evropska franšizna smotra – Sajam franšiza u Parizu. Koji su se trendovi izdvojili i šta će obeležiti naredna četiri dana posvećena franšiznom poslovanju?
 

Sajam franšiza u Parizu – Franchise Expo Paris – svake godine privuče na desetine hiljada preduzetnika koji su u potrazi za dobrim idejama i proverenim konceptima za pokretanje posla. Na ovogodišnjem 37. izdanju sajma, koji će trajati od nedelje 25. marta do srede 28. marta, predstaviće se više od 550 izlagača, među kojima će biti 460 franšiznih sistema iz više od 25 zemalja. – Trideset pet hiljada investitora i preduzetnika svake godine poseti Sajam franšiza u Parizu. S ovako velikim brojem izlagača, koji pokrivaju gotovo 90 branši, i među kojima se nađe više od 150 brendova iz inostranstva, sajam postaje globalna pozornica za afirmaciju franšiznog poslovanja – kaže Silvi Godi, direktorka Franchise Expo Paris.

Za 140 franšiznih sistema ovogodišnji sajam će biti i prilika da se prvi put predstave potencijalnim primaocima franšize. U svakom od sektora, pak, izdvojiće se sistemi koji privlače pažnju inovativnim i uspešnim konceptima.

Automobili, bicikli, motorcikli

Vodeći igrači u ovom sektoru u Francuskoj su brendovi kao Feu Vert, Midas, Norauto, Point S, Roady, Speedy i Doc Biker, a koncepti na koje bi ove godine posebno trebalo obratiti pažnju su sistemi za ugradnju auto-stakala (France Pare-Brise i Chrono Pare-Brise) i auto-perionice (Blue Elephant, Lav’Car). Ne treba zaobići ni sisteme za prodaju električnih bicikala, među kojima se izdvajaju Wattitud i Maa Bikes.
Inače, u ovom sektoru, koji na tržištu Francuske generiše promet od 2,58 milijardi evra, posluju 83 franšizna sistema s ukupno 7.886 primalaca franšize.

Gradnja i adaptacija

Sa 1.458 primalaca franšize i 58 sistema ovaj franšizni sektor u Francuskoj ostvari promet od 0,89 milijardi evra. Koncepti koji u ovom trenutku privlače najviše pažnje su usmereni na uređenje dvorišta i okućnice (DSM, Daniel Moquet Signe Vos Allées, Rénoval, Vertige i Agir Rénovation), ali i automatizaciju u kućnom prostoru. – Ovaj sektor u poslednje vreme osnažuju i sistemi usmereni na obnovljivu energiju i održive konstrukcije, tako da sektor građevinskih radova može da ponudi vredne ideje i koncepte za pokretanje posla – kaže Silvi Godi.

Koliko su gradnja i adaptacija dinamične branše, svedoči i činjenica da dva od tri franšizna sistema koja budu nominovana za nagradu „Otkriće godine“ (Révélations de la Franchise) dolazi upravo iz ovog sektora, uključujući i pobednika – Préservation du Patrimoine osvojio je prvu nagradu za svoja energetski efikasna rešenja pri renoviranju stambenog prostora.

HoReCa

Ovo je svakako jedan od najdinamičnijih sektora koji će na ovogodišnjem sajmu u Parizu imati i najveći broj predstavnika – čak 20% od ukupnog broja izlagača. Osnovni trend je porast broja koncepata koji nude jedan proizvod, kao što su, recimo, palačinke, i samo u ovom sektoru predstaviće se pet sistema Ar Poul Gwen, Ar Preti, Framboise, Paye Ta Crêpe i Fête à Crêpe. U modi su, takođe, i pomfrit barovi kao što su Frituur, Queen’s Chips i Frite Alors.

Popularni su i koncepti zasnovani na azijskoj, mediteranskoj, a ove godine posebno, na meksičkoj kuhinji. Azijska će imati nekoliko predstavnika – Pitaya, Santosha, My Wok i Sushi Wok, dok će mediteransku kuhinju približiti brendovi Artespañol, Canas y Tapas i Couscous Party. Brendovi kao što su Tacos Avenue New School Tacos poznati su po omiljenom specijalitetu meksičke kuhinje, dok je Nachos Mexican Grill nominovan za nagradu „Otkrovenje godine“, takmičenje posvećeno afirmaciji novih franšiznih koncepata koji su se na tržištu izdvojili po inovaciji i kvalitetu poslovanja. – Italija, pak, prednjači po broju i raznovrsnosti sistema u ovom sektoru, što potvrđuje i izbor izlagača na ovogodišnjem sajmu – od kafića, preko specijalizovanih prodavnica kafe do tradicionalnih restorana i picerija – primećuje Silvi Godi.

Na tržištu Francuske, s druge strane, u sektoru restorana brze usluge posluje čak 200 lanaca, koji imaju 5.166 primalaca franšize i ukupan promet od 4,54 milijarde evra. Tematski restorani generišu promet od 1,58 milijardi evra i razvijaju se pod brendovima 97 franšiznih sistema. Hotelska industrija učestvuje u franšiznom sektoru sa 30 brendova.

Lepota, zdravlje i fitnes

Sa gotovo 50 izlagača na ovogodišnjem sajmu, što je za 160% više u odnosu na 2017, ovaj sektor beleži snažan rast, a predstavljaće ga vodeći sistemi iz oblasti fitnesa i sporta – Fitness Park, L’Orange Bleue, Gigafit, Freeness i Keep Cool. Na sajam se ponovo vraća i inovativni koncept iz Italije iz oblasti akvabiciklizma 1° Eau Fitness Marima, a novi izlagač biće spa i sauna centar Les Bains de Marrakech.

Moda i modni dodaci

Sa više od 40 predstavljenih brendova, ovaj sektor ulazi u 10 najzastupljenijih na sajmu (8%). Brendovi koji se prvi put pojavljuju su Kaporal, Pataugas, Besson Chaussures, Jennyfer, NAF NAF, Grain de Malice, DDP, LPB Woman, Un Jour Ailleurs i O Bag, a ne treba zaboraviti da se ove godine, u okviru nacionalnog paviljona Srbije, na sajmu u Parizu pojavljuje i 925, modni brend specijalizovan za košulje.

Najnovije trendove u modi za decu predstaviće brendovi Bébé 9, Orchestra, Kickers, Z, Kidiliz, La Compagnie des Petits. Moda je sektor sa ubedljivo najvećim brojem franšiznih brendova na tržištu Francuske – čak 358. U ovom sektoru radi i 7.083 primaoca franšize, a ukupni promet dostiže vrednost od 4,10 milijardi evra.

Nekretnine

Više od 20 franšiznih brendova iz ovog sektora potvrdilo je učešće na sajmu, što uključuje i neke od velikih igrača kao što su Orpi, Guy Hoquet l’Immobilier, Era Immobilier, L’Adresse i Stéphane Plaza Immobilier. Novina koja će obeležiti ovogodišnje izdanje je veliki broj biznisa koji se bave savetovanjem i edukacijom agenata za nekretnine. – Ovaj sektor je izrazito konkurentan – kaže Silvi Godi – stoga, i nije čudo što poslednjih godina teži profesionalizaciji usluge i podsticanju dodatne prodaje. Samo na tržištu Francuske u sektoru nekretnina posluje 56 franšiznih sistema, sa 3.359 primalaca franšiza i prometom od 1,35 milijardi evra.

Prodaja i distribucija hrane

Ovaj sektor će imati 16% izlagača na sajmu, što uključuje klasične prehrambene lance, ali i razne specijalizovane prodavnice kao što su vinoteke, prodavnice čokolade ili pekare (koje su ove godine naročito brojne). Među vinotekama izdvajaju se Nicolas, Cavavin, Bibovino, Inter Caves, La Vignery, Vins sur 20, ali i baltički sistem Easy Wine. Između ostalih, pekare će predstavljati brendovi Feuillette, La Mie Câline, Les Fournils de France, Ange Boulangerie i Boulangerie Louise, a proizvođače i porodavce čokolade Jeff de Bruges, De Neuville, Réauté Chocolat i Des Lis Chocolat i drugi.

Vodeći igrači su, svakako, veliki distributivni trgovački lanci kao Auchan, Carrefour, Casino, Système U ili Les Mousquetaires (Intermarche), a franšizing je, zapravo, dominantna strategija razvoja u ovom sektoru. Poslednjih godina, povećava se i broj prodavnica organske hrane i manje poznatih brendova supermarketa. U sektoru prodaje i distribucije hrane u Francuskoj posluju 182 mreže, sa 14.980 primalaca franšize, koji ostvare promet od 19,10 milijardi evra.

Specijalizovani biznisi

Ovaj sektor, zapravo, uključuje biznise koji su posvećeni svim vrstama zabave. – Ljudi će uvek rado dati novac za nešto što ih opušta i razonodi, čak i za vreme teških godina – napominje Silvi Godi i dodaje da su u ovom sektoru naročito popularni escape rooms, igraonice i karaoke barovi. Oblasti kao što su „uradi sam“ (DIY) i kreativne radionice biće predstavljene brendovima Mondial Tissus, Singer, Self Tissus... U Francuskoj, ovom sektoru pripada 170 franšiznih sistema, sa 8.092 primaoca franšiza i prometom od 5,88 milijardi evra.

Uređenje doma, nameštaj i dekoracija

Ove godine na sajmu u Parizu će se predstaviti 35 franšiznih sistema iz ove oblasti, a među njima biće La Compagnie du Lit, Natuzzi Italia, Interior’s i Carré d’Artistes. Sisteme koji su specijalizovani za projektovanje kuhinja predvodiće neki od najboljih francuskih brendova kao Mobalpa, Socoo’c, Schmidt, Ixina, Cuisines Plus, Aviva Cuisines i Cuisinella.
– Procvat „uradi sam“ brendova, kao i brendova kućne dekoracije i nameštaja, rezultat je opšteg, snažnog interesovanja za uređenje doma koje već godinama vlada u Francuskoj. Tržište cveta, a sistemi iz ovog sektora, suočeni s domaćom i inostranom konkurencijom, neprestano rade na novim idejama i rešenjima – objašnjava direktorka sajma u Parizu. U ovom sektoru u Francuskoj deluje 118 franšiznih sistema, sa 3.836 primalaca franšiza i prometom od 7,08 milijardi evra.

Usluge za individualne i poslovne klijente

Ovaj sektor, sa gotovo 70 izlagača, drugi je najzastupljeniji sektor na ovogodišnjem sajmu (14%), koji je, pri tom, dao i najveći broj novih sistema, prvi put predstavljenih u Parizu. Što se tiče usluga za individualne klijente, sektor brige o deci doživljava pravi procvat, a među brendovima koji se bave edukacijom dece, naći će se i SuanPan, škola mentalne aritmetike iz Srbije. Što se tiče usluga za poslovne klijente, HR i koučing, sektor će predstavljati Action Coach, ISNP, Engage & Grow– Tržište usluga za individualne i poslovne klijente je dugoročno i konstantno beleži rast – napominje Godi. – Sve se više pojavljuje sistema specijalizovanih za jednu vrstu usluge – od finasija i osiguranja, preko brige o starijima i deci do dodatne edukacije – zaključuje Silvi Godi.


Franchise Expo Paris / Jedan od štandova na sajmu franšiza u Parizu
Nataša Bogojević
Novinar