Bum na tržištu kućnih ljubimaca

Sa godišnjeg skupa / Okupljanje primalaca franšize je značajno zbog razmene iskustava, sticanja novih znanja i postavljanja smernica daljeg rada
Ponedeljak
18.03.2019.
Zašto će ove godine fokus biti na razvoju mreže distributera, o čemu je bilo reči na godišnjem sastanku primalaca franšize i kakvi su rezultati postignuti, govori Saša Milutinović, primalac master franšize brenda Husse
 

Franšizni sistem Husse, proizvođač i distributer hrane za kućne ljubimce, napravio je pomak ka vrhu ovogodišnje liste Top 100 svetskih franšiza koju objavljuje FranchiseDirect i to za 23 pozicije. Trenutno, Husse zauzima 43. poziciju. – Rast broja franšiza postignut je u svakoj zemlji u kojoj Husse posluje – kaže Saša Milutinović, primalac master franšize, zadužen za teritorije Srbije i Crne Gore. On franšiznu mrežu razvija već šest godina, ima devet primalaca u Srbiji i jednog primaoca franšize u Crnoj Gori.

Kakvi su poslovni rezultati postignuti u 2018? Da li je i tržište Srbije u skladu sa ovim svetskim rezultatima koje postiže Husse?

Husse je u Srbiji ostvario rast prometa za 30 odsto. U apsolutnim brojkama, promet je iznosio oko 20 miliona dinara u 2018. naspram 15 miliona dinara u 2017. Toliki rast nije teško postići kada ste na početku poslovanja, ali u šestoj godini rada to je zaista dobar rezultat.

Pored hrane za pse po kojoj je prepoznatljiv, Husse proizvodi i distribuira hranu za mačke i konje? Kakav je odnos u prodaji?

Statistika u svim zemljama je skoro identična – 90 odsto prodaje jeste hrana za pse po kojoj smo, kako ste rekli, prepoznatljivi, a ostalih deset odsto čini hrana za mačke i konje.

Nedavno je održan i godišnji skup primalaca franšize u Srbiji. O čemu ste razgovarali i koliko su takvi skupovi značajni za mrežu?

Održavanje godišnjih skupova u Husse sistemu je tradicija, kako na globalnom nivou, kada se sastaju uglavnom primaoci master franšize, tako i u svakoj zemlji pojedinačno. Okupljanje je značajno zbog razmene iskustava, sticanja novih znanja i postavljanja smernica daljeg rada.

Ove godine su na skupu održanom 19. i 20. februara u prostorijama Kinološkog saveza Srbije – koji nam je besplatno ustupio prostorije, osim primalaca iz Srbije, učestvovali i dvojica kolega iz Bosne i Hercegovine, nosioci master franšize za tu teritoriju. Specijalan predavač je došao iz centrale kompanije Husse, reč je o Tini Labruto Hartmer, koja je održala predavanje o novim proizvodima brenda Husse. Pored toga, imali smo i višečasovni vebinar iz oblasti IT-ja – slušali smo predavanje o novim tehnologijama, mobilnim platformama, a sve u cilju bolje marketinške promocije u digitalnom svetu.

Inače, najviše pažnje smo na ovom sastanku posvetili upravo temi marketinga. Centrala je odlučila da stimuliše sve primaoce da budu marketinški aktiviniji te je donela odluku da podrži ideje i predloge koji dođu od primalaca franšize. Naime, ideja je da trećinu budžeta za određenu marketinšku aktivnost, koju predložimo i oko koje se usaglasimo da nam je potrebna, finansira centrala, trećinu bi finansirao primalac master franšize, a ostatak svi primaoci pojedinačnih franšiza zajedno. Mi trenutno pravimo biznis plan i predlog koje bi to aktivnosti bile najbolje za nas u Srbiji.

Kakva su očekivanja za ovu godinu po pitanju širenja mreže i rasta prometa?

Predvideli smo ambiciozan, ali i realana plan rasta prometa od 20 odsto. Kada je reč o širenju mreže, ove godine ćemo staviti fokus na širenje kroz angažovanje distributera, što dosta podstiče i centrala kao praksu koja se dobro pokazala. Naime, postojeći primaoci se stimulišu da angažuju distributere, na osnovu toga dobijaju dodatni rabat za proizvode, a njima se oslobađa vreme da pridobiju više klijenata, razvijaju marketing i samim tim povećavaju obrt i ostvaruju veći rast. U našoj mreži dva primaoca franšize već su angažovala distributere.

Takođe, i mi kao master primalac ćemo krenuti u tom smeru, pa ćemo za teritorije na kojima nemamo primaoce tražiti distributere, koje ćemo, zapravo, mi angažovati. Već imamo upite, najviše iz Vojvodine.

Zašto ste se odlučili da stavite fokus na distributere?

Imam utisak da je ljudima teško da se odluče da pokrenu sopstveni posao. Strah ih je od neuspeha iako, kada je reč o našoj kompaniji, Husse veoma uspešno posluje u Srbiji već sedmu godinu.

Naravno, imali smo ljude koji su odustajali, ali da sve zavisi od primaoca franšize i njegovog rada, najbolje pokazuje primer našeg najboljeg primaoca franšize Dejana Jakovljeva, zaduženog za beogradsku Opštinu Čukarica. Dejan je preuzeo tu opštinu od primaoca koji je odustao i koji je svojevremeno smatrao da ne postoji prostor da se napravi neki značajan rast. Dejan danas pravi obrt od 700.000 dinara mesečno po maloprodajnim cenama. Dakle, on je na istoj teritoriji na kojoj smo imali već primaoca koji je odustao, napravio neverovatan rezultat. Upravo je to primer da se uz dobar pristup može ostvariti i dobra zarada. Inače, Dejan je vrlo brzo odlučio da kupi prava za još jednu teritoriju – Novi Beograd.

Šta nam govore sve ove brojke u pogledu tržišta kućnih ljubimaca?

Svet kućnih ljubimaca se razvija sve više. Primetio sam da ni ranije na listama na kojima se rangiraju franšize nije bilo mnogo sistema iz ove oblasti. Na najnovijoj listi portala Francihe Direct, rangirano je nekoliko sistema kojima su fokus kućni ljubimci. To, naravno, ima veze sa tim što se sve više biznisa okreće poslovanju kroz franšizu, ali i time što samo tržište kućnih ljubimaca raste.

Kada je reč o Srbiji, daću vam jedan interesantan podatak. Kinološki savez Srbije je u 2017. izdao 33.000 rodovnika za pse, a prošle godine 36.000. To znači da je rođeno ili registrovano 36.000 novih pasa, pri čemu treba da imamo na umu da se ne registruju svi psi niti se izdaju rodovnici za sve. Pri tom, o tržištu mačaka se ništa ne zna jer ne postoji nikakva statistika.


Saša Milutinović / Predvideli smo ambiciozan, ali i realana plan rasta prometa od 20 odsto. Kada je reč o širenju mreže, ove godine ćemo staviti fokus na širenje kroz angažovanje distributera, što dosta podstiče i centrala kao praksu koja se dobro pokazala.