Vest o novih 1.000 radnih mesta do kraja godine i veća proizvodnja u fabrici koju je Benetton kupio prošle godine, obradovala je tekstilce, ali za vlasnike 60 partnerskih radnji to ne znači povoljnije uslove nabavke.
Ponedeljak
15.10.2012.
Bez obzira što italijanska kompanija Benetton planira da poveća proizvodnju u svojoj fabrici u Nišu, njihovi partneri u maloprodaji na srpskom tržištu neće od toga imati značajniju korist.
 

Benetton (Beneton) je u Srbiji prisutan od 1990, kroz partnerski sistem. Master franšizu za tržište jugoistočne Evrope kojem pripada i Srbija ima italijanska kompanija Chemico Trieste (Kemko Trst) u vlasništvu Sven Bichlera (Sven Bihler). U Srbiji partnerski sistem trenutno čini oko 60 partnerskih jedinica – prodavnica u Beogradu, Novom Sadu, Nišu, Čačku, Kragujevcu i Užicu, od čega su 4 sopstvene jedinice. Naime kompanija Chemico Trieste je i sama osnovala mešovito srpsko-italijansko preduzeće u Srbiji - Beocolor Chemco - u čijem su vlasništvu pomenute četiri poslovne jedinice odnosno prodavnice.

Poslovni model Benetton Grupe inače podrazumeva distribuciju robe kroz dva kanala: veleprodaja, kako ga kompanija naziva a predstavlja prodaju preko partnerskog sistema, i direktnu prodaju. Benettonov partnerski sistem baziran je na mreži nezavisnih partnera koje na određenoj teritoriji koordiniše nezavisni predstavnik prodaje – poput gospodina Bichlera, koji je predstavnik za Jugoistočnu Evropu. Benetton, zarad direktne prodaje, otvara i radnje u sopstvenom vlasništvu, ali samo u većim gradovima poput Tokija ili Los Anđelesa, u kojima su neophodne velike investicije.

Petar Cvijić, direktor i manjinski suvlasnik kompanije Beocolor Chemco kaže, povodom vesti o širenju proizvodnje i novim radnim mestima sa početka teksta - da je roba koja se proizvodi u Srbiji namenjena za izvoz. - Vlasnici Benetton radnji u Srbiji će robu i dalje dobijati iz glavnog magacina smeštenog u Trevizu po fabričkim cenama - objašnjava nam Cvijić.

Partnerski sistem Benetona u Srbiji, neće dakle osetiti značajnije benefite od proizvodnje u Srbiji – sem kroz eventualnu povećanu kupovnu moć, jer ipak svako novo radno mesto nosi i boljitak celoj ekonomiji. Cvijić kaže da su, inače, uslovi za pristupanje sistemu, i otvaranje Benetton radnji, veoma strogi i zahtevaju solidnu investiciju. - Kompletan nameštaj i rasveta se naručuju u Italiji, a građevinski radovi se izvode po nacrtima arhitekti iz Italije - kaže on. Takođe, partneri su u obavezi da robu nabavljaju od Benettona i sve maloprodajne cene, ali i cene na popustima i sniženjima, prema Cvijićevim rečima, diktira Benetton grupa - kako partneri ne bi bili jedni drugome konkurencija. Opet, ovako postavljen sistem lišava partnera plaćanja naknada koje su sastavni deo kod, recimo, franšiznih sistema – partneri ne izdvajaju čak ni naknadu za marketing.

Benetton Grupu čine brendovi United Colors of Benetton, Undercolors of Benetton i Sisley. United colors of Benetton je prisutan u 120 zemalja i širom sveta ima više od 6.500 radnji. Godišnje proizvede oko 150 miliona odevnih predmeta i ostvari oko dve milijarde evra prometa. Na razvijenim tržištima Grupa generiše ukupno 74 odsto prihoda dok se ostatak ostvari na tržištima u razvoju.


Vesna Lapčić
saradnik