08.08.2014

Magija pisane reči

Da biste postali vlasnik izdavačke kuće, ponekad nisu potrebne ogromne investicije...

Šolje, majice ili kalendari sa fotografijama i imenima određenih osoba – samo su neke od popularnih i prikladnih sitnica koje se najčešće kupuju za poklon. Izdavačka kuća „Plavi slon“ (Modry slon) iz Češke je, međutim, otišla korak dalje i pre 16 godina objavila prvu „personalizovanu“ knjigu. Ideja je, u suštini, bila vrlo jednostavna – junaci knjige su postajale „stvarne“ osobe – deca, ili odrasli, kojima je poklon bio namenjen i za koje se knjiga štampala po narudžbi.

Plavi slon, personalizovane knjige Fot. Modrý slon

Od 1998. godine do danas izadavačka kuća „Plavi slon“ je izdala 20 originalnih naslova, napisanih i ilustrovanih za inovativni koncept „personalizovanih“ knjiga po narudžbi. Svaki od ovih naslova je postao bestseler.

Koncept je vrlo brzo postao popularan u Češkoj – ideja je privukla mame i tate koji su, u potrazi za idealnim poklonom za decu, ponekad bili primorani da potroše i više od svojih mogućnosti. „Plavi slon“ je ponudio kreativnu i jedinstvenu alternativu igračkama, za koju nije bilo potrebno izdvojiti ogromnu svotu novca. Međutim, ono što je ovom konceptu donelo najviše hvale, bila je činjenica da su deca knjige – rado čitala. A zatim, da su počela više da čitaju i druge knjige. Češki Institut za unapređivanje obrazovanja i Ministarstvo za obrazovanje, mlade i sport podržali su projekat i ocenili ga kao jedan od „najstimulativnijih načina za promociju čitanja kod mladih“.

Sa popularnošću, rasla je i potražnja. Da bi uspeli da pokriju celo tržište, izdavačka kuća je razvila i ponudila franšizu. Jedan primalac franšize pokrivao je gradove ili oblasti sa najmanje 200.000 stanovnika. U Češkoj, trenutno, imaju 31 primaoca franšize, a koncept su „izvezli“ i na tržišta Slovačke i Poljske. Sada su zainteresovani da primaoce master franšize pronađu i u zemljama ovog regiona.

Za pokretanje posla nisu potrebni posebni uslovi – većina primalaca franšize ovaj posao vodi od kuće, ali poslovnica može da bude smeštena i u tržnom centru ili knjižari. Sve što primalac franšize treba da ima su kompjuter, laserski štampač i klamerica. Davalac franšize obezbeđuje softver i određenu količinu polugotovih proizvoda koji su potrebni za štampanje knjiga po narudžbini.

Iskustvo pokazuje da se investicija vraća vrlo brzo. Mesečna zarada svakako najviše zavisi od truda i umešnosti primaoca franšize, i može da se kreće od 200, pa do 1.500 evra – kaže Rafał Kwiatkowski, direktor razvoja u izdavačkoj kući „Plavi slon“. – Treba računati na to da prodaja knjiga značajno raste za vreme praznika, pre kraja školske godine, pa i pre Dana zaljubljenih, kada se knjige kupuju čak i za odrasle – dodaje Kwiatkowski.

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank