Franšiza održava poslovanje

Utorak
15.09.2015.
Intermarché se povlači sa tržišta ovog regiona. Fokus se premešta na tržišta Zapadne Evrope.
 

Kako su ovih dana preneli mediji, francuski trgovinski lanac Intermarché je blizu sklapanja dogovora o prodaji svojih devet Interex prodavnica u Srbiji. Intermarché se već 2012. povukao sa tržišta Rumunije, prošle godine je izašao s Kosova i iz Bosne i Hercegovine, a sada čeka odobrenje komisije za zaštitu konkurencije kako bi svoje supermarkete u Srbiji prodao domaćem trgovinskom lancu Aman.

Poljska je jedino centralnoevropsko tržište na kojem će Intermarché nastaviti razvoj. To i nije veliko iznenađenje, budući da je Intermarché jedan od najvećih trgovinskih lanaca u Poljskoj, koji broji više od 220 supermarketa.

Povlačenje sa Balkana, kako prenose francuski mediji, strateška je odluka kompanije. Francuski lanac će se od sada fokusirati na matično tržište i zemlje Zapadne Evrope, poručuju iz sedišta kompanije, a jedino centralnoevropsko tržište na kome će Intermarché nastaviti razvoj mreže biće Poljska. 

Svi za jednog, jedan za sve

Za razliku od zemalja Balkana, u kojima je nastupao direktno, na ostalim tržištima na kojima trenutno posluje – Francuskoj, Portugaliji, Belgiji i Poljskoj – Intermarché se vrlo uspešno razvija putem franšize. Pod svoje okrilje je okupio hiljade nezavisnih preduzetnika koji samostalno otvaraju i vode trgovine, ali pod brendom i po standardima lanca.
Kao što je karakteristično za ovu vrstu poslovne saradnje, pristupanjem franšiznom sistemu, nezavisni trgovci dobijaju niz povoljnosti: nabavku po najnižim cenama, proveren izbor dobavljača, razrađenu logistiku, pomoć oko vođenja posla, zapošljavanja i obuke radnika, marketinga... Međutim, kriterijumi za otvaranje Intermarché-ove franšize i standardi koji se zatim moraju poštovati, u određenim aspektima, prevazilaze uobičajene zahteve franšiznih/partnerskih sistema iz branše. Po tome je Intermarché specifičan sistem.

Potencijalni primalac franšize, za početak, treba da ima značajan kapital za pokretanje posla, a u zavisnosti od formata trgovine i tržišta, investicija može da se kreće od sto hiljada do nekoliko stotina hiljada evra. Kompanija, istina, od početka pomaže kandidatima da pronađu najpovoljnije izvore finansiranja, a zatim i otplaćivanja kredita. S druge strane, primalac franšize ulaže novac tek i jedino kad nadzorni odbor kompanije odobri lokaciju za otvaranje supermarketa, i nakon što primalac prođe šestomesečnu obuku (u Francuskoj i na lokalnom tržištu).

Foto: Intermarché

Pošto se radi o trgovinama velikog formata – od 400 do 2.000, odnosno, 6.000 m2 – kompanija pažljivo bira lokaciju, nudeći pomoć pri projektovanju, izgradnji i opremanju objekta. Dešava se da se kandidatima ponude i postojeći objekti koji ne moraju nužno da se nalaze u gradu u kom kandidat živi. Ako je voljan da radi i „bude deo uspešne porodice“, kandidat bi trebalo da bude spreman promeniti prebivalište ili način života. – Svaki dan je drugačiji, svaki zanimljiv. Kompanija je naš život – reči su bračnog para Dudka, primalaca Intermarché-ove franšize iz poljskog gradića Slubice, i one možda najbolje opisuju odnos partnera prema poslu i sistemu kom pripadaju.

Međutim, predstavnici kompanije, ne bez ponosa, kažu da se predanost i posvećenost primalaca franšize višestruko isplati. Kako Intermarché pripada grupaciji Les Mousquetaires (Musketari), kompanija je i doslovno vođena krilaticom „Svi za jednog, jedan za sve“. Primaoci Intermarché-ove franšize, stoga, nisu mali trgovci koji rade pod brendom velike kompanije – kao što je to najčešće slučaj u drugim franšiznim sistemima – već ravnopravni partneri koji imaju obavezu da učestvuju, predlažu, odlučuju i utiču na poslovnu politiku kompanije. To, između ostalog, znači i da će deo svog radnog vremena (dva dana nedeljno) provesti van trgovine, u jednom od regionalnih sedišta kompanije, gde će se posvetiti razradi ideja i akcija za dobrobit čitave franšizne mreže. S druge strane, posle dve godine od ulaska u „porodicu musketara“, partnerima se daje mogućnost da postanu akcionari grupacije i na taj način računaju na dodatni profit. Treba samo imati na umu da grupacija Les Mousquetaires na godišnjem nivou ostvari prihod od 40,1 milijardu evra.

Na matičnom tržištu, Intermarché primaocima franšize nudi četiri formata trgovina: Intermarché Hyper (hipermarketi, od 3.200 do 6.000 m2); Intermarché Super (supermarketi, od 400 do 2.000 m2); Intermarché Express (marketi, smešteni u gradska jezgra); Intermarché Contact (manji marketi za ruralna područja). Na inostranim tržištima, Intermarché najčešće razvija format supermarketa – Intermarché Super.

Pored trgovinskog lanca Intermarché, grupaciji Les Mousquetaires pripadaju i diskontni lanac Netto, lanac za uređenje doma i dvorišta Bricomarché, lanac trgovina „uradi sam“ BricoCash, lanac auto-servisa Roady i lanac gril/restorana Poivre Rouge.  Pod brendom Intermarché posluje više od 1.800 trgovina u Francuskoj, 230 u Portugalu, 226 u Poljskoj i 85 u Belgiji.