29.06.2016

Promenama do boljeg poslovanja

Za nepune dve godine splitskom lancu prodavnica rinfuzne i zdrave hrane „Refužo“ pridružilo se pet franšiza. Vlasnici koncepta uviđaju da je evolucija u sistemu neminovna.

Kada su Splićani Nenad Lampalov i Joško Brakus počeli da razmišljaju o franšizingu iza sebe su imali 20 godina iskustva u trgovini, dve prodavnice zdrave hrane pretežno u rinfuzu, ali i želju da posao prošire pod jedinstvenim brendom. Tako su postavili temelj za franšizni koncept „Refužo“ – prodavnicu u kojoj se može kupiti više od 100 vrsta žitarica, semenki, mahunarki, suvog voća, hladno ceđenih ulja, lekovitog bilja, pravog domaćeg meda, organske hrane, začina i dodataka ishrani – sve to u rinfuzu, po znatno povoljnijim cenama.

Refužo, franšiza

Foto: Refužo, Franšizna prodavnica u Splitu

Franšizing je ipak, kako kažu, za njih bio „strana teritorija“ koju nisu hteli da osvajaju na prečac. Obratili su se savetnicima, saznali kako bi njihova kompanija „Eko-stil“ mogla da postane davalac franšize, „zavrnuli rukave“ i sve vreme bili spremni da koncept „zatežu“ i testiraju godinama. Sredinom maja 2014. godine u Splitu su otvorili prvu, demo-franšizu, koja je samo potvrdila ono što su već i sami iskusili – zainteresovanost za ovu vrstu trgovine bilo je zaista veliko. Sada su, međutim, mogli sopstveno iskustvo i znanje povezati sa iskustvom i učincima nezavisnog preduzetnika – primaoca franšize – i tako sa većom izvesnošću ući u razvoj mreže.

Kada su, godinu dana kasnije, odlučili da potraže nove franšizne partnere, tempo razvoja je, i sami priznaju, bio vrlo intenzivan. Za tri meseca, tokom oktobra, novembra i decembra 2015. godine, otvorene su četiri franšizne prodavnice – dve u Kaštelima i po jedna u Splitu i Omišu. Sa dve sopstvene i pet franšiznih radnji, Nenad i Joško su uvideli da će sistem, u određenoj meri, morati da prilagode potrebama mreže – mnogo brže nego što su to predviđali.  

Foto: Refužo, Hladno ceđena ulja

Sistem koji teži efikasnosti mora i da se razvija

Prema onome kako je franšizni model kreiran, primaoci „Refužo“ franšize u okviru franšiznog paketa dobijaju i preporučenu, odobrenu listu dobavljača i proizvoda. To, sa jedne strane, garantuje ujednačenost ponude na nivou čitavog sistema, a sa druge, svakom primaocu daje mogućnost izbora unutar zadatog okvira, kao i prilagođavanje ponude.

U praksi, međutim, primaocima nije bilo lako sarađivati i komunicirati s velikim brojem dobavljača. Veći se deo njih, zapravo, više oslanjao na izričite savete davalaca franšize kada je u pitanju asortiman robe. Takođe, usled većeg broja partnera, bilo je upitno i koliko su davaoci franšize mogli da se posvete svakom primaocu i sa njima rade na optimizaciji ponude. Nenad i Joško su shvatili da moraju znatno pojednostaviti sistem nabavke.

Početkom 2016. godine su počeli da grade centralno skladište u koje bi se „slivala“ sva roba dobavljača, a potom distribuirala primaocima franšize. Početkom marta, kada je skladište zvanično otvoreno, „Eko-stil“ je postao „stopostotni“ dobavljač i jedini direktni snabdevač robe za postojeće primaoce „Refužo“ franšize.

Imali smo ideju kako bi to bila značajna logistička olakšica za sve strane! Ne samo što bismo rasteretili naše primatelje franšize, već – što sada uviđamo – i naše dobavljače i proizvođače hrane s kojima dugi niz godina uspješno surađujemo. Kako smo izgradnjom veleprodajnog objekta preuzeli proces opskrbljivanja za sve naše primatelje franšize, dobavljači sada svoju robu dostavljaju samo na jednu adresu. Mislim da ne treba posebno naglašavati koliko se uštedi samo na tome što dobavljači robu ne moraju dostavljati  na nekoliko različitih mjesta. Najbolje je što ćemo te uštede moći iskoristiti za pokrivanje troškova veleprodaje, što znači da primatelji financijski neće osjetiti velike promjene već će osjetiti samo logističko poboljšanje  – objašnjava Lampalov.

Druga, ne manje važna olakšica, jeste i to što se efikasnije kontroliše zaliha robe kod primalaca franšize. Na taj način, ističe Lampalov, primaoci mogu da ponude i one proizvode koji su specifični te se prodaju u manjim količinama. – Svaka optimizacija donosi uštedu – kaže Lampalov i dodaje da su se na ovaj potez odlučili jer su, prema planu razvoja, svi primaoci franšize iz okoline Splita, pa su sigurni da neće biti teško organizovati veleprodaju na regionalnom nivou. Franšizu će i nadalje, ističe Lampalov, razvijati regionalno, u mestima oko Splita.

Osim uvođenja veleprodaje kao značajne novine, evolucija sistema se odvija i u svakodnevnom poslovanju. Uporedno s trgovinom, u „Refužu“ su razvili i sopstvenu proizvodnju zdravog integralnog hleba i peciva bez aditiva, belog brašna i loših masnoća. – Ova ideja postoji otkako smo počeli razvijati frašizu, i proizvodi iz tzv. „dnevnog asortimana“ se već nalaze u ponudi svih naših primatelja franšize, istina, još uvijek u skromnim količinama... Ova vrsta proizvoda, smatramo, dodatno će privući kupce koji se žele hraniti kvalitetnije, a sada će imati razloga da dolaze u „Refužo“ svaki dan – dodaje Lampalov.

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank