28.12.2016

Jednostavnost kao recept za uspeh

Šta je ključno za Surf’n’Fries koncept koji posluje na 16 tržišta, koje sve modele saradnje nude i kako kontrolišu sada već veliki franšizni sistem, govori Andrija Čolak

Surf’n’Fries, riječki fast-food lanac poznat po svom pomfritu „bez ulja“ i inovativnoj ambalaži, trenutno u svojoj mreži ima više od 50 franšiznih jedinica u 16 zemalja. Tokom ove godine, pronašli su lokaciju u Beču i otvorili prvi fiksni objekat u Austriji, otvorili prvi Surf’n’Fries u Nemačkoj, dok je u Moskvi tržište testirano pilot-projektom. Pošto su, kako kaže Andrija Čolak, suvlasnik u kompaniji, prvi rezultati bili pozitivni, Surf’n’Fries je otvoren u tržnom centru Kolombus, i na najvećem moskovskom aerodromu Šeremetjevo.

Andrija Čolak, Surf'n'Fries Fot. A. Čolak

Napravili smo nešto što se mnogima svidelo. Mi uvek tvrdimo kako do sada nijednu franšizu mi nismo prodali, već su je svi došli kupiti kod nas, i to je doslovno tako.

Jedan ste od retkih sistema sa ovih prostora koji se toliko proširio u inostranstvu. Kako objašnjavate takav uspeh, budući da konkurencija uopšte nije „naivna“ u vašem segmentu poslovanja?

Jednim delom držim da smo imali sreće, s druge strane, napravili smo nešto što se mnogima svidelo. Eto, mi uvek tvrdimo kako do sada nijednu franšizu mi nismo prodali, već su je svi došli kupiti kod nas, i to je doslovno tako. Što se konkurencije tiče, lično bih voleo da ima što više koncepata koji se probijaju na internacionalnom tržištu. Mislim da su ključne dve stvari – prvo, napraviti veliki napor na lokalnom tržištu da se brend primeti i od investitora iz inostranstva, drugi, „razbiti“ sve mentalne barijere oko poslovanja na internacionalnom tržištu.

Zašto vas još uvek nema u Srbiji?

Što se Srbije tiče, stvarno ne znam u čemu je stvar, mi čekamo da se pojavi neko ko je voljan lansirati i Surf’n’Fries u Srbiji i učiniti ga uspešnom pričom. Zaista se nadamo kako će se pojaviti neko s kime ćemo „kliknuti“ i to napraviti.

Uvodili ste razne novine – samostojeće objekte, manje verzije barova za benzinske stanice – možete li nam sada reći kakvi su sve modeli na raspolaganju primaocima franšize i gde sve može biti otvoren Surf’n’Fries?

Da, puno smo radili na razvijanju različitih formata kako bismo postigli maksimalnu fleksibilnost brenda. Cilj nam je svuda se prilagoditi i biti fleksibilni, ali da se ne slomimo kao brend ili izgubimo osnovno pozicioniranje na tržištu. Uglavnom, trenutno u ponudi imamo pet mogućnosti za potencijalne primaoce franšize: Surf’n’Fries Store – klasičan fiksni prodajni objekat, zatim Surf’n’Fries Standalone – samostojeći objekat koji se može smestiti u zatvorenom prostoru kao što su aerodromi ili tržni centri ili, pak, otvoreni šoping molovi, Surf’n’Fries ShopinShop je manji format namenjen manjim zatvorenim prostorima kao što su benzinske pumpe, bioskopi i slično. Osim fiksnih modela, postoje i dve vrste „pokretnih“ Surf’N’Fries objekata: Surf’n’Fries Mobile – objekat u vidu pokretne tezge od svega kvadrat i po i Surf’nFries na točkovima, odnosno, prikolica sa kompletno opremljenom kuhinjom.

Foto: Surf’n’Fries, Beč

Sa današnjim iskustvom, ko je idealan primalac Surf’n’Fries franšize?

Idealan primalac franšize je osoba koja, prvo, ima dovoljno kapitala za projekat, jer smo loša iskustva imali isključivo sa franšizerima koji su u projekat ulazili s nedovoljno kapitala i zbog toga je uvek dolazilo do problema. Druga karakteristika je da franšizer može doći do izvrsne lokacije po dobrim komercijalnim uslovima, jer, eto, naučili smo kako nekad kapital nije dovoljan ukoliko se ne zna doći do lokacije, koja je ključna za poslovanje. Treće, franšizer mora imati dobre veštine u odnosu s ljudima kako bi motivisao svoje radnike i kako bi razumeo svoje kupce i tržište na kojem se nalazi.

Sada, kada imate veliku mrežu u više država, kako ste organizovali kontrolu i podršku primaocima franšize, budući da je to jedan od ključnih elemenata za uspešno poslovanje čitavog franšiznog sistema?

Ključ po ovom pitanju je u jednostavnosti. Dakle, mi celi sistem držimo maksimalno jednostavnim kako bi smanjili mogućnosti bilo kakvih komplikacija. Druga stvar je da gledamo kako bi i mi i franšizeri bili u win-win situaciji, kako se ne bi uopšte dogodilo da bilo ko ima motivaciju za bilo čime što nije svima u interesu. Takođe, ove godine smo jako puno radili na kompletno novoj dokumentaciji za franšizu gde vrlo precizno specifikujemo svaki detalj poslovanja. Jako je bitno da se transparentno znaju sva pravila kako bi bilo manje zabuna. Kao neke mehanizme kontrole, standardno, koristimo mistery shopping.

Foto: Surf’n’Fries

Budući da je u svetu sve popularniji trend zdrave ishrane, kako se Surf’n’Fries, kao fast-food koncept, bori sa tim trendom?

Surf’n’Fries konstantno traži načine kako dodatno da poboljša kvalitet naše ponude. Trenutno smo vrlo usmereni ka integrisanju autohtonih sastojaka, organskog porekla i slično. Do sada smo bili dosta fokusirani na tehnologiju, predstavili smo Airfryere za prženje bez ulja, međutim, sada je definitivno fokus na svim sastojcima. Inače, upravo smo u procesu pravljenja receptura za sve nove sosove i topinge. Tako da gledamo da sve bude maksimalno autohtono, organsko, nabavljeno od malih proizvođača koji uzgajaju bez pesticida, mineralnih đubriva, fungicida ili sličnog.

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank