30.11.2017

Tržište franšiza je zrelo

Češka je jedna od retkih zemalja Srednje i Istočne Evrope koja se može pohvaliti sajmom franšiza. Šta su postigli i čime se izdvojili ove godine, otkriva Lenka Novakova, zadužena za organizaciju sajma u Pragu

U organizaciji međunarodne konsultantske kuće PROFIT system u Pragu je 15. novembra održan drugi sajam franšiza – Veletrh Franchisingu – koji, kako kažu organizatori, „polako, ali sigurno nastavlja dobru praksu“. PROFIT system, naime, već gotovo 15 godina organizuje sajam franšiza u Varšavi, jedan od najvećih sajmova ove vrste u Evropi, a najveći u Srednjoj i Istočnoj Evropi.
Ove godine je u Pragu svoje franšizne koncepte predstavilo oko 30 kompanija (davalaca franšize), a broj posetilaca je daleko premašio prošlogodišnji – bilo ih je više od 2.000. Znači li to da franšizing postaje prihvaćen način širenja poslovanja u zemljama Srednje Evrope, kao i rešenje za preduzetnike koji bi pokrenuli sopstveni posao sa mnogo manje rizika? Lenka Novakova, konsultant kompanije PROFIT system u Češkoj, zadužena za organizaciju sajma, kaže da odziv izlagača i broj posetilaca nedvosmiseno svedoče o tome.

Lenka, Novakova Fot. PROFIT system

Bili smo više nego prijatno iznenađeni kada smo shvatili da su zainteresovani dolazili iz svih krajeva Češke, ali i iz inostranstva – recimo, iz Slovačke ili Hrvatske. Neki od njih su bili vrlo dobro informisani, znali su tačno koje izlagače žele da posete, a neki su samo obilazili sajam, upoznavali se s ponudom, da bi na kraju završili na seminaru o franšizingu.

Po čemu je ovo izdanje sajma bilo specifično?

Donelo nam je rekordan broj posetilaca i vrlo zanimljive izlagače iz najrazličitijih branši. Videlo se da su davaoci franšiza bili dobro pripremljeni, i po pitanju prezentacije koncepata i po načinu na koji su vodili razgovore sa zainteresovanim posetiocima. Pored franšiznih divova kao što su McDonald’s, Century 21 ili RE/MAX, uspešan nastup imale su i mnoge izvorno češke franšize kao Sklizeno, Partners, UGO ili Svet zdravlja. Ove godine, uz sajam franšiza, održana je i šesta Koferencija o master franšizi, na kojoj se predstavilo čak 18 franšiznih sistema zainteresovanih za razvoj na tržištu Češke i Slovačke.

Posećenost je bila izuzetna, može li se reći da raste broj zainteresovanih za kupovinu franšize?

Bili smo više nego prijatno iznenađeni kada smo shvatili da su zainteresovani dolazili iz svih krajeva Češke, ali i iz inostranstva – recimo, iz Slovačke ili Hrvatske. Neki od njih su bili vrlo dobro informisani, znali su tačno koje izlagače žele da posete, a neki su samo obilazili sajam, upoznavali se s ponudom, da bi na kraju završili na seminaru o franšizingu. Predavanja su sve vreme bila maksimalno posećena, a posetioci su otvoreno postavljali pitanja i učestvovali u panel raspravama. Primetili smo, takođe, da su se među posetiocima našli i predstavnici kompanija koje tek razmišljaju o razvoju franšize. Vrlo nam je drago što sve veći broj domaćih koncepata potvrđuje da je tržište franšiza u Češkoj sazrelo.

Za koje su franšize posetioci bili više zainteresovani – za strane ili domaće?

Smatram da poreklo franšize nije bilo od presudnog značaja. Mnogo su bitniji drugi parametri – da li je sistem uspešan, kakav mu je potencijal na tržištu, koliko ima primalaca franšize, i naravno, šta nudi svojim partnerima, kakvu vrstu uslova i podrške. U procesu odabira, sigurno veliku ulogu igra i visina investicije za pokretanje posla ili branša za koju je posetilac zainteresovan. Kao što se kaže: „Ono što odgovara jednom, ne mora da odgovara drugom...“, svako bira franšizu po „svojoj meri“. Tek tada, posao može da bude uspešan. To važi za sve biznise, to važi i u franšizingu.

Za koju je branšu vladalo najveće interesovanje? Gastronomiju?

Da, gastronomske franšize su i dalje najpopularnije. Međutim, na tržištu franšiza danas možete pronaći i sasvim specifične franšize iz neobičnih branši. Recimo, e-trgovina, let balonom, detektivske agencije, mobilni marketing...

Koji su brendovi privukli najveću pažnju?

Pre otvaranja sajma, sproveli smo jednu marketinšku kampanju, gde je posetiocima data mogućnost da direktno zakažu sastanak sa željenim izlagačem. Ovaj potez je naišao na odličan odziv i ljudi su ovu mogućnost zaista iskoristili, tako da je nekolicina izlagača imala zakazane sastanke tokom celog dan, i to pre nego što su se vrata sajma otvorila. Primetili smo da su gotovo svi štandovi tokom celog dana bili „zauzeti“, a potvrdu smo dobili i od samih izlagača. Znamo, recimo, da su UGO, Mr. Kebab, Century21, Quickwash, Telepizza imali sastanke sve do kasno popodne. Sve ovo potvrđuje činjenicu da na sajam nisu došli „slučajni“, već vrlo ozbiljni i zainteresovani posetioci, i drago nam je zbog toga, jer cilj sajma i jeste uspostavljanje neposrednog kontakta, razgovor „licem u lice“.

Koliki značaj imaju franšizni sajmovi u Evropi?

U zemljama Zapadne Evrope, „mekom“ franšizinga smatra se Pariz, gde se i održava najveći evropski sajam franšiza koji svake godine privuče i više od 30.000 posetilaca. Međutim, u regiji Srednje i Istočne Evrope, najveći sajam franšiza se održava u Varšavi. Poljska je danas veliko i razvijeno tržište franšiza, sa više od 1,100 franšiznih sistema, i nije neobično što sajam u Varšavi poseti i do 7.500 ljudi, dok se ove godine, recimo, predstavilo čak 200 franšiznih brendova.

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank