Polako i sigurno do franšize

Svaki razvoj je kao partija šaha
Svaki razvoj je kao partija šaha / Pažljivi i promišljeni potezi vode do uspeha
Petak
20.04.2018
Ako vodite mali biznis koji se lako može „replicirati“, franšizing je idealan način za širenje poslovanja. Šta su, međutim, osnovni preduslovi za razvoj uspešne franšize?
 

Uredite sopstveni biznis. Ovo je, zapravo, nezaobilazna i nužna pretpostavka za sve biznise koji razmišljaju o davanju franšize. Ako ste voljni da nekom drugom prodate pravo da radi pod vašim brendom, po vašim standardima i smernicama, podrazumeva se da ste biznis već ustrojili i dokazali u praksi, što znači i da poslujete bar godinu dana i imate uspešan finansijski bilans – kako to predlaže i Evropski etički kodeks franšiznog poslovanja. Imajte na umu da se ljudi koji kupuju franšizu odlučuju za tu opciju baš zato što očekuju da će kupiti razrađen koncept i dobiti detaljno opisane procedure za pokretanje i vođenje posla.
Ustrojavanje biznisa, istina, može da traje duže od predviđenog ili željenog, međutim, koliko god vremena da uložite u „pospremanje u sopstvenoj kući“, vredeće svakog truda. Ako na kraju i odustanete od franšizinga, ovaj proces će vam pomoći da čitav sistem poslovanja uzdignete na viši nivo. Detaljna analiza će vam jasno ukazati na propuste i slaba mesta, ali i šta može da se unapredi, šta da optimizuje – od velikih stvari, kao što su marketing i obuka osoblja, sve do sitnica, kao su što vizitkarte ili imejl nalozi zaposlenih. Na osnovu ovog iskustva, lakše ćete napraviti i dobar operativni priručnik za buduće primaoce franšize, koji će obuhvatiti sva pravila, procedure i najbolje prakse poslovanja.

Potražite pomoć stručnjaka. Bilo bi dobro da vas kroz čitav ovaj proces vodi neko ko ima iskustva i znanja. Pravnici su od pomoći kad dođe do zaštite žiga ili pisanja franšiznog ugovora, ali konsultanti za franšizing ovom procesu pristupaju sveobuhvatno i mogu vam, zapravo, pomoći u svakom segmentu razvoja franšize. To uključuje i pomoć oko izrade poslovnog modela, franšiznog ugovora, operativnog priručnika, finansijskog modela, određivanja cene ulaznih i redovnih naknada, odabira kandidata i predselekcije primalaca franšize i, najzad, marketinga i strategija prodaje franšize.

Budite izbirljivi. Kao što biste birali i životnog partnera, budete pažljivi i vrlo selektivni kada dođe do odabira primalaca franšize. Ne bi trebalo da tražite samo ljude s novcem, već ljude koji će biti pravi partneri, koji će voditi posao s istom energijom i predanošću kao i vi. Svakako, proverite čime su se prethodno bavili, imaju li potrebno znanje, veštine i iskustvo za biznis koji im nudite. Primalac franšize je, ne zaboravite, takođe predstavnik sistema/kompanije i zato je važno da to budu ljudi koji neće urušiti ugled ili kompromitovati ono što ste dosad stvorili.  Najzad, birajte ljude sa kojima se dobro razumete i lako sarađujete jer ovo partnerstvo treba da traje na duže staze.

Zaštitite brend. Kao davaocu franšize, vaša najvrednija imovina je brend – i to nije samo žig (ime, logotip), već simbol koji sublimira vašu kulturu, uverenja i stav prema klijentima. Zaštitite ga po svaku cenu. Kada razvijete franšizu, vi ste, ponavljamo, pristali da drugim ljudima date pravo da predstavljaju vaš brend. Ovo je svakako jedan od najvećih rizika u franšiznom poslovanju. Čak i kad izaberete pravog partnera, potrudite se da mu date jasne smernice kako i kada može da koristi sve što je vezano za brend. To podrazumeva da obratite pažnju i kako primaoci franšize koriste video-klipove ili fotografije koje sadrže upotrebu brenda, što znači da bi trebalo, redovno i detaljno, da pratite i kako se predstavljaju na društvenim mrežama.

Odredite opseg teritorije koju će pokrivati primalac franšize. Razmotrite koja bi mesta, gradovi, delovi gradova, i sa koliko stanovnika, bili idealni za biznis koji razvijate. Zatim, kakav bi tip lokacije primaoci franšize trebalo da traže? Razmotrite koliko na posao utiču promet i frekvencija ljudi, i u skladu sa tim, dajte preporuke svojim budućim partnerima. Ako je moguće, prvih nekoliko franšiznih poslovnica bi trebalo da budu dovoljno blizu „centrali“, zbog logistike i podrške, ali dovoljno daleko da ne predstavljaju konkurenciju jedna drugoj. Ipak, gde god imali franšiznu poslovnicu, vaša je obaveza da partnere redovno obilazite i pratite kako se posao razvija „na licu mesta“.

Odredite tempo širenja. Stabilan i postepen rast bi bio idealan. Ako i gajite velike ambicije, iskustvo pokazuje da u franšizni razvoj ne treba ući ishitreno. Razmislite da li biste imali snage i resursa da podržite razvoj na inostranim tržištima ili bi trebalo da se, bar u prvih nekoliko godina, usmerite na širenje na matičnom tržištu.

Budite uz primaoca franšize. Za samopouzdanje partnera i nesmetano pokretanje franšizne jedinice, od velikog značaja će biti vaše lično prisustvo i angažovanje. Spremite se za mnogo sastanaka i svakodnevnih poziva telefonom. Dok se posao ne uhoda, primalac franšize će biti motivisaniji i sigurniji ako zna da ima kome da se obrati i pita za savet i pomoć. Uostalom, to čini i srž franšizne saradnje. Najzad, kad budete stvorili mrežu sa više primalaca franšize, potrudite se da ih međusobno povežete, dajte im mogućnost da komuniciraju, razmenjuju mišljenja i iskustva. To je, zapravo, jedan od najboljih načina da stvorite jak sistem u kome svi, kao članovi porodice, brinu jedni o drugima.


N.B.