01.10.2013

Kako stoje franšize u Srbiji?

Među kompanijama koje su se našle na NIN TOP 500 listi najvećih preduzeća u Srbiji ima 18 sistema koji posluju i u franšizingu. Polovina tih kompanija se nalazi među prvih 100.

Drugu godinu za redom nedeljnik NIN objavljuje listu TOP 500 najvećih preduzeća u Srbiji, koja se rangiraju prema ostvarenim poslovnim prihodima. Publikaciju je ove godine pripremio tim za ekonomska istraživanja Hypo Alpe Adria banke, u saradnji sa kompanijom Certus Consulting i renomiranim nedeljnikom NIN - nastavljajući tako tradiciju koju je objavljivanjem sličnih publikacija, svojevremeno negovao magazin Ekonomist, a još uvek neguje mesečnik Biznis i finansije.

NIN top 500 Fot. NIN

Među kompanijama koje svoje poslovanje šire i kroz franšizu, na NIN-ovoj listi TOP 500 preduzeća u Srbiji najbolju poziciju je zauzeo Mercator S. Od franšiznih sistema na listi su se našli i Delta Holding, Metro Cash&Carry, Lukoil Srbija, OMV Srbija, MPC Holding, PTP DIS, JP PTT Srbija, Petrobart, Simpo, Forma Ideale, Adidas Serbia, Fashion Company, Studio Moderna, Nicefoods, Pinoles, Sportina, Doming, Office Shoes.

Među 500 najvećih preduzeća u Srbiji nalaze se i kompanije (ili delovi holdinga) koje uspešno razvijaju i franšizing - Mercator S, Delta Holding, Lukoil Srbija, OMV Srbija, MPC Holding, JP PTT Srbija, Petrobart, Simpo, Forma Ideale, Adidas Serbia, Fashion Company, Studio Moderna, Nicefoods, Pinoles, Sportina, Doming, Office Shoes.

Već na prvi pogled se uočava da dominiraju kompanije iz modne industrije (6). Slede kompanije iz naftne industrije i trgovinski lanci (3), koje su, i po svojim pozicijama na listi i u zbiru, ispred sistema iz drugih oblasti - PTT usluga, nameštaja i brze hrane.

Najbolje kotirana kompanija koja razvija franšizni sistem, odnosno, i sama je davalac franšize, jeste Mercator S. Kompanija, naime, drži sedmo mesto na ovoj listi sa poslovnim prihodom od 59.721.417.000 dinara, što je u odnosu na prethodnu godinu rast od 12,7 odsto. Mercator S, inače, u okviru svoje maloprodajne mreže razvija franšizni sistem Roda partner.

Na osmom mestu se prema prihodima nalazi Delta holding, u čijem sastavu posluje primalac franšize nekoliko modnih brendova i jedne kafeterije - Delta sport. Ukupan prihod Delta holdinga je 57.392.540.000 dinara. Samo na račun Delta sporta slilo se 8.731.876.000 dinara, što je 10,5 odsto više nego godinu dana ranije. Delta sport zastupa Aldo, Nike, Monsoon, Accessorize, Sergent Major i kafeterije Costa Coffee.

Lukoil Srbija se nalazi na 12. mestu sa poslovnim prihodom od 45.302.952.000 dinara i rastom od 2,5 odsto. Još jedna kompanija iz iste branše - OMV Srbija nalazi se na 18. poziciji sa poslovnim prihodom od 38.223.907.000 dinara i rastom od 9,3 odsto.

MPC Holding, čiji je deo kompanija Iksel, takođe primalac franšize mnogih modnih brendova, nalazi se na 30. mestu sa prihodom od 27.018.825.000 dinara i rastom od 2,5 odsto. Iksel je primalac master franšize španskih brendova Springfield, Cortefiel i Pedro del Hierro za tržište Srbije i tržišta regiona. Ova kompanija dovela je poznatu robnu marku Mango u Srbiju i Crnu Goru.

Metro Cash&Carry, najveći franšizni lanac u zemlji po broju poslovnica, nalazi se na 34. mestu, ostvarivši poslovni prihod od 24.692.987.000 dinara u 2012, što je rast od 2,3 odsto u odnosu na godinu dana ranije. Metro uspešno širi franšiznu mrežu pod brendom Moja radnja, i za sada, broj prodavnica koje posluju pod tim brendom - veći je od hiljadu. Naravno, poslovni prihodi primalaca franšize ne ulaze u poslovni prihod kompanije Metro Cash&Carry, ali svakako doprinose rastu poslovanja, budući da su primaoci obavezni da deo asortimana nabavljaju upravo preko nemačkog trgovca.

Još jedan trgovac, koji pored vlastitih radnji u svojoj maloprodajnoj mreži ima i franšize, našao se na ovoj listi – PTP DIS koji je zauzeo 35. mesto. Poslovni prihod kompanije iz Krnjeva iznosio je 24.505.109.000 dinara, što je 6,8 odsto više nego 2011. godine.

JP PTT Srbija nalazi se na 40. mestu sa prihodom od 21.895.233.000 dinara i rastom od 3,4 odsto.

Petrobart, primalac franšize pumpi AVIA, nalazi se na 61. mestu sa poslovnim prihodom od 16.076.035.000 dinara, što je 1,8 odsto manje nego 2011. godine.

Primećujemo, dakle, da se devet franšiznih sistema našlo među prvih 100 najvećih preduzeća u Srbiji.

Poznati proizvođač nameštaja iz Vranja - Simpo, koji u svojoj maloprodajnoj mreži ima i franšize, ostvario je prihod od 7.322.806.000 dinara, što ga stavlja na 125. mesto. Ova kompanija ostvarila je rast prihoda od 29 odsto.

Forma Ideale je na 157. mestu sa 5.974.638.000 dinara prihoda i padom od 0,8 odsto, a Adidas Serbia na 182. poziciji sa 4.956.804.000 dinara prihoda i rastom od 21,8 odsto. Fashion Company zauzima 239. poziciju sa prihodom od 3.720.629.000 dinara. Ova kompanija, koja je primalac master franšize i distributer 15 svetskih modnih brendova, zabeležila je pad prihoda od 14,5 odsto.

Studio Moderna je zauzeo 251. poziciju sa 3.519.355.000 dinara prihoda i rastom od 21,1 odsto. Vodeća je regionalna trgovačka kompanija koja prodaje proizvode i direktnim marketingom (TV shop) i posredstvom franšiznih radnji širom centralne i istočne Evrope. U Srbiji posluje od 1996, a poznata je po „kupovini iz fotelje“ - telešopingu koji se emituje na svim značajnim komercijalnim TV stanicama.

Na 269. mestu je Pinoles sa 3.326.010.000 dinara prihoda i rastom od 23 odsto.

Kompanija Nicefoods restorani, primalac franšize Mc Donald’s-a u Srbiji, ostvarila je prošle godine prihod od 3.352.854.000 dinara i rast od 10,9 odsto, što samo potvrđuje tezu da tokom krize fast-food restorani opstaju, pa čak i rastu. Ovo je jedina kompanija na listi koja je isključivo primalac jedne franšize - jednog brenda.

Sportina, primalac master franšize nekoliko modnih brendova, nalazi se na 463. mestu sa 2.002.766.000 dinara prihoda i rastom od 0,8 odsto. Sportina Group, naime, posluje više od 20 godina kao specijalizovan modni retailer. Prisutni su na sedam regionalnih tržišta sa više od 269 prodajnih mesta,a zastupaju više od 80 robnih marki, svih cenovnih razreda. Sa većinom imaju franšizne ugovore.

Doming je na 490. mestu sa poslovnim prihodom od 1.895.570.000 dinara i rastom od dva odsto. Ovaj prodavac HVAC opreme ima i sopstvenu maloprodajnu franšizu. Jednu poziciju iza Dominga drži Office Shoes sa prihodom od 1.887.891.000 dinara i rastom od 30,3 odsto.

Zanimljivo je da se na listi NIN Top 500 našao i Ušće shopping centar. Ovaj tržni centar zauzeo je 374. poziciju sa poslovnim prihodom od 2.426.915.000 dinara i rastom prihoda od 15,7 odsto.

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank