05.04.2017

Obuka – siguran put do franšize

Osim preuzimanja brenda, kupovina franšize pre svega podrazumeva – „kupovinu“ znanja. Najveći deo znanja primaoci franšize dobijaju tokom obuke, obavezne i nezaobilazne etape, bez koje se franšizni sistemi ne mogu smatrati potpunim.

Preduzetnici koji se odluče za kupovinu franšize najčešće to rade jer nisu sigurni kako da sami pokrenu posao ili ne žele da troše vreme na osmišljanje poslovnog koncepta „od nule“, kad već mogu da kupe znanje (know-how) koje su sistematizovali i izbrusili iskusni sistemi. U tom smislu, obuke, kroz koje se najvećim delom višegodinje znanje davaoca franšize prenosi novim partnerima, predstavljaju jedan od najvažnijih elemenata franšizinga. Tokom obuka primaoci franšize bi trebalo da dobiju znanja iz svih segmenata poslovanja.

Ilustracija Fot. PROFIT system

Obuke bi, po pravilu, u svim franšiznim sistemima trebalo da budu „zaokružene“ Operativnim priručnikom – sveobuhvatnim i detaljnim opisom svakog segmenta sistema i procedura poslovanja koje će primaoci franšize moći da koriste svakodnevno.

Jelena Ristić, franšizni menadžer u turističkoj kompaniji „Fly Fly Travel“, kaže da svaki primalac fransiže i svi njeni zaposleni prolaze kroz niz obuka i spremaju se za sve izazove poslovanja. To je preduslov za početak rada i poslovanja u ovoj franšizi. – Pohađa se obuka za rad u globalnom sistemu za rezervaciju i prodaju avio-karata, zatim obuka za prodaju turističkih aražmana i putnih osiguranja. Obuke su teorijskog karaktera i nadovezuju se na praksu po poslovnicama, odnosno, na direktan rad sa strankama.Trajanje obuke je mesec dana, po potrebi i duže. Osim obuka za rad u prodaji, neophodno je proći obuku i u svim našim sektorima – marketing, pravno odeljenje, sektor za subagente, korporativne klijente – objašnjava Jelena Ristić.

Radi što kvalitetnijeg usluživanja klijenata, uvek postoji potreba i za dodatnim obukama, kaže ona.

– S tim u vezi, organizujemo interne – „in house“ – obuke koje se održavaju dva puta nedeljno u prostorijama naše kompanije. Tada predstavljamo novine, pravimo strategiju predstavljanja i prodaje aranžmana klijentima, obuhvatajući svaki detalj putovanja, od početka do kraja – objašnjava Ristić.

Delatnosti kompanije „Fly Fly Travel“ su i distribucija sopstvenog magazina, prodaja maketa i asesoara za put, kao i regrutacija i edukacija kabinskog osoblja kroz „Fly Fly Akademiju“.

Franšize su uključene i u ove zadatke i dobijaju pravovremeno informacije za sve što je potrebno – ističe Ristić.

Pored toga, svi primaoci Fly Fly Travel franšize dobijaju priručnik kao svojevrstan podsetnik za pređene obuke. Priručnik, kako kažu, sadrži standarde poslovanja kompanije kojih se primaoci franšize moraju pridržavati. Obuke bi, po pravilu, u svim franšiznim sistemima trebalo da budu „zaokružene“ Operativnim priručnikom – sveobuhvatnim i detaljnim opisom svakog segmenta sistema i procedura poslovanja koje će primaoci franšize moći da koriste svakodnevno.

Ilustracija

Za franšizne sisteme prvenstveno važi da – bez obuke nema nauke

Primaoci franšize treba da znaju da obuka nikada nije skupa jer se kroz nju prodaje dugogodišnje znanje davaoca franšize“ – Slađana Kovačević

Slađana Kovačević, zadužena za franšizno širenje kafe-pekare „Kralj“, najviše pažnje polaže upravo na obuke i to one koje se odnose na samo pripremanje proizvoda iz asortimana pekare. – Za mene su obuke najvažnija stvar u franšizi jer primalac franšize, organizator posla i onaj ko radi, moraju da budu 100 posto obučeni da bi mogli da rade. Primaoci franšize treba da znaju da obuka nikada nije skupa jer se kroz nju prodaje dugogodišnje znanje davaoca franšize – kaže Kovačević i dodaje da je i posle 25 godina iskustva u poslu spremna da uči i unapređuje svoja znanja.

U zavisnosti od toga koliko imaju iskustva, primaoci kafe-pekare „Kralj“ na obuci moraju da provedu od tri do četiri dana. – Naša obuka se uglavnom sastoji od praktičnog dela. Odmah ljude „bacamo u vatru“ i učimo ih kako da prave kafe, salate, peku peciva i razvijaju odnos sa potrošačima. Nakon obuke, a pred otvaranje franšize, odlazimo kod primaoca da se uverimo jesu li savladali sve što je neophodno – objašnjava ona.

Milica Gavrilović, vlasnica franšiznog koncepta „Dve šmizle“, kaže da obuku sprovode dve nedelje pred otvaranje radnje kako bi svo stečeno znanje bilo sveže. Najvažniji deo obuke čini, zapravo, slaganje nakita, odnosno, uređenje radnje. Nakon obuke, primaoci samostalno uređuju svoju radnju da bi pokazali veštine koje su stekli, a krajnju ocenu daje franšizni menadžer koji ih obilazi pred samo otvaranje. On im takođe daje i određene sugestije ukoliko smatra da su neophodne korekcije.

Dakle, učimo primaoce kako da slažu nakit, pakuju proizvode, savetuju kupca. Trudimo se da znanja prenosimo jednostavno i do sada smo imali dobra iskustva. Deo obuke se odnosi i na samo poslovanje i vođenje radnje – kaže Gavrilović.

Stručnjaci kažu da ukoliko je brend „srce“ franšize, onda su treninzi i obuke njena „fizička kondicija“. I prema njihovom mišljenju, treninga nikada nije dovoljno.

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank