Kada je 2006. pokrenut nacionalni projekat za promociju čitanja kod mladih u Češkoj, Institut za unapređivanje obrazovanja i Ministarstvo za obrazovanje, mlade i sport, ocenili su projekat personalizovanih knjiga kao najstimulativniji način za ulazak u svet čitanja i književnosti
Ponedeljak
10.04.2017.
Da li bi se personalizovane knjige uskoro mogle pojaviti i u Srbiji? Kako nastaju i kako se do njih može doći? Preduzetnima se nudi poslovna šansa.
 

Zamislite iznenađenje deteta koje čita knjigu i već u prvim rečenicama shvata da se među junacima priče pojavljuje i ono samo – svojim imenom i prezimenom. Ovakve, personalizovane knjige za decu, pojavile su se u Češkoj 1998. i na prečac osvojile simpatije i dece i odraslih. „Plavi slon“ (Modry slon), izdavačka kuća koja stoji iza projekta, do danas je objavila 30 priča u koje mogu da „ušetaju i prava deca“, a dovoljno je da osoba koja naručuje knjigu navede i ime deteta kojem će knjiga biti poklonjena. Već godinama, ove su knjige u Češkoj među najtraženijim proizvodima za decu, na listama su omiljenih poklona, vrlo poseban i lep način za ulazak u svet čitanja i književnosti.

Zahvaljujući razvoju franšize, personalizovane knjige „Plavog slona“ se danas prodaju i u Slovačkoj, Poljskoj, Francuskoj i Velikoj Britaniji, gde izdavačka kuća ima partnere zadužene za razvoj poslovanja i prodaju. Kako saznajemo, svakodnevno dobijaju i na desetine upita iz zemalja ove regije. Motivi su uglavnom slični – ljudi prvenstveno reaguju na originalnu ideju, ali ih privlači i to što ovakav koncept ne postoji na tržištima ove regije. Među zainteresovanima je bilo i onih koji su pre kontaktiranja centrale u Češkoj sami „ispitivali tržište". Rezulati tih internih anketa iz kruga pordice i prijatelja potvrdile su da bi personalizovane knjige imale lepu prođu i na ovim prostorima. „Plavi slon“ je svakako spreman za saradnju.

Pošto se radi o manjim tržištima, u regiji Zapadnog Balkana tražimo primaoce tzv. nacionalne franšize (National Franchisee), po jednog za svaku od zemalja, budući da ovaj model obuhvata razvoj na teritoriji do 10 miliona stanovnika. Tražimo osobu ili kompaniju koja bi dobila ekskluzivno pravo da štampa i prodaje naša izdanja na području jedne države – kažu u češkoj kompaniji.

Od kandidata se ne traži da ima neke posebne veštine ili obrazovanje – dovoljno je da pokaže entuzijazam, da veruje u koncept i da je spreman svim srcem ući u ovaj posao, napominju u kompaniji. Prednost je, svakako, ako je kandidat imao iskustva u vođenju posla ili marketingu, ali to nije nužan uslov. Jedini kriterijum na kojem davalac franšize insistira jeste dobro poznavanje engleskog jezika, jer će se sva komunikacija između centrale i partnera odvijati na ovom jeziku.

Za ulazak u posao nisu potrebne preterano velike investicije. Primalac franšize plaća ulaznu franšiznu naknadu, a koliko će izdvojiti, zavisi od veličine tržišta – za zemlje ove regije, ulazna naknada iznosi od 4.000 do 6.000 evra. U ovaj iznos su uključeni i troškovi obuke, budući da posle potpisivanja ugovora primaoci franšize pohađaju jednodnevni kurs koji se organizuje u sedištu kompanije u Češkoj. Tokom obuke, partner će dobiti sav potreban know-how o ključnim procesima poslovanja – kako da proizvede knjige, vodi tekuće poslove, organizuje marketinške kampanje.

„Plavi slon“ ne naplaćuje nikakve druge naknade (ni redovne, ni naknade za marketing), ali primalac franšize svakako izdvaja za nabavku i dopremanje materijala potrebnog za pravljenje knjiga. Ovo, zapravo, i čini srž franšizne saradnje. Partner naručuje iz Češke određenu količinu polugotovog materijala – to su korice knjige i stranice sa ilustracijama, dok ostatak knjige (stranice s tekstom) štampa „na licu mesta“. Za to su mu potrebni kompjuter, poseban softver (koji nabavlja od davaoca franšize) i laserski štampač. Za ovu delatnost, kažu u kompaniji, primalac franšize ne mora da iznajmljuje poseban prostor – sve može da organizuje u okviru svog doma, s tim što bi, pored mesta za štampanje, trebalo da obezbedi i prostor za skladištenje. Iskustvo pokazuje da ovaj posao može da vodi jedna osoba. – U početku, dok se partner ne uvežba i proizvodnja ne uhoda, radi se puno radno vreme i zato tražimo osobu koja će ovome biti u potpunosti posvećena – kažu u kompaniji.

Foto: PROFIT system

Preporučujemo da se odmah prevede i ponudi šest različitih naslova. Obaveza primaoca franšize, dakle, biće i da pronađe prevodioca i lektora i pokrije troškove vezane za to – objašnjavaju u kompaniji i dodaju da je čitavu investiciju, koja uključuje sve troškove – od kupovine franšize, nabavke opreme i materijala za štampanje, do dodatnih troškova – moguće vratiti za najduže godinu i po dana.

Knjige se uglavnom prodaju preko onlajn prodavnice koju vodi i ažurira primalac franšize. – Naravno, primalac može da prodaje knjige i direktno, tako što će ih ponuditi vrtićima ili kompanijama, ali i klasičnim kanalima distribucije, knjižarama i prodavnicama robe za decu, što preporučujemo za naše druge, klasične edicije – kažu u „Plavom slonu“.

Iako će partner imati status primaoca nacionalne franšize, on neće imati obavezu da pronalazi nove partnere, koji bi bili zaduženi za prodaju u određenim gradovima ili oblastima. Ta mogućnost postoji, ali, kako kažu u kompaniji, ako partner proceni da čitavu teritoriju može uspešno da pokriva onlajn prodajom, svakako preporučuju da se drži tog modela.