07.11.2017

Jeste li spremni za franšizing?

Šta sve treba uzeti u obzir i kako pripremiti biznis da bi bio „franšizni“.

Poslednjih godina se na tržištu pojavljuje sve više franšiznih sistema – među njima, sada već ima mnogo i domaćih brendova. To znači da sve više lokalnih biznisa prepoznaje franšizing kao dobar način širenja, te se, u tom smislu, smanjuje razlika u stepenu razvijenosti „stranih“ i „domaćih“ biznisa. Franšizing je na inostranim tržištima odavno prihvaćen kao punopravna, značajna forma razvoja; u istočnom delu Evrope, još uvek nije tako. Franšizing, jednostavno, nije u potpunosti prepoznat i verifikovan kao efikasan model širenja, ali, sa druge strane, treba reći i da franšizing nije pravi put za svaki biznis. Šta bi, stoga, bila neka od osnovnih pitanja na koja morate imati jasne odgovore ako razmišljate da krenete putem franšiznog razvoja?

Rast

Osnovni razlozi za prelazak na franšizni način poslovanja:
Jačanje tržišne pozicije, jačanje brenda, širenje i utvrđivanje distributivnih kanala za vlastite proizvode ili usluge

Mnogo je, za početak, razloga da se uđe u franšizno širenje, a oni najčešći, a možemo reći i standardni, jesu: jačanje tržišne pozicije, jačanje brenda i – pre svega – širenje i utvrđivanje distributivnih kanala za vlastite proizvode ili usluge. Kroz franšizing se do ovih ciljeva dolazi uz manje investicija, manje vremena i manje angažovanih resursa nego što je to slučaj sa drugim modelima širenja. Posebno zbog toga što franšizno širenje ne iziskuje prevelike investicije, jer je briga o novoj radnoj snazi, novim poslovnicama, itd. u nadležnosti budućih primalaca franšize. Takođe, franšizing otvara prostor i za nove kanale prihoda – pre svega, franšizne naknade – ali i uštede, jer franšizna mreža omogućava zajedničke kupovine (veću kupovnu moć), efikasniji marketing, itd.
Čini se da je franšizing pogodan za mnoge biznise.

Specifičnosti?
Ipak, ne treba srljati u franšizni razvoj, posebno ne pre nego što se da odgovor na vrlo jednostavno pitanje: šta nudite? Često se biznisi čak i ne zapitaju šta je to tako jedinstveno ili specifično, a dokazano u njihovim poslovnim konceptima što bi mogli da ponude drugima kroz franšizu. Zapitajte se šta bi to u vašem konceptu navelo nekog preduzetnika da kupi baš vašu franšizu. Imate li takav proizvod, uslugu, koncept? Zašto bi to uradio i šta bi mu to, zapravo, donelo?
Počnite, stoga, da posmatrate svoj biznis „očima primalaca“ i probajte da sagledate šta je to što oni sa vama konkretno dobijaju. Ako imate jasan odgovor na ovo pitanje – onda je to dobar početak.

Ilustracija

Dokazanost, profitabilnost i ustrojenost?
Nikada ne zaboravite da je franšizing, po definiciji, model saradnje kojim se šire dokazani poslovni koncepti. U samu ideju franšizinga utkana je obaveza davaoca da primaocima ponudi isključivo dokazan poslovni model – dokazan na temelju davaočevog iskustva. Za početak, da bi se nešto nazvalo iskustvom, moralo bi zaista biti testirano u praksi (realnom poslovanju), a ne biti samo „odlična poslovna ideja koja sigurno radi“. I to u najmanje jednoj poslovnici, poželjno u periodu od najmanje 12 meseci. Najmanje je toliko vremena potrebno da se testira stabilnost i sezonalnost poslovanja; utvrdi da li je vaš biznis u potpunosti održiv ili je „modni krik“ i prolazni trend.
Još važnije: profitabilnost biznisa koji se nudi kroz franšizu ne sme biti „obećanje“, već jasna činjenica. Morate „na svojoj koži“ pokazati da je u razumnom periodu (ponavljamo: od barem godinu dana) vaš biznis profitabilan, i to bez izgovora! Konačno, tih godinu dana je ne samo period kojim se pokazuje održivost i profitabilnost, već je to i minimalni period u kome se može postići ozbiljnije ustrojavanje i definisanje poslovnog modela, sa svim njegovim specifičnostima. Tek tada se takav biznis može preneti drugima.

Ako su odgovori i na ova pitanja pozitivni – onda ima smisla ići dalje, možete da razmišljate da drugima, kroz franšizu, ponudite sopstveni poslovni model. Tu, međutim, nije kraj pitanjima.

Pravno zaštićen (registrovan) žig?
Svaka franšizna mreža prepoznaje se po jedinstvenom brendu, a posebno žigu (imenu ili logotipu), koji je grafički iskaz brenda. Sigurno želite da klijenti čitavu vašu mrežu dožive kao jedan jedinstveni brend – pri tom, ne radi se samo o žigu, već o čitavom vizuelnom identitetu koncepta, što uključuje i dizajn enterijera, mobilijara i opreme, znakova, uniformi, itd. Ipak, postoji samo jedan način da se sve to i formalno štiti i osigura od zloupotreba – pravna zaštita žiga. Jako je teško zaštiti uređenje prostora ili dizajn, ali je je relativno jednostavno zaštititi žig, i to je najčešće dovoljan način da sebe i svoje partnere zaštitite od potencijalnih zloupotreba, kopiranja i plagijata. Preporučujemo i savetujemo da nikako ne preskočite ovaj korak.

Ilustracija

Ima li finansijskog smisla?
U razmišljanju o franšizingu uvek imajte u vidu da postoje dve strane – vi i vaši primaoci – i da obe strane moraju imati finansijsku satisfakciju. Jednostavno rečeno, biznis mora biti isplativ. Stoga, morate imati odgovor i na pitanje isplativosti: koliko će vas koštati razvoj i širenje franšize i šta od toga možete da očekujete. Odmah sledi i pitanje isplativosti franšize za primaoce – nema nikakvog smisla kreirati koncept koji se isplati vama, ali ne i budućim partnerima. Jednostavno – neće uspeti. Franšiza mora biti win-win!

Ilustracija

Kako ćete kreirati, a kako prodavati franšizu?
Sve i kada su svi prethodni odgovori pozitivni, to je, praktično, i dalje početak puta. Sledi kreiranje franšiznog paketa – seta elemenata koji, zapravo, čine franšizu. O tome je već bilo reči, ali da ponovimo šta ga čini: jasno definisan model saradnje (poslovni model) sa svim elementima (naknade, uslovi, obaveze...); franšizni ugovor koji će definisani poslovni model pretočiti u ugovornu saradnju; operativni priručnici, forme, nacrti...

Ozbiljniji franšizni paketi uvek sadrže i tzv. finansijske modele – modele bazirane na poslovnoj praksi, koji prilično precizno „predviđaju“ moguće rezultate rada budućih primalaca.
Franšiza traži i dodatnu pripremu samog biznisa: neko će morati da pregovara sa kandidatima, neko će morati da pruža obuku, a kasnije i podršku primaocima.
Sve u svemu: da li ste spremili sistem i pripremili tim za tako nešto?

Konačno, kada sve bude pripremljeno, ostaje pitanje prodaje. Morate imati i odgovor na pitanje kako ponuditi franšizu zainteresovanim preduzetnicima. Franšiza je i sama proizvod – ovaj put je taj proizvod čitav biznis, a ne samo određeni proizvod ili usluga. Ali će svakako iziskivati marketing i strategiju prodaje, baš kao i sve ono što ste prethodno radili kreriajući posao iz koga je nastala franšiza. Pri tom, i ciljna grupa je sada daleko specifičnija – prodavati biznis je za nekoliko nijansi specifičnije i teže nego prodavati proizvod ili uslugu na kome ste izgradili biznis!

Franšizing je zbilja moćan razvojni alat, i svetska praksa pokazuje da tu nema dileme. Dilema se upravo rešava odgovorima na pitanja da li je franšizing za vas i jeste li spremni za franšizni razvoj.

Konsultanti kompanije PROFIT system

Jedan od mogućih kanala za prodaju franšiza jesu i franšizni katalozi. Pogledajte kako to rade neki franšizni koncepti uz pomoć Kataloga franšiza na Franchising portalima.

Ako vas zanima da ponudite franšizu putem Kataloga franšiza, pogledajte više o tome ovde: Registracija u katalogu franšiza.

Ako želite da razgovarate sa franšiznim konsultantima o mogućnostima franšiznog razvoja (bez ikakvih obaveza!), ili ukoliko imate bilo kakvo pitanje ili dilemu u vezi sa istim - popunite formu ispod i sačekajte poziv konsultanta kompanije PROFIT system.

PROFIT system

Kontakt podaci
Ime i prezime: *
Brend (opciono)
Telefon za kontakt:
E-mail (opciono):
Napišite (u par reči) šta vas zanima, kako bismo vam se što adekvatnije obratili:
If you see this, leave this form field blank

Igor Bogojević

franchise advisor
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank