Najbolji partneri su voljni da uče i rade

Đorđe Stanković / Naš posao je da primaocu franšize obezbedimo širok, konkurentan asortiman i dobar imidž.
Ponedeljak
16.04.2018
O iskustvima u franšiznom poslovanju razgovaramo sa Đorđem Stankovićem, vlasnikom koncepta Car Foil Shop
 

Franšizna saradnja je veoma zahtevna i oba partnera treba da daju svoj maksimum – kaže Đorđe Stanković na početku razgovora za Franchising portale.

Posle skoro dve godine širenja franšizne mreže, Stanković je iskusio brojne pozitivne strane franšizinga, ali se suočio i sa teškoćama koje nosi taj model poslovanja. U ovom trenutku, Car Foil Shop, koncept za prodaju i ugradnju folija, ima operativne franšize u tri zemlje regije, u toku je finalizacija ulaska na još jedno tržište, ali i redefinicija samog franšiznog modela, pa i modela franšiznog širenja.

Šta ste uočili kao najveći problem u samom širenju franšizne mreže? Šta vam se konkretno dešavalo, budući da ste za kratko vreme izašli sa matičnog i ušli na strana tržišta, ali i dali nekoliko novih franšiza na srpskom tržištu?

Počeli smo sa širenjem mreže istovremeno u zemlji i tržištima regiona i, pre svega, vrlo jasno vidimo da zaista postoji potreba i interesovanje za našim biznisom, jer nam upiti za saradnju sve vreme stižu. Reklo bi se da će širenje ići baš kao što je i planirano. Međutim, nekada se stvari, čak i kada ništa na to ne ukazuje, odvijaju neobično.

Pravi primer je tržište Hrvatske za koje smo potpisali, a potom raskinuli dva franšizna ugovora, iako ništa nije ukazivalo na takav scenario – nijedan ugovor, zapravo, nije zaživeo u praksi. Ne mogu da kažem da nismo dobro prosudili primaoce – primaoci su bili veoma ozbiljni kandidati. Ipak, kod oba partnera je došlo do širih problema, koji su se prelili i na našu saradnju te smo sporazumno raskinuli ugovore.

Takve stvari se dešavaju, a sami niste mogli mnogo toga da učinite da biste ih sprečili. Smatram da je ključno to da nijedna strana nije oštećena i da smo sve vreme, sa oba partnera, imali razumnu i predviđenu komunikaciju i došli do sporazumnog rešenja. Nakon svega toga, ustanovili smo da je teže pronaći partnera za kombinovanu – prodajno-uslužnu franšizu – kako smo to prethodno radili, jer je zadatak kompleksniji, pa je i to jedan deo iskustva koje nas je dovelo do promena u samom franšiznom modelu. Sada, sa svim saznanjima, ozbiljno razgovaramo sa potencijalnim trećim partnerom za deo tržišta Hrvatske, koji je takođe veoma ozbiljan preduzetnik sa iskustvom iz branše. Nadam se da ćemo ovaj put imati više uspeha.

U međuvremenu smo uveli promene u sam franšizni model – odvajanje formata na prodaju i usluge – i takav model smo već i implementirali na domaćem tržištu, i za sada imamo dobre prve rezultate i pet primalaca franšize.

Možemo li, onda, uopšte govoriti o nekom idealnom profilu primaoca franšize? Šta je vama najvažnije u tom odnosu i kakva su vam očekivanja?

Zanimljivo je da nam se sada kao najbolji primaoci pokazuju ljudi koji nisu imali prethodnog iskustva – uglavnom su to nezaposleni i mladi koji se nikada ovim poslom nisu bavili. Presudno je, a to je srž franšizne saradnje, da su svi voljni da uče i rade, zatim da prate naše protokole i uputstva i ono što smo ugovorom definisali kao međusobne obaveze. Svaki naš primalac franšize, za koju god teritoriju da je dobio prava, dobio je propisane obaveze. S druge strane, naš posao je da mu obezbedimo širok, konkurentan asortiman i dobar imidž. Zato smo, samo u poslednje dve godine, značajno proširili asortiman folijama za sve namene i omogućili smo svim svojim primaocima da još bolje rade svoj posao. Širenjem asortimana, mi smo im, praktično, proširili ciljnu grupu kupaca. I to je upravo ono što očekujemo i od partnera – aktivan i angažovan rad.

Pa, da li ste zadovoljni dosadašnjim rezultatima poslovanja i poslovanja primalaca franšize?

Da, ali postoji i prostor za napredovanje, posebno kada je reč o tržištu Slovenije. Mi smo, na primer, na tržištu Slovenije prisutni gotovo dve godine i mislim da može da se postigne mnogo više u pogledu razvoja franšizne mreže, upravo u segmentu usluge i servisnih franšiza – formata koji podrazumeva pružanje usluge ugradnje folija koje se, pak, kupuju od naših prodajnih franšiza. Takve franšize su pogodne za svako mesto bez obzira na broj stanovnika. S naše strane, kao što sam pomenuo, omogućili smo veoma širok asortiman folija za sve namene, od osnovnih auto-folija do štamparskih, koje se sve više koriste, kao i onih koje se koriste za oblaganje nameštaja, enterijera. Primena je postala veoma široka i shodno tome smo i mi širili svoju ponudu, što za posledicu ima i veći broj potencijalnih kupaca. Zato mislim da rezultati u Sloveniji mogu da budu bolji i da bude više uslužnih franšiza.

Kao davaoci, mi zadržavamo pravo da pratimo rad svakog od svojih partnera, vidimo da li ispunjavaju unapred dogovorene obaveze, u smislu rezultata. I baš zbog toga, ostvareni rezultati su jedino merilo za svakog primaoca.

Šta su dalji planovi širenja?

Pored novog partnera za Hrvatsku i planova za dalje širenje u toj zemlji, planiramo, kako sam rekao, i jačanje na tržištu Slovenije. Takođe, u Crnoj Gori smo već pronašli dobrog primaoca franšize koji dugo godina pruža uslugu u vezi sa ugradnjom folija i ima bogato iskustvo. On je tome želeo da doda i prodaju. Potpisali smo ugovor o master franšizi, on je već počeo da radi, a pored sopstvene poslovnice, ima pravo da razvija i mrežu Car Foil Shop servisnih franšiza i pruža neophodnu edukaciju novim franšiznim partnerima na teritoriji Crne Gore.

Pored toga, aktivno pregovaramo sa partnerima iz Bosne i Hercegovine, gde ćemo se i predstaviti na sajmu grafike „Proljetni digitalni form“ (PDF) u Sarajevu, koji se održava 18. i 19. aprila. Jedan od ciljeva je, svakako, pronalazak novih partnera u toj zemlji. Dugoročno, plan je da imamo partnere u svim zemljama bivše Jugoslavije i, naravno, da u tim zemljama ojačamo poziciije.


Đorđe Stanković / Naš posao je da primaocu franšize obezbedimo širok, konkurentan asortiman i dobar imidž.