Svakom poslu je potrebna promocija

Bez pomoći države i zajedničkog delovanja franšiznih sistema, neće se ostvariti neki bitniji iskorak u oblasti franšizinga. Država mora da shvati da promocija domaćih brendova znači i promociju same države. Pored toga, uspešan franšizni biznis znači i veći prihod od izvoza, kao i nova radna mesta.
Jova Srećo
Četvrtak
26.12.2013.
Zašto treba ulagati u online oglašavanje, zbog čega ne treba zanemariti tradicionalne medije i kako popularisati franšizing, razgovaramo sa Jovom Srećom.
 

Jova Srećo je veliki deo svoje poslovne karijere proveo na mestu direktora marketinga u kompaniji Verano Motors. Danas je, međutim, vlasnik i izvršni direktor kompanija Luxury Group, u čijem se sastavu nalazi sedam portala o luksuzu, i Living Group, koju čine tri portala namenjenih uređenju enterijera. Pitali smo ga koliko domaći franšizni sistemi ulažu u marketing i PR, može li se franšizing koristiti kao strategija za sticanje prednosti na tržištu, ali i koju marketing strategiju primenjuje prilikom franšiznog širenja pomenutih portala.

Da li domaći franšizni sistemi ulažu dovoljno u marketing i PR? Razumeju li njihov značaj?

U Srbiji postoji svega nekoliko uspešnih franšiznih sistema, što je dobar pokazatelj da je razvijenost ove grane na jako niskom nivou. Potrebna su mnogo veća ulaganja, pre svega u PR, kako bi se prepoznao značaj i mogućnosti koje ovaj vid poslovanja nudi.

Sve veći deo marketinških budžeta odlazi za online medije. Šta su sve prednosti online marketinga?

Prednost online marketinga je suština advertising-a, a to je precizno targetiranje ciljne grupe. Pored toga, online oglašavanje je daleko povoljnije i efektnije od drugih medija. Generalno gledano, nivo online oglašavanja u Srbiji je na jako niskom nivou. U ovoj godini biće potrošeno svega 17-18 miliona evra, što će biti oko 3,5% ukupnog medijskog budžeta. Poređena radi, u Velikoj Britaniji je u 2012. godini potrošeno 6,5 milijardi evra, što je činilo više od 40% medijskog budžeta. U Češkoj, koja je po broju stanovnika slična Srbiji, u ovoj godini na internet oglašavanje biće potrošeno oko 320 milona evra, ili nešto više od 24% ukupnog budžeta. Ovi brojevi nam govore da internet oglašavanje u Srbiji ima ogroman potencijal za rast u narednih nekoliko godina.

Mnoge kompanije su tokom krize zanemarile tradicionalne medije, televiziju i štampu, pre svega zbog visokih cena oglašavanja. Može li se uopšte bez tradicionalnih medija?

Kriza je pogodila i medijsku scenu, ali ne u velikoj meri, s obzirom da se ukupan medijski budžet već par godina drži na istom nivou. Došlo je samo do preraspodele budžeta unutar medija. Najviše su pogođeni štampani mediji, koji imaju konstantan pad prihoda od oglašavanja, dok internet mediji imaju blagi rast svake godine. Tomas Edison je pre više od 100 godina izmislio sijalicu, ali se sveće još uvek koriste u određene svrhe.

Koliko je sam franšizing dobra „strategija“ za sticanje prednosti na tržištu? I koliko je opasna u isto vreme?

Po mom mišljenju, franšiza je sama po sebi odlična strategija za pokretanje svakog posla. Uzimanjem franšize, između ostalog, dobijate i izgrađen, odnosno, prepoznatljiv brend. Dobar brend je i garancija kvaliteta prozivoda, što u startu olakšava poziciju na tržištu. Izgradnja ili pravljenje brenda je skup i dugoročan posao, tako da od samog početka preskačete više stepenika. Takođe, dobijate i know-how upravljanja brendom, a u većini slučajeva i kompletnu marketing strategiju koju samo treba implementirati na lokalno tržište.

Na koji način vi promovišete svoj franšizni sistem? Šta smatrate najprigodnijim i efektivnijim?

Siguran sam da svaki franšizni koncept ima svoje specifičnosti. Mi se bavimo online medijima i trenutno imamo dva franšizna proizvoda. Luxury Group, grupaciju portala koji se bave isključivo luksuznim proizvodima, i Living grupaciju koju čine portali o uređenju enterijera.

U prvoj fazi, s obzirom da se bavimo online medijima, naš kanal komunikacije je internet. Većinu naših partnera pronašli smo ovim kanalom komunikacije. Imamo kompletnu strategiju, na koji način se pronalaze potencijalni kupci naše franšize i što je još bitnije, kako filtrirati zainteresovane partnere.

U drugoj fazi, angažovali smo agente koji rade na tome, tako da nam pronalaze adekvatne partnere na tržištima koja smo targetirali. Ovaj model preporučujem svima koji žele da uđu u franšizni biznis.

Na koji način bi država, udruženja, pa i sami franšizni sistemi mogli da promovišu i popularizuju franšizing kao biznis model?

Bez pomoći države i zajedničkog delovanja franšiznih sistema, neće se ostvariti neki bitniji iskorak u ovoj oblasti. Država mora da shvati da promocija domaćih brendova znači i promociju same države. Pored toga, uspešan franšizni biznis znači i veći prihod od izvoza, kao i nova radna mesta.

S druge strane, udruženja mogu da imaju ključnu ulogu u popularizaciji franšizinga. Primera radi, u Italiji postoji udruženje vlasnika luksuznih brendova iz svih industrija. Članovi ove komore su modni brendovi, kao što su Gucci, Feragamo, Prada, Lungarno hoteli, poznati italijanski proizvođači nameštaja i drugi. Cilj njihovog udruživanja je, pre svega, zajedničko delovanje u promociji italijanskih proizvoda, kao i otvaranje novih tržišta.

Po mom mišljenju, konkretne mere, koje bi uticale na promociju franšizinga, mogle bi da budu usmerene na angažovanje stručnih konsultanata iz oblasti franšizinga, angažovanje stručnih konsultanata iz oblasti marketinga i promociju domaćih franšiznih brendova na sajmovima franšiza u inostranstvu.