03.03.2014

Slatki obrt

Kompanija "Veseli obrok" razvija koncept bara za prodaju smrznutog jogurta. Nakon što su dali prve franšize, u kompaniji nameravaju da ove godine značajno prošire mrežu na Jadranu.

U Sjedinjenim Američkim Državama prodaja smrznutog jogurta je jedan od deset najraširenijih malih biznisa. Na ovaj podatak naišla je i Ivana Debelić pretražujući internet u trenutku kada je razmišljala da pokrene sopstveni posao. – U to vreme, želela sam neki „slatki“ poslić, koji neće biti previše zahtevan, ali koji će moći da se razvija – slikovito objašnjava Debelić kako je uopšte odlučila da uđe u samostalan posao.

Twist Frozen Yogurt, bar Fot. Twist Frozen Yogurt & Smoothie

Kada smo prošle godine pokrenuli pilot projekat u Trogiru, dokazali smo da bi se već u prvoj sezoni primaocu franšize isplatila kompletna investicija, iako je reč samo o sezonskom poslu. Ove godine, radimo na tome da se pojavimo na svih šest planiranih lokacija na primorju.
Ivana Debelić

Kako kaže, imala je sreću da upozna direktora fabrike koja proizvodi smese za smrznuti jogurt u Italiji, a nedugo zatim i Nikicu Gotovca sa kojim je 2013. osnovala kompaniju „Veseli obrok“. Iste godine, u Zagrebu su otvorili prvi frozen yogurt bar pod brendom Twist Frozen Yogurt & Smoothies, a nedugo zatim dali i prvu franšizu za bar u Osijeku.

Kada su počeli da razmišljaju o konceptu bara, Ivana Debelić kaže da su želeli ne samo da otvore poslastičarnicu, već i da stvore prijatno mesto za okupljanje i druženje. – Twist Frozen Yogurt & Smoothies je i osmišljen kao „slatko mesto“ za druženje, gde bi se ljudi osećali kao u svom domu. S tom idejom smo i birali materijale i boje za enterijer, natpise - sve je trebalo da pobudi osećaj da ste u finom, toplom, prijateljskom okruženju - kaže Debelić.

Iako su znali da se ledene poslastice na ovim prostorima najbolje prodaju tokom letnje sezone, Debelić kaže da su uspeli da razviju koncept i za "kontinentalne" lokale koji bi mogli da profitabilno posluju tokom cele godine. Naime, pored smrznutog jogurta, mušterijama su ponudili i američke palačinke, valfe sa toplim prelivima, fine čokolade. – Postojeće lokacije u kontinentalnom delu - u Zagrebu i Osijeku - najbolje dokazuju da bar ovog tipa može da radi cele godine, iako je za poslovanje to daleko zahtevnije. Mi znamo da moramo da imamo dodatnu ponudu da bismo mogli da pregrmimo zimske nezahvalne mesece, jer ljudi u ovom delu Evrope, jednostavno, još uvek nemaju naviku da sladoled ili smrznuti jogurt kupuju zimi – objašnjava ona.

Twist Frozen Yogurt & Smoothie

Foto: Twist Frozen Yogurt & Smoothie

Međutim, da su osmislili koncept koji privlači pažnju i ima potencijala za rast, potvrđuje upravo činjenica da su već u prvoj godini poslovanja dali prvu franšizu. Pored pomenutog franšiznog bara u Osijeku, Debelić kaže da će ovog leta, sasvim izvesno, početi da radi i franšiza u Trogiru. Ove godine, u stvari, i nameravaju da se fokusiraju na širenje mreže na Jadranu.

Potencijalnim primaocima franšize u ovom slučaju nude „sezonski koncept“ – modularni objekat od 6 kvadratnih metara, sa inventarom, potrebnom opremom, repromaterijalom, ambalažom za poslovanje. Primalac bi zauzvrat trebalo da pronađe atraktivnu lokaciju na plaži za postavljanje Twist Frozen Yogurt & Smoothie bara.

Debelić kaže da vrlo dobro znaju koliko potencijala ima na Jadranu – prošlog leta su otvorili pilot objekat na plaži u Trogiru i brzo se uverili u profitabilnost koncepta. – Tim pilot projektom smo dokazali da bi se već u prvoj sezoni primaocu franšize isplatila kompletna investicija, iako je reč samo o tri meseca tokom leta. Stoga, nadamo se da ćemo se ovog leta pojaviti na svih šest planiranih lokacija na primorju – naglašava Debelić.

Prelazak iz malog ugostiteljskog posla u „veći sistem“ franšizinga za nju je bio i izazov, ali i prilika da iskoristi svoje dragoceno iskustvo. Ivana Debelić je, naime, diplomirani ekonomista, dugo je radila u finansijama, marketingu i građevinarstvu, a kratko je bila i primalac jedne druge frozen yogurt franšize. – Prethodna poslovna iskustva su me zaista ohrabrila da uđem u franšizno poslovanje. Kad smo otvorili bar u Zagrebu, shvatila sam da ne želim posao koji bi se sveo na obično ugostiteljstvo – da samo vodim računa o zaposlenima, akcijama, dodatnim popustima i slično. Zaključila sam da je najinteligentnije posao organizovati kao franšizu i u tome najviše dajem sebe. Ujedno dajem i podršku primaocima franšize, mogu da radim ono što najbolje znam, a to su finansije i marketing, osmišljavanje novih proizvoda i poslovnih strategija – kaže ona.

Primaoci franšize, zapravo, mogu da očekuju kompletnu podršku – osim što dobijaju gotov know-how, mogu da računaju i na pomoć prilikom izbora lokacije, nabavke sirovina, opreme, edukacije zaposlenih, vođenja posla.

Od primaoca se, s druge strane, ne očekuje da ispune nikakve posebne uslove osim da imaju jaku volju da rade i vole ovaj posao. – Ne želim da se ovaj posao nekome desi tek tako, i ako osetim da ljudi nisu dovoljno entuzijastični, ne želim ni da trošim energiju na takve kandidate. Ljudi koji žele da uđu u ovaj posao, pre svega moraju da žele da ga rade, a onda i da mu se posvete 24 sata na dan – objašnjava ona.

Mada je ovaj biznis na zapadnim tržištima prilično uspešan, u Hrvatskoj, kao ni na drugim tržištima u regionu, ne postoje banke koje izlaze u susret preduzetnicima koji bi da pokrenu franšizu. – Pokucala sam na sva vrata, i bilo je jako teško dobiti potrebnu pažnju. Međutim, dogodio se sretan trenutak da se pojavila jedna kreditna linija preko Hrvatske banke za obnovu i razvoj za podsticanje preduzetnika početnika. Mi smo njima predstavili našu franšizu i njima se poslovna ideja svidela. Dakle, nije da je neka banka baš želela da finansira franšizu, već se spletom sretnih okolnosti pojavio program za kreditiranje preduzetništva mladih – objašnjava ona.

Tržište frozen yogurt-a u Hrvatskoj je, kako kaže, u rastu. Međutim, za Twist Frozen Yogurt & Smoothie glavna ciljna grupa su strani turisti koji su upoznati sa kvalitetom proizvoda, i kojima nikakav poseban marketing nije potreban. Prema postojećim podacima, Debelić kaže da mlađi domaći potrošači, između 15 i 25 godina, u najvećoj meri znaju šta je frozen yogurt. – Oni su se sa tim pojmom sreli u američkim serijima, video-igricama ili pretražujući internet. Njima, međutim, glavni „okidač“ nije zdravlje, već interaktivni pristup u serviranju frozen yogurta, jer mogu da biraju različite dodatke. Svaki frozen yogurt je maleno umetničko delo, jer svaki kupac bira šta stavlja – voće, čokoladu, bombone – objašnjava ona.

Oko 40 posto populacije od 35 do 45 godina zna šta je frozen yogurt i oni ga najviše vole zbog toga što je zdrav i niskokaloričan. – Svega pet-šest procenata mušterija starijih od 50 godina upoznata je sa ovim proizvodom. Uglavnom su to žene. Najčešće su o njemu čitale u časopisima, a naravno, najviše im se dopada što je mnogo zdraviji od običnog sladoleda – dodaje Debelić na kraju.

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank