11.03.2014

My way: Subway

Da je savet prijatelja ponekad zlata vredan, reći će i Iztok Levac, mladi preduzetnik iz Slovenije koji je poslušao predlog prijatelja i počeo da razmišlja o franšizi američkog fast-food lanca Subway.

I pored toga što je znao da je Subway već pokušao da razvije lanac restorana u Sloveniji, i da se posle određenog vremena povukao sa tržišta, Levac je procenio da bi koncept, u ovom trenutku, sa nešto drugačijom cenovnom politikom, mogao ponovo da zaživi.

Iztok Levac, Subway Fot. PROFIT system

Pre svega, shvatio sam da u Sloveniji ponovo ima potencijala za razvoj i rast posla, posebno u sektoru sa hranom, tako da je mogućnost da uzmem Subway franšizu iskrsla u pravom trenutku.
Iztok Levac, Subway, Slovenija

Vrlo dobro sam znao šta nudi Subway. Imao sam priliku i da posetim nekoliko njegovih restorana, i to u različitim zemljama, i hrana je svuda bila odlična – kaže Levac. Međutim, kako kaže, tek kad je kao potencijalni primalac franšize počeo detaljnije da proučava koncept, shvatio je da neće imati problema da razvije posao i privuče mušterije u Sloveniji.

Ono što je prethodilo otvaranju restorana, Levac je doživeo kao jednu od dobrih odlika velikog sistema. Sama procedura provere kandidata i potencijala tržišta je proces koji se odvija postupno i vrlo temeljno. Kao i svi iskusni sistemi, kako kaže, Subway ništa ne prepušta slučaju. – Svakako, prvo žele da vas vide i upoznaju, potvrde da ste prava osoba za franšizu, naprave procenu tržišta. Sve ide polako, korak po korak – objašnjava Levac.

Proces evaluacije je počeo u Pragu, jednom od sedišta Subway-a u Evropi, a glavni deo obuke – od rada u restoranu do teorijskih predavanja – odvija se u jednom od Subway restorana. Između restorana u Milfordu (SAD) i restorana u Kembridžu (Velika Britanija), Levac je izabrao – evropski model. – Mislio sam da bi bilo bolje da vidim kako radi restoran u “evropskom stilu”. Jer, restorani u Evropi su slični, imaju sličnu atmosferu i ambijent. Čak je i ponuda u Subway restoranima drugačija u Evropi u odnosu na američko tržište – kaže.

Sa znanjima i iskustvom koje je stekao na obuci, Levac je otvorio restoran u decembru 2013. u naselju Bežigrad u Ljubljani – “veliki brend” je tako ponovo ušao na tržište ovog regiona. Kako kaže, značilo mu je što Subway od prvih koraka stoji uz svog primaoca franšize – za samo otvaranje i nekoliko prvih dana poslovanja, pomagao mu je jedan od Subway-evih agenata za razvoj brenda, iz Mađarske.

Međutim, u sistemu koji pazi na svaki segment poslovanja, Levac ne krije da su čak više od godinu dana tražili pravu lokaciju za restoran. To je, kako kaže, možda prvi, i do sada jedini pravi problem na koji su naišli, a koji je, zapravo, proistekao iz lokalnih tržišnih okolnosti. – Isprva smo bili fokusirani na lokacije u centru Ljubljane, ali, jednostavno, nismo mogli da nađemo dovoljno dobar prostor sa zakupom po razumnoj ceni. Tek kad smo počeli da razmišljamo van tog okvira, pronašli smo lokal koji nam je u potpunosti odgovarao. I zbog blizine fakulteta, poslovnih zgrada, stambene četvrti, auto-puta... Najzad, mi smo predložili ovu lokaciju, a Subway ju je prihvatio – priča Levac.

Iako rade samo dva meseca, Levac kaže da već imaju stalne goste, i većinom su to srednjoškolci, studenti, zaposleni iz obližnjeg poslovnog kompleksa. Zbog lokacije i dobro rešenog prostora za parking, poseta, međutim, ne jenjava ni u večernjim satima. – Nama je posebno važno što dolaze i Amerikanci koji žive u Sloveniji – košarkaši i ljudi iz ambasade, i to redovno, skoro svaki dan. To je možda i jedan od najboljih dokaza da je Subway u Sloveniji isto što i Subway u Americi, što nije za potcenjivanje – kaže Levac.

Subway u Ljubljani, kako kaže, ima još jednu konkurentsku prednost – ono što bi trebalo da im obezbedi pozicioniranje na tržištu, i u sektoru u kom vlada oštra konkurencija, jesu – cene. Levac, međutim, ističe da su, kao deo opšte podrške, rešenje za ovaj deo poslovanja dobili iz samog sistema. – Ne treba zaboraviti da su u Sloveniji troškovi poslovanja prilično visoki, kao i troškovi za namirnice, prevoz... i kad razmišljate o ceni proizvoda, ne možete a da ne razmišljate i o isplativnosti. Mi smo imali sreću da smo od Subway-a dobili savete i konkretne predloge za cene, jer oni, kao sistem, već imaju iskustva sa sličnim tržištima. Za nas je to bilo vrlo važno, jer, po tom pitanju, možda ne možemo da se poredimo sa Kinom ili Amerikom, ali sa Češkom ili Slovačkom, možemo – objašnjava Levac.

Iako nisu imali “prostora” da snize cene više od postojećeg, Levac kaže da su postigli odličan odnos – i vrlo konkurentan cenovni nivo. – Recimo, naš najjeftiniji sendvič košta 2,4 evra, a najobičniji sendvič koji možete da kupite na bilo kojoj benzinskoj pumpi u Sloveniji košta čak više od toga, a ne treba posebno naglašavati kolika je razlika u kvalitetu – slikovito objašnjava Levac.

Poslovanje u velikom i uređenom sistemu, donelo mu je još jednu pogodnost. Kao primalac Subway franšize, Levac može da računa na stabilan i proveren lanac nabavke. Kako kaže, glavni deo sastojaka dobijaju iz Nemačke, a sistem je pristao da povrće nabavljaju od lokalnih proizvođača – jedini uslov je da se isporučuje kvalitetno povrće, po dobroj ceni. Kao što smo već nekoliko puta pomenuli, a Levac sam potvrđuje, čak i u tom segmentu, Subway ništa ne prepušta slučaju. –U ovom trenutku, naši lokalni proizvođači, pošto snabdevaju samo jedan restoran, nisu morali da prolaze kroz posebnu proveru, ali zato, kasnije, ako se lanac proširi, svakako će biti testiran i potencijal proizvođača – da li mogu da opskrbe sve restorane istim kvalitetnim i svežim povrćem. To su standardi ispod kojih jedan veliki sistem neće želeti da ide – objašnjava.

Subway, Slovenija

Od kada su otvorili restoran, Levac kaže da nisu imali nikakvih ozbiljnih problema. Jedino ih je zatekao, ili bolje reći – prijatno iznenadio – promet. Bez obzira na “zvučnost” brenda, Levac priznaje da su bili umereni u prognozama i da su očekivali da se posao sporije razvija. – Kad smo shvatili koliko je ljudi počelo da dolazi, trebalo nam je malo vremena da se uhodamo i stignemo da uslužimo sve goste, ali mislim da je tako u svakom poslu na početku – priznaje Levac.

I pored dobrih nagoveštaja na početku, Levac je i dalje oprezan, svestan da je suviše rano reći kako će se Subway razvijati u Sloveniji. Zna da je za svaku procenu potebno najmanje tri do šest meseci poslovanja, ali ne krije da, dugoročno, razmišljaju o otvaranju još nekoliko Subway restorana. – Pre svega u Ljubljani, jer je lakše kontrolisati poslovanje “na licu mesta”, nego u drugim gradovima, gde će se, pak, otvoriti prostor za druge primaoce Subway franšize – kaže on.

Iako je poznato da je uređen i već dokazan franšizini sistem najveći garant poslovnog uspeha, takođe se zna da poslovanje “u plusu” zavisi pre svega od umešnosti i preduzetničkog duha – primaoca franšize. Ako je suditi po preduzimljivosti, Iztok Levac je, i pored svoje mladosti, dokazao da ume da razvije i vodi posao. Zanimljivo je pomenuti da je Levac, sa dvojicom svojih kolega, pre nekoliko godina osnovao Centar urbanih sportova Urban Roof – prvi objekat zatvorenog tipa koji ima poligon za skejtere, stenu za penjanje, bar, plesnu dvoranu, prodavnicu skejterske i klizačke opreme. – Tada smo gradili posao od “nule”. Zato sada znam da cenim prednosti franšizinga, jer u posao ipak ulazite s gotovim znanjem. Ne morate da izmišljate stvari – jednostavno, samo treba da budete pametni i pratite pravila sistema koji funkcioniše na 40.000 lokacija na svetu – iskren je Levac.

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank