16.07.2014

Dva u jedan

Bicikl i kafić u jednom konceptu? BikeCafé potvrđuje da ovaj neobičan spoj može da bude odlična poslovna ideja.

Pre dve godine,  Poznanj u Poljskoj je dobio neobičnu kafeteriju – onu vrstu mobilne kafeterije koju vuče specijalno konstruisan bicikl i kakva se do tada, recimo, mogla videti na ulicama gradova u Sjedinjenim Državama ili Velikoj Britaniji. Međutim, kafeterije pod imenom BikeCafé počele su da „kruže“ i Poljskom. Danas ih ima 10, a opslužuju ljubitelje kafe u tri grada – Poznanju, Varšavi i Gdinji. Zahvaljujući svojim „mobilnim karakteristikama“, kafeterije se lako premeštaju s mesta na mesto, sve u zavisnosti od „centara zbivanja“ ili „žila kucavica“ grada.

BikeCafe, jedinica Fot. BikeCafé

Pod imenom BikeCafé u Poljskoj za sada posluje 10 kafeterija. Od toga, dve su franšizne. Pet novih franšiza bi, međutim, uskoro trebalo da počne sa radom.

U BikeCafé-u se pre svega može popiti odličan espreso, a vlasnici ovog koncepta kažu da im je posebno važno i to što koriste kafu uzgajanu na organskim plantažama i što mogu da garantuju da je čitav koncept – ekološki. Da bi bili sigurni da BikeCafé ničim ne zagađuje okolinu, koriste se i čaše od biorazgradivog materijala. Još jedna povoljnost BikeCafé-a, koja s druge strane izlazi u susret kupcu, jeste i činjenica da biciklisti uvek mogu da računaju na značajan popust. Inače, klasični espreso košta 1,2 evra (5 zlota), kapućino 1,7 evra (7 zlota), latte 2 evra (8 zlota), a ledena kafa 2,6 evra (11 zlota).

Nakon što su testirali koncept i uverili se da kafeterije dobro rade i donose profit, vlasnici koncepta su ove godine počeli da razmišljaju i o širenju posla kroz franšizing. – Pošli smo od toga da želimo da pronađemo primaoce master franšize koji bi dobili teritorijalnu ekskluzivnost, to jest, pravo da razvijaju koncept na nivou jednog grada. Teritorija grada bi zatim mogla da bude podeljena na zone koje bi držali pojedinačni primaoci franšize. U manjim gradovima, razmišljali smo da svojim partnerima, pak, ponudimo model po kome bi ovo mogao da bude dodatni, odnosno, sezonski posao. Na primer, za vreme lokalnih sajmova, vašara ili koncerata pod otvorenim nebom – objašnjava Michał Łojewski, jedan od vlasnika BikeCafé-a, zadužen za franšizni razvoj koncepta.

Iako ukupna investicija za pokretanje posla iznosi nešto više od 13.000 evra (55.000 zlota), primaoci franšize mogu da počnu sa radom čak i ako imaju samo 3.700 evra (15.000 zlota). Vlasnici BikeCafé-a su, naime, u saradnji sa bankom Credit Agricole, omogućili primaocima franšize da opremu kupe na lizing. Rok otplate je četiri godine, s tim što za prvu ratu treba izdvojiti 10 posto od vrednosti bicikla, što je oko 1.000 evra. Pored toga, primaoci franšize treba da plaćaju mesečnu naknadu za osiguranje i obezbeđenje (80 evra), kao i naknadu za „pit-stop“, to jest, parking mesto na kojem bi kafeterija ostajala preko noći. Za sada, BikeCafé ima dve franšizne kafeterije, a pet ih je u pripremnoj fazi.

Jedan od primalaca master franšize je i bračni par Kovalik iz Gdinje. S letnjom sezonom, gradovi na Baltiku, naročito gradovi poznati pod zajedničkim imenom Trojmjasto (Gdinja, Sopot i Gdanjsk) – postaju idealna mesta za BikeCafé. Gradske vlasti su ove sezone BikeCafé-u dale dozvolu za dve lokacije, stoga, Maržena i Januš Kovalik nameravaju da „pokriju“ i druga dva grada Trojmjasta, Sopot i Gdanjsk.

Pre nego što su ušli u posao sa mobilnim kafeterijama, bračni par je, istina, radio u jednoj velikoj korporaciji iz oblasti gastronomije, međutim, kako kažu, nisu imali nikakvog iskustva u poslovima vezanim za posluživanje pića ili hrane. – Naš entuzijazam i obuka koju smo prošli bili su više nego dovoljni – kažu. Pored toga što mogu da služe kvalitetnu kafu, sviđa im se i što kafeterija, zapravo, može da ponudi još desetak proizvoda –tople čokolade, ali i osvežavajuća bezalkoholna pića i ledene kafe, koje su, pak, ključne za prodaju tokom leta. – Nama se koncept BikeCafé-a dopao na prvi pogled. Zapravo, čim smo ga uočili u Poznanju, gde je i bila stacionirana prva kafeterija. Danas, mi imamo pet radnika, međutim, i suprug i ja, kad god imamo viška vremena, radimo u našim bicikl-kafeterijama – kaže Maržena Kovalik.

Izvor: Franchising.pl

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank